Park and Wash, Akzonobel, parkeergarage, wassen zonder water

Ondernemer wast zonder water op locatie

Het wassen van auto’s op locatie wint terrein in de wasbranche. Steeds meer zakelijke klanten laten een autowasser naar hun bedrijfspand komen om ervoor te zorgen dat het wagenpark weer glimt. Dat merkt de Amsterdamse ondernemer Ray Holleman, die zich met zijn bedrijf Park and Wash het afgelopen jaar op deze markt heeft gestort. Bij een groot bedrijf in de hoofdstad laat hij zien wat hij precies doet; wassen zonder water.

Vanwege de geringe ruimte die Holleman nodig heeft, is hij zeer mobiel. “Ik wring me wel tussen een aantal auto’s in. Ik heb in principe niets nodig”, zegt hij. Volgens hem is het daarom ook in populariteit aan het winnen. “De vraag naar dit soort diensten wordt steeds groter. Steeds meer bedrijven willen iemand zoals ik, omdat de drempel heel laag is.”

Vooral drukke zakenmensen zijn erg blij met zijn service. Ze laten de sleutel achter bij de receptie van het bedrijf. “Ik haal deze op en laat de auto weer schoon achter. Ze hoeven er dus niets voor te doen.” Hij ziet via zijn site steeds vaker mensen vanuit het buitenland reserveren en betalen. “Mensen op zakenreis boeken en betalen via de site. Als ze dan terug uit het buitenland zijn, wordt meteen de auto schoongemaakt.”

Veranderingen

De meeste klanten van Holleman komen via mond-tot-mond reclame. “Ik krijg steeds meer vaste klanten die maandelijks hun auto laten wassen.” Hij wast niet voor consumenten, enkel voor werknemers van bedrijven. “De zakelijke markt is het meest interessant voor me. Daarom richt ik me daar ook op. Mijn concept komt daar het beste uit de verf.”

Een half jaar geleden startte hij zijn huidige bedrijf. “Ik werkte eerst met een compagnon. Helaas verschilden onze ideeën te veel van elkaar.” Hij doelt daarmee vooral op de verdiensten, die toentertijd veel te laag waren per wassing. Toen hij voor zichzelf begon onder de huidige naam, was dat het eerste dat hij heeft aangepast. “Een auto volledig wassen van binnen en buiten en dan geen verschil maken in de grootte, dat kan echt niet voor de prijzen die eerst gevraagd werden.”

Waterloos wassen

Één van de redenen dat Holleman overal zijn diensten kan aanbrengen, is het feit dat hij geen water gebruikt om de auto schoon te maken. “Als ik zo de garage uitrijd, kun je niet eens zien dat ik hier was. Dat is ook een groot voordeel van op deze manier wassen.” Het principe is volgens hem niet zo moeilijk.

“Ik werk uitsluitend met producten van Chemical Guys. Daar heb ik een aantal jaar geleden ook speciale clinics voor gevolgd. Tien tot vijftien centiliter van de combinatie van het product en gedemineraliseerd water zijn genoeg om een hele auto schoon te maken. Holleman gaat als volgt te werk. “Ik spray een auto in met de vernevelaar, laat het wat intrekken en poets de auto vervolgens met speciale microvezeldoeken.”

Microvezel

Het product onttrekt het vuil aan de auto. “Het vuil gaat in het product zitten waardoor het er met de doek gemakkelijk vanaf gaat. De doek trekt de viezigheid als het ware weer aan. Zo poets ik de auto met de hand schoon, zonder krassen te veroorzaken.” De doeken gooit hij na het wassen met grote aantallen in de wasmachine. “Per auto gebruik ik zo’n vier doeken. Het ligt er een beetje aan hoe vies de auto is.”

In zijn eigen auto heeft hij voor iedere situatie alle benodigdheden. Van stofzuigers en een polijstmachine tot een speciale borstel om matten mee schoon te maken. “Ik wil echt een totaalconcept bieden. Dus mensen kunnen tegen een meerprijs ook bij me terecht voor het verwijderen van krasjes en dat soort dingen. Uitgebreide interieur-reiniging behoort ook tot de mogelijkheden.”

Wassen op locatie

Op het moment wil de ondernemer zich vooral focussen op het gebied in en om Amsterdam. “Er zitten heel veel bedrijven hier. Een groot deel weet nog niet van mijn bestaan, dus de potentie is groot. Ik merk dat veel firma’s erg enthousiast zijn over het concept, als ze er eenmaal mee in aanraking komen. Via andere enthousiaste gebruikers krijg ik ook weer veel nieuwe klanten. Het wordt eigenlijk met de week meer.”

Vanuit zijn vorige bedrijf heeft hij nog enkele waslocaties buiten Amsterdam. “Ik probeer die afspraken altijd op een aparte dag te plannen. Ik was ook nog auto’s in Rotterdam en Utrecht bij een bedrijf. Deze contracten liepen nog vanuit mijn vorige bedrijf.” In de toekomst hoopt hij ook naar deze steden te kunnen uitbreiden. “Momenteel doe ik alles nog alleen, dus het is lastig om nu al uit te breiden. Maar ik zou in de nabije toekomst zeker groter willen worden.”

Park and Wash, Akzonobel

Park and Wash, Akzonobel

Park and Wash, Akzonobel

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ondernemer wast zonder water op locatie | CarwashPro
Park and Wash, Akzonobel, parkeergarage, wassen zonder water

Ondernemer wast zonder water op locatie

Het wassen van auto’s op locatie wint terrein in de wasbranche. Steeds meer zakelijke klanten laten een autowasser naar hun bedrijfspand komen om ervoor te zorgen dat het wagenpark weer glimt. Dat merkt de Amsterdamse ondernemer Ray Holleman, die zich met zijn bedrijf Park and Wash het afgelopen jaar op deze markt heeft gestort. Bij een groot bedrijf in de hoofdstad laat hij zien wat hij precies doet; wassen zonder water.

Vanwege de geringe ruimte die Holleman nodig heeft, is hij zeer mobiel. “Ik wring me wel tussen een aantal auto’s in. Ik heb in principe niets nodig”, zegt hij. Volgens hem is het daarom ook in populariteit aan het winnen. “De vraag naar dit soort diensten wordt steeds groter. Steeds meer bedrijven willen iemand zoals ik, omdat de drempel heel laag is.”

Vooral drukke zakenmensen zijn erg blij met zijn service. Ze laten de sleutel achter bij de receptie van het bedrijf. “Ik haal deze op en laat de auto weer schoon achter. Ze hoeven er dus niets voor te doen.” Hij ziet via zijn site steeds vaker mensen vanuit het buitenland reserveren en betalen. “Mensen op zakenreis boeken en betalen via de site. Als ze dan terug uit het buitenland zijn, wordt meteen de auto schoongemaakt.”

Veranderingen

De meeste klanten van Holleman komen via mond-tot-mond reclame. “Ik krijg steeds meer vaste klanten die maandelijks hun auto laten wassen.” Hij wast niet voor consumenten, enkel voor werknemers van bedrijven. “De zakelijke markt is het meest interessant voor me. Daarom richt ik me daar ook op. Mijn concept komt daar het beste uit de verf.”

Een half jaar geleden startte hij zijn huidige bedrijf. “Ik werkte eerst met een compagnon. Helaas verschilden onze ideeën te veel van elkaar.” Hij doelt daarmee vooral op de verdiensten, die toentertijd veel te laag waren per wassing. Toen hij voor zichzelf begon onder de huidige naam, was dat het eerste dat hij heeft aangepast. “Een auto volledig wassen van binnen en buiten en dan geen verschil maken in de grootte, dat kan echt niet voor de prijzen die eerst gevraagd werden.”

Waterloos wassen

Één van de redenen dat Holleman overal zijn diensten kan aanbrengen, is het feit dat hij geen water gebruikt om de auto schoon te maken. “Als ik zo de garage uitrijd, kun je niet eens zien dat ik hier was. Dat is ook een groot voordeel van op deze manier wassen.” Het principe is volgens hem niet zo moeilijk.

“Ik werk uitsluitend met producten van Chemical Guys. Daar heb ik een aantal jaar geleden ook speciale clinics voor gevolgd. Tien tot vijftien centiliter van de combinatie van het product en gedemineraliseerd water zijn genoeg om een hele auto schoon te maken. Holleman gaat als volgt te werk. “Ik spray een auto in met de vernevelaar, laat het wat intrekken en poets de auto vervolgens met speciale microvezeldoeken.”

Microvezel

Het product onttrekt het vuil aan de auto. “Het vuil gaat in het product zitten waardoor het er met de doek gemakkelijk vanaf gaat. De doek trekt de viezigheid als het ware weer aan. Zo poets ik de auto met de hand schoon, zonder krassen te veroorzaken.” De doeken gooit hij na het wassen met grote aantallen in de wasmachine. “Per auto gebruik ik zo’n vier doeken. Het ligt er een beetje aan hoe vies de auto is.”

In zijn eigen auto heeft hij voor iedere situatie alle benodigdheden. Van stofzuigers en een polijstmachine tot een speciale borstel om matten mee schoon te maken. “Ik wil echt een totaalconcept bieden. Dus mensen kunnen tegen een meerprijs ook bij me terecht voor het verwijderen van krasjes en dat soort dingen. Uitgebreide interieur-reiniging behoort ook tot de mogelijkheden.”

Wassen op locatie

Op het moment wil de ondernemer zich vooral focussen op het gebied in en om Amsterdam. “Er zitten heel veel bedrijven hier. Een groot deel weet nog niet van mijn bestaan, dus de potentie is groot. Ik merk dat veel firma’s erg enthousiast zijn over het concept, als ze er eenmaal mee in aanraking komen. Via andere enthousiaste gebruikers krijg ik ook weer veel nieuwe klanten. Het wordt eigenlijk met de week meer.”

Vanuit zijn vorige bedrijf heeft hij nog enkele waslocaties buiten Amsterdam. “Ik probeer die afspraken altijd op een aparte dag te plannen. Ik was ook nog auto’s in Rotterdam en Utrecht bij een bedrijf. Deze contracten liepen nog vanuit mijn vorige bedrijf.” In de toekomst hoopt hij ook naar deze steden te kunnen uitbreiden. “Momenteel doe ik alles nog alleen, dus het is lastig om nu al uit te breiden. Maar ik zou in de nabije toekomst zeker groter willen worden.”

Park and Wash, Akzonobel

Park and Wash, Akzonobel

Park and Wash, Akzonobel

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.