Berkman opent onbemande carwash bij tankstation Zoetermeer

Brandstofleverancier Berkman Energie Service heeft bij zijn tankstation in Zoetermeer een onbemande carwash geopend. Het betreft de vestiging aan Zalkerbos, waar het FuelWash-concept van Eenzet is gerealiseerd. Daarmee was het station drie maanden geleden de eerste die dit nieuwe concept in gebruik nam. “We hebben zonder externe marketing-inspanningen gemiddeld duizend wassingen per maand”, zegt eigenaar Pieter Berkman. Hij is van plan om het concept op meer plekken toe te passen.

Eenzet lanceerde vorig jaar FuelWash, een onbemand autowasconcept. Daarmee richt de leverancier van wasinstallaties zich vooral op het almaar groeiende segment van onbemande tankstations. Voor dergelijke locaties is het moeilijk om zich te onderscheiden van de concurrentie. Maar met een roll-over wasmogelijkheid kunnen uitbaters toch iets unieke bieden.

Belangrijk aspect bij het nieuwe concept is dat de tankstation-eigenaar nauwelijks omkijken heeft naar de wasinstallatie. Chemie wordt door de leverancier bijgevuld. Storingen worden op afstand gedetecteerd en afgehandeld, evenals noodzakelijk onderhoud. Als klanten hulp nodig hebben, is er een intercom die zeven dagen per week van 07.00 tot 22.00 uur is bemand.

Rendement

“Wij merken dat de winkels op tankstations met een ‘standaard’ assortiment steeds minder rendement opleveren”, vertelt Berkman. “Dan kun je investeren in een verandering van shop-assortiment of overschakelen naar een onbemande exploitatie. Hier in Zoetermeer is te weinig potentie voor een rendabele winkel, dus daarom hebben we de locatie onbemand gemaakt. Dan is het echter lastiger om jezelf te onderscheiden.”

Berkman is van mening dat een onbemand wasconcept daar een belangrijke rol in kan spelen. “Een onbemand station trekt vooral prijsbewuste klanten. Velen van hen willen graag goedkoop wassen. Bij ons kan dat. We verkopen maar één wasprogramma van vijf euro. En als klanten 25 liter of meer tanken, krijgen ze een bon waarmee ze slechts 2,50 euro hoeven te betalen voor een wasbeurt.”

Resultaten

Inmiddels draait de wasinstallatie ruim drie maanden. De eerste resultaten zijn daardoor bekend. “En we zijn er zeer tevreden over”, meldt Berkman. De afgelopen tijd bleek dat tien procent van de tankende klanten besloot zijn auto te wassen. De totale omzet van het station, inclusief carwash, is vijftien procent hoger dan toen er nog geen wasinstallatie stond.

“Wel zien we dat het aantal liters per tankbeurt is afgenomen met tien procent sinds klanten hun auto hier kunnen wassen. Dat kan veroorzaakt zijn doordat klanten hun liters verdelen over verschillende tankbeurten, zodat ze vaker recht hebben op waskorting.”

Het gemiddelde aantal wassingen in Zoetermeer ligt boven de dertig per dag. Met een piek op vrijdag en zaterdag, waarbij het aantal van zestig wordt gepasseerd. “Ruim boven onze verwachtingen. We hebben nu zo’n duizend wassingen per maand en willen doorgroeien naar vijftienhonderd. Dat is best haalbaar, want we hebben nog nauwelijks iets aan marketing gedaan.”

Eén wasprogramma

Er is bewust gekozen voor slechts één wasprogramma, zonder drogen. Door het gebruik van osmosewater is drogen niet nodig, wat zorgt voor geluidsreductie en een hogere omloopsnelheid. De wasinstallatie staat namelijk in de open lucht onder een overkapping en niet in een hal.

“Dan is het voor omwonenden belangrijk dat geen geluidsoverlast ontstaat”, legt Maurice Janssen van Eenzet uit. “Bijkomend voordeel is dat vrouwen geen donkere hal in hoeven lopen. Dat vinden ze niet prettig. Bovendien is voor alle tankende klanten meteen duidelijk dat ze hier kunnen wassen. En dat dat slechts 2,50 euro kost, mits ze genoeg getankt hebben.”

Betaalterminal

Aan het begin van de installatie staat een betaalterminal van Tokheim, waar klanten de kortingsbon kunnen scannen en aansluitend afrekenen met hun pinpas. Op deze wijze is de integratie van het wassen in de backoffice eenvoudig. Op dit moment is er opdracht gegeven aan Tokheim tot het verbeteren van dit loyalty systeem in combinatie met afrekenen. Betalen met contant geld is niet mogelijk, onder meer omdat dit criminaliteit aantrekt. De wasmogelijkheid is 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend.

Voor het turnkey laten opleveren van de wasinstallatie betaalde Berkman 95.000 euro, inclusief alle toebehoren zoals vloeistofdichte vloer, obas, slagbomen, betaalterminal, camera’s en technische ruimte waarin ook de home fuelbase van het tankstation is ondergebracht. De camera’s kunnen schades aan het voertuig vaststellen, zowel voor als na de wassing. Zo kunnen onterechte schadeclaims worden afgehandeld.

Shop afgebroken

Om het wassen mogelijk te maken, is het shopgebouw afgebroken. De installatie is pal achter het voorterrein geplaatst, zodat deze in het zicht staat van de tankende klant. Bij de pomp wordt de bezoekers duidelijk gemaakt dat ze kunnen wassen voor 2,50 euro, bij 25 liter of meer.

Bij dit concept staat het ontzorgen centraal. “Wij nemen de realisatie van het gehele concept voor onze rekening”, legt Janssen uit. “FuelWash is echt bedoeld voor bedrijven die wel een carwash willen, maar er zelf niet zoveel tijd in kunnen of willen steken. Daarom past het heel goed bij onbemande stations.”

Onderhoud

“Wij nemen alle taken uit handen. Niet alleen de bouw en installatie, maar ook bijvoorbeeld het onderhoud en het verhelpen van storingen. Tevens kunnen klanten gebruikmaken van een intercom als ze vragen hebben. Ook kunnen wij door het cameratoezicht op ons initiatief communiceren met de klant. Bijvoorbeeld als we zien dat de klant de machine niet aan de gang krijgt.”

Voorafgaand aan de realisatie van de installatie in Zoetermeer, ondervroeg Eenzet driehonderd klanten. Daaruit kwamen diverse bevindingen naar voren, waar het bedrijf rekening mee heeft gehouden bij het Berkman-project. De resultaten daarvan presenteert Eenzet op zijn stand tijdens de Tankstation Vakbeurs op dinsdag 15 november 2016 in Expo Houten. Schrijf u in voor dit evenement via www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.