iclean, carwash, wasstraat

Verhoging van waterbelasting is van de baan

De belastingverhoging op leidingwater gaat niet door. Volgens staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën zou de verhoging te veel negatieve gevolgen hebben. Hij was van plan om het belastingplafond van driehonderd kubieke meter te schrappen en begin volgend jaar een schijvensysteem in te voeren. Beide plannen zijn nu van tafel. De verhoging die begin dit jaar van kracht werd, blijft wel in stand.

Momenteel moeten carwash-bedrijven belasting betalen over de eerste driehonderd kubieke meter water die ze afnemen. Over alles wat ze daarbovenop nog gebruiken, is geen waterbelasting verschuldigd. Dat plafond van driehonderd kubieke meter wilde het kabinet aanvankelijk loslaten.

Belastingen

Die maatregel zou grote gevolgen hebben voor de autowas-sector. Carwash-exploitanten verbruiken ruim meer dan driehonderd kuub water per jaar en zouden honderden, misschien wel duizenden euro’s extra per jaar kwijt zijn aan belastingen.

Diverse belangenverenigingen, waaronder Bovag, hebben geijverd voor afschaffing van die extra verhoging op leidingwater. ”De carwash-ondernemers zouden door de maatregel duizenden euro’s extra kosten hebben”, zegt Jan Bessembinders van de brancheorganisatie.

Leidingwater

”Het argument was dat bedrijven en particulieren zorgvuldiger met water om zouden gaan. Maar in de praktijk was het gewoon een lastenverzwaring die plotseling is geïntroduceerd. De verhoging was onacceptabel”, aldus Bovag.

Begin dit jaar ging de belasting op leidingwater ook al omhoog. Het tarief van 16,5 cent per kubieke meter werd verdubbeld naar 33 cent. Dit betekende dat ondernemers in plaats van vijftig, nu honderd euro per jaar kwijt waren aan de waterheffingen. Dat dreigde echter boven de duizend euro te worden als het kabinet door zou zetten met het afschaffen van het plafond van driehonderd kuub. Gelukkig voor de autowas-sector gaat er een streep door dat plan.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.