betaalterminal, washtec, pinnen, DNB, MOB

Contant betalen blijft populair

Gepubliceerd op 02-02-2017 om 15:17

De meerderheid van Nederland wil dat het betalen met contant geld blijft bestaan. Maar liefst 71 procent van de respondenten aan het onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) geeft dit aan. Dat blijkt donderdag uit een peiling die De Nederlandsche Bank (DNB) heeft uitgevoerd voor het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB).

In het MOB zijn organisaties zoals de Nederlandse Vereniging van Banken, de Consumentenbond en MKB-Nederland vertegenwoordigd. Het MOB beveelt aan om consumenten bij betaling buiten de deur altijd de keuze te geven tussen elektronisch en contante betalingen.

Nederland loopt voorop in de eurozone als het gaat om elektronisch betalen. Tussen 2010 en 2015 nam het aandeel contante betalingen af van 65 procent naar 49 procent. DNB verwacht dat met de huidige trend het aandeel zal dalen naar 40 procent in 2018. De trend is zeker interessant voor de carwashbranche aangezien bij een aantal wasstraten en roll-overs enkel nog afgerekend kan worden middels elektronische betaalmiddelen.

Betaalpas

Het MOB adviseert om de mogelijkheid te blijven bieden om contant te betalen. Het platform geeft aan dat sommige mensen nog geen betaalpas hebben of kunnen gebruiken. Nu bij verschillende waslocaties het aantal ouderen steeds meer toeneemt, blijft er een verlangen om contant te betalen. Daarnaast zijn er nog machines om bijvoorbeeld matten te wassen of te stofzuigen, waar alleen contact betaald kan worden.

In principe zijn verkopers vrij om zelf de betaalmogelijkheden te kiezen zolang dat duidelijk vooraf aan de klant wordt bekendgemaakt. Het MOB vindt het wel onredelijk als klanten gedwongen worden om elektronisch te betalen als er geen andere mogelijkheden zijn eenzelfde dienst of product af te nemen in de regio.
Bij de zogenoemde lokale monopolies gaat het vaak om diensten in de collectieve sector zoals het aanvragen van een paspoort.

Auteur: Thom Mandos

Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en tevens autoliefhebber.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.