Istobal komt met nieuwe varianten van rollover M’Nex

Producent van autowasinstallaties Istobal heeft enkele nieuwe varianten ontwikkeld van haar rollover M’Nex. De nieuwe machines zijn variabel qua aantal borstels en kunnen tevens op meer verschillende hoogtes worden afgesteld. Dat bleek tijdens de Italiaanse vakbeurs AutoPromotec, waar de van oorsprong Spaanse fabrikant vertegenwoordigd was. Ook andere leveranciers lieten diverse innovaties zien tijdens het vijfdaagse evenement in Bologna.

De M’Nex 22 die te zien was in Italië, kan switchen tussen drie en vijf borstels. In korte tijd kan het aantal borstels van de machine worden aangepast. Door de toevoeging van de twee extra borstels kunnen wassingen sneller worden uitgevoerd. ”We denken dat de nieuwe machine interessant is voor locaties die in sommige periodes veel klanten trekken en in andere periodes minder”, legt Sonia Mañas van Istobal uit.

”Dan kun je denken aan plekken in toeristische gebieden. Die hebben in de zomermaanden veel meer bezoekers dan ’s winters.” Daarnaast is de M’Nex naar meer hoogtes verstelbaar. Waar traditioneel de diverse hoogtes een interval van twintig centimeter kenden, is dit bij de nieuwe variant een interval van tien centimeter.

Mosmatic

Ook het bedrijf Mosmatic was aanwezig op AutoPromotec. De van oorsprong Zwitserse leverancier van autowas-onderdelen kwam onder andere met de Flex-Brush. Deze borstel is geschikt voor gebruik in de zelfwasbox en heeft een steel met een flexibel deel (zie foto onderaan dit artikel).

”Een klant wil nog weleens doorgaan met wassen als zijn tijd op is”, legt een medewerker van het Zwitserse bedrijf uit. ”Hij moet dan geld bijgooien, maar doet dat niet altijd en gaat desondanks door met wassen. Dat is slecht voor de borstel en zorgt ervoor dat ondernemers minder inkomsten en meer kosten hebben, omdat ze hun materieel sneller moeten vervangen.”

”Met de Flex-Brush lossen we dat probleem op. Op het moment dat het geld op is, wordt de borstel automatisch slap. Daardoor kun je geen druk meer uitoefenen en dus niet meer verdergaan met autowassen. We merkten dat er vraag was naar een oplossing voor dit probleem. Hiermee willen we aan die vraag voldoen.”

AutoPromotec

De vakbeurs AutoPromotec vond vorige maand plaats in de Italiaanse stad Bologna. De beurs focust op de automotive-branche en veel bedrijven uit de tankstation- en carwash-sector gaven acte de présence. Naast eerdergenoemde bedrijven waren onder andere Christ en WashTec aanwezig. Ook Prins Autogas was met moederbedrijf Westport naar Bologna afgereisd.

De beurs wordt met elke editie groter. Dit jaar werd een recordaantal bezoekers getrokken, met 103.989 geïnteresseerden, van wie zo’n twintig procent uit niet-Italianen bestond. Daarnaast waren er 1.587 exposanten uit 47 verschillende landen, verspreid over veertien hallen en vier buitenterreinen. De volgende editie is van 24 tot en met 28 mei 2017, ook in Bologna.

Tom van Gurp

Lees ook: WashTec ontwikkelt nieuwe rollovers voor Nederlandse markt

mosmatic-flex-brush

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.