Contactloos betalen groeit hard in Nederland

Contactloos betalen blijft hard groeien in ons land. Deze nieuwe manier van afrekenen nam dit jaar tot dusver met gemiddeld tien procent per maand toe. Dat blijkt uit metingen van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank. Ter illustratie: in september werden 65 miljoen contactloze betalingen gedaan. Dat houdt in dat ruim één op de vijf pinbetalingen contactloos worden gedaan. Ook bij tankstations en autowasbedrijven kan steeds vaker op deze manier worden betaald.

Contactloos betalen is een relatief nieuwe manier van afrekenen, waarbij de bankpas langs een reader wordt gehaald. Bij bedragen tot 25 euro hoeft geen pincode te worden gebruikt. Steeds meer winkels en bankpassen kunnen deze betaalmethode verwerken.

Grotere bedragen

Waar eerst vooral kleine bedragen tot en met 25 euro zonder pincode contactloos werden afgerekend, worden de laatste tijd steeds vaker bedragen boven de 25 euro op deze manier betaald. Bovengenoemd bedrag vormt de grens waarboven een pincode invoeren noodzakelijk wordt. Vorig jaar bestond vijf procent van alle contactloze betalingen uit bedragen boven 25 euro. In de eerste helft van dit jaar is dat aandeel toegenomen tot acht procent.

Bij ruim de helft van alle verkooppunten in Nederland kunnen klanten nu contactloos betalen en dat worden er iedere maand meer. Recentelijk hebben enkele grote supermarkt- en warenhuisketens hun betaalautomaten vervangen door contactloze apparaten.

Tankstations

Ook bij tankstation- en carwashbedrijven neemt deze nieuwe vorm van betalen langzaam toe. Zo werkt AVIA momenteel aan de uitrol van contactloos betalen bij zijn stations en heeft ook BP al stappen gezet op dit terrein. Tevens besloten Tamoil en MyOrder eerder dit jaar te starten met brandstof betalen aan de pomp, waarbij de transactie geschiedt door gebruik van de smartphone. De pilot beviel dusdanig goed dat inmiddels is besloten om het over het gehele Tamoil-netwerk uit te rollen.

Het verschil in populariteit van contactloos betalen tussen mannen en vrouwen en tussen verschillende leeftijdsgroepen wordt kleiner. Werd vorig jaar nog maar 38 procent van alle contactloze betalingen door vrouwen gedaan, in de eerste helft van dit jaar is al 43 procent van de contactloze betalers een vrouw. Ook ouderen raken overtuigd van het gemak en de veiligheid van contactloos betalen.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Contactloos betalen groeit hard in Nederland | CarwashPro

Contactloos betalen groeit hard in Nederland

Contactloos betalen blijft hard groeien in ons land. Deze nieuwe manier van afrekenen nam dit jaar tot dusver met gemiddeld tien procent per maand toe. Dat blijkt uit metingen van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank. Ter illustratie: in september werden 65 miljoen contactloze betalingen gedaan. Dat houdt in dat ruim één op de vijf pinbetalingen contactloos worden gedaan. Ook bij tankstations en autowasbedrijven kan steeds vaker op deze manier worden betaald.

Contactloos betalen is een relatief nieuwe manier van afrekenen, waarbij de bankpas langs een reader wordt gehaald. Bij bedragen tot 25 euro hoeft geen pincode te worden gebruikt. Steeds meer winkels en bankpassen kunnen deze betaalmethode verwerken.

Grotere bedragen

Waar eerst vooral kleine bedragen tot en met 25 euro zonder pincode contactloos werden afgerekend, worden de laatste tijd steeds vaker bedragen boven de 25 euro op deze manier betaald. Bovengenoemd bedrag vormt de grens waarboven een pincode invoeren noodzakelijk wordt. Vorig jaar bestond vijf procent van alle contactloze betalingen uit bedragen boven 25 euro. In de eerste helft van dit jaar is dat aandeel toegenomen tot acht procent.

Bij ruim de helft van alle verkooppunten in Nederland kunnen klanten nu contactloos betalen en dat worden er iedere maand meer. Recentelijk hebben enkele grote supermarkt- en warenhuisketens hun betaalautomaten vervangen door contactloze apparaten.

Tankstations

Ook bij tankstation- en carwashbedrijven neemt deze nieuwe vorm van betalen langzaam toe. Zo werkt AVIA momenteel aan de uitrol van contactloos betalen bij zijn stations en heeft ook BP al stappen gezet op dit terrein. Tevens besloten Tamoil en MyOrder eerder dit jaar te starten met brandstof betalen aan de pomp, waarbij de transactie geschiedt door gebruik van de smartphone. De pilot beviel dusdanig goed dat inmiddels is besloten om het over het gehele Tamoil-netwerk uit te rollen.

Het verschil in populariteit van contactloos betalen tussen mannen en vrouwen en tussen verschillende leeftijdsgroepen wordt kleiner. Werd vorig jaar nog maar 38 procent van alle contactloze betalingen door vrouwen gedaan, in de eerste helft van dit jaar is al 43 procent van de contactloze betalers een vrouw. Ook ouderen raken overtuigd van het gemak en de veiligheid van contactloos betalen.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.