Strooizout dwingt bezitters oudere auto vaker naar carwash

Bron foto: ANP. Foto is voor eenmalig gebruikt. Foto is gebruikt!

Sinds oktober heeft Rijkswaterstaat al 45 miljoen kilo strooizout over de Nederlandse wegen verspreid. Vooral voor de youngtimers een groot probleem volgens autojournalist en -liefhebber Carlo Brantsen. “Voor auto’s uit de jaren ’60, ’70 en begin jaren ’80, met name uit de mediterrane landen als Frankrijk en Italië is het vreselijk. In die tijd werd het metaal van de auto’s nog niet goed bewerkt. Een auto uit die tijd, roest bij wijze van, al in de catalogus”, zegt hij lachend.

Als liefhebber zorgt hij er zelf wel voor dat zijn auto en met name de onderkant hiervan, schoon blijft. “Het is ook wel echt slecht voor de auto. Er komt pekel op, het droogt, wordt weer nat. Natuurlijk is dit niet goed. Echter is het wel zo dat de meeste moderne auto’s goed nabewerkt zijn, in ieder geval veel beter dan vroeger”, stelt hij. Volgens hem veranderde er veel toen merken gingen exporteren. “Toen moest men ook rekening houden met andere weersomstandigheden dan het veelal goede weer in eigen land.”

Veiligheid

De Bovag is stelliger dan Brantsen. “Het is echt nodig om de auto schoon te houden. Zeker bij krasjes of plekken die al corrosief zijn, pekel brandt er dan in, waardoor het alleen maar erger wordt”, aldus Tom Huyskens van Bovag. Zo nu en dan wassen, ook in de winter is daardoor zeer zeker gewenst.

Wat betreft de modernste auto’s zijn Brantsen en de Bovag het ook niet helemaal eens. “Als sensoren en camera’s vies worden, kan het er voor zorgen dat de veiligheidssystemen niet goed meer werken”, zegt Huyskens. Volgens Brantsen is dat probleem niet zo groot. “Wanneer sensoren en de camera zo vies zijn dat ze niet goed meer functioneren, word je altijd gewaarschuwd”, aldus de autojournalist.

Boete

“Het schoonhouden van de auto blijft belangrijk, zeker in de winter”, zegt Huyskens. Niet alleen is het volgens hem goed voor de auto, het kan ook goed zijn voor de portemonnee. “Als je kentekenplaten door alle rotzooi op de weg niet goed meer leesbaar zijn, kan het je zo een bekeuring van €130,- opleveren. Dan kun je toch beter een tientje uitgeven aan de wasstraat”, stelt hij. Volgens de site van het Openbaar Ministerie is het strafbaar als de platen niet leesbaar zijn vanaf een afstand van minimaal twintig meter. “Zeker nu met al het strooizout gebeurt dat best snel”, stelt de Bovag.

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Strooizout dwingt bezitters oudere auto vaker naar carwash | CarwashPro

Strooizout dwingt bezitters oudere auto vaker naar carwash

Bron foto: ANP. Foto is voor eenmalig gebruikt. Foto is gebruikt!

Sinds oktober heeft Rijkswaterstaat al 45 miljoen kilo strooizout over de Nederlandse wegen verspreid. Vooral voor de youngtimers een groot probleem volgens autojournalist en -liefhebber Carlo Brantsen. “Voor auto’s uit de jaren ’60, ’70 en begin jaren ’80, met name uit de mediterrane landen als Frankrijk en Italië is het vreselijk. In die tijd werd het metaal van de auto’s nog niet goed bewerkt. Een auto uit die tijd, roest bij wijze van, al in de catalogus”, zegt hij lachend.

Als liefhebber zorgt hij er zelf wel voor dat zijn auto en met name de onderkant hiervan, schoon blijft. “Het is ook wel echt slecht voor de auto. Er komt pekel op, het droogt, wordt weer nat. Natuurlijk is dit niet goed. Echter is het wel zo dat de meeste moderne auto’s goed nabewerkt zijn, in ieder geval veel beter dan vroeger”, stelt hij. Volgens hem veranderde er veel toen merken gingen exporteren. “Toen moest men ook rekening houden met andere weersomstandigheden dan het veelal goede weer in eigen land.”

Veiligheid

De Bovag is stelliger dan Brantsen. “Het is echt nodig om de auto schoon te houden. Zeker bij krasjes of plekken die al corrosief zijn, pekel brandt er dan in, waardoor het alleen maar erger wordt”, aldus Tom Huyskens van Bovag. Zo nu en dan wassen, ook in de winter is daardoor zeer zeker gewenst.

Wat betreft de modernste auto’s zijn Brantsen en de Bovag het ook niet helemaal eens. “Als sensoren en camera’s vies worden, kan het er voor zorgen dat de veiligheidssystemen niet goed meer werken”, zegt Huyskens. Volgens Brantsen is dat probleem niet zo groot. “Wanneer sensoren en de camera zo vies zijn dat ze niet goed meer functioneren, word je altijd gewaarschuwd”, aldus de autojournalist.

Boete

“Het schoonhouden van de auto blijft belangrijk, zeker in de winter”, zegt Huyskens. Niet alleen is het volgens hem goed voor de auto, het kan ook goed zijn voor de portemonnee. “Als je kentekenplaten door alle rotzooi op de weg niet goed meer leesbaar zijn, kan het je zo een bekeuring van €130,- opleveren. Dan kun je toch beter een tientje uitgeven aan de wasstraat”, stelt hij. Volgens de site van het Openbaar Ministerie is het strafbaar als de platen niet leesbaar zijn vanaf een afstand van minimaal twintig meter. “Zeker nu met al het strooizout gebeurt dat best snel”, stelt de Bovag.

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.