Carwash-ondernemer: toekomst zit in totale autoverzorging

Met een butler-programma, een samenwerking met Van der Valk en een herstelservice voor lak- en ruitschades is Carwellness Venray geen standaard autowasbedrijf. Eigenaar Pascal van Nisselroy wil zich dan ook onderscheiden door te focussen op complete autoverzorging en gemak voor de klant. Daarin ziet hij de toekomst van de carwash. Onlangs opende hij in Tiel een tweede vestiging bij een Van der Valk. Later volgen wellicht meer locaties bij de hotelketen.

Van Nisselroy heeft een verleden in de tankstationbranche, maar verkocht zijn bedrijf enkele jaren geleden. ”Ik wilde verder gaan met een wasbedrijf en heb nagedacht over hoe ik de toekomst van de carwash zag. Voor mij is dat meer doen dan alleen auto’s wassen.” De ondernemer wil een totaalaanbod bieden en heeft dan ook een breed pakket van diensten.

Reparatie

Zo is er een reparatieservice voor voertuigen met een kras in hun lak of een sterretje in hun ruit. ”Als mensen de kras er niet zelf uit krijgen, doen wij dat voor ze. Klanten betalen tweehonderd euro voor één kras. Als ze er meerdere tegelijk laten doen, wordt de prijs per schadegeval goedkoper.” Volgens de ondernemer is de prijs lager dan bij autoschadebedrijven.

Ook focust hij op klanten die zoeken naar gemak en bereid zijn daarvoor een wat hogere prijs te betalen. Zo is er het vip-programma, waar autorijders hun voertuig afgeven aan een medewerker van het bedrijf. Deze haalt hem door de veertig meter lange istobal-wasstraat van Eenzet Carwash en reinigt hem ook van binnen helemaal. De klant kan ondertussen plaatsnemen in de vip-ruimte.

Wifi

”We hebben we een aparte ruimte, met koffie en broodjes. Daar kunnen mensen even ontspannen. Of ze kunnen ervoor kiezen om te werken. We hebben namelijk ook wifi beschikbaar. De behandeling duurt maximaal een half uur, waarna de klant een van binnen en van buiten gereinigd voertuig terugkrijgt.” Een vip-behandeling kost 27,50 euro.

Het butler-programma gaat nog een stap verder. Daarbij wordt de auto van de klant thuis opgehaald en na de verzorging weer thuis gebracht. ”Daar zullen we geen tienduizenden aanmeldingen voor krijgen, maar dat hoeft ook niet. De kwantiteit is niet het belangrijkste.”

Van der Valk

De ondernemer opende twee jaar geleden een locatie in Venray en enkele maanden geleden een vestiging in Tiel, bij een Van der Valk. De carwash maakt geen onderdeel uit van het hotelgebouw, maar ligt er vlak naast.

”We hebben een eigen ingang, maar richten ons zeker ook op klanten die bij Van der Valk verblijven. Daarom maken we reclame in het hotel en het restaurant. We hebben posters opgehangen en zijn te vinden op elk tafeltje.” Ook staat Carwellness Tiel op de site van het hotel, waar klanten kunnen kiezen voor een arrangement, bestaande uit een overnachting, een ontbijt en een autoverzorging bij Van Nisselroy.

Pilot

”En als mensen een offerte aanvragen om te vergaderen bij Van der Valk, krijgen ze er meteen een offerte bij voor de verzorging van hun auto. Als de gasten hiervoor kiezen, maken wij hun auto schoon, terwijl zij aan het vergaderen zijn. En als we klaar zijn, zetten we de voertuigen weer terug op speciaal daarvoor gereserveerde parkeerplaatsen.”

De hotelketen was op zoek naar mogelijkheden om het dienstenaanbod aan haar gasten te verruimen. ”Van de verschillende voorstellen die ze hadden ontvangen, vonden ze ons voorstel het beste”, aldus Van Nisselroy. De locatie in Tiel is de eerste waar de samenwerking plaatsvindt. Er is dan ook sprake van een pilot. ”Als het bevalt, wil Van der Valk dit op andere locaties ook gaan doen. De eerste reacties van klanten zijn in ieder geval positief. Al heeft het nog even tijd nodig om verder te groeien.”

Carwash

Door de samenwerking hoopt Van der Valk meer mensen uit de directe omgeving van het hotel te trekken. ”De meeste gasten zijn op doorreis. Maar doordat we met onze carwash veel klanten uit Tiel zelf krijgen, biedt dat meer mogelijkheden voor het hotel.”

Om de autobezitters te verleiden tot een bezoekje aan Van der Valk, hebben beide bedrijven verschillende acties opgezet. ”We hebben in Tiel geen aparte vip-ruimte zoals in Venray. Dus als klanten kiezen voor de vip-behandeling, gaan ze vaak het restaurant in. Ze krijgen ook een bon, die recht geeft op een gratis drankje.”

Actie

”Daarnaast hebben we een actie waarbij onze klanten kunnen sparen voor een gratis maandmenu bij Van der Valk, ter waarde van twintig euro. Als klanten in het restaurant gaan eten, nemen ze vaak anderen mee en bestellen er drankjes. Zo profiteert Van der Valk ook van de samenwerking.”

Tom van Gurp

Lees ook: Carwash-exploitant: zoek samenwerking met andere branches

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.