57 procent Nederlanders wast auto minder vaak in de winter

Ruim de helft (57 procent) van de Nederlanders met een auto jonger dan vier jaar wast zijn voertuig niet of minder vaak in de winter. Tien procent wast zijn auto überhaupt nooit. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie Bovag. Het merendeel van deze voertuigen is uitgerust met technologie die gebruikmaakt van camera’s, sensoren of radar. Deze veiligheidssystemen functioneren niet of minder goed als vuil zich ophoopt, terwijl veel automobilisten ze wel gebruiken.

Aan het onderzoek, dat door Markteffect is uitgevoerd, hebben 1.047 zakelijke en particuliere automobilisten deelgenomen in de periode tussen 9 en 26 december 2016. Daarvan waren er 368 in bezit van een auto jonger dan vier jaar. Van de personen die in de winter hun auto niet of minder vaak wassen ten opzichte van andere jaargetijden, geeft 43 procent als reden dat de auto de volgende dag toch weer vies is, 28 procent denkt dat de deurrubbers vastvriezen en 37 procent vindt het simpelweg te koud om (zelf) te gaan wassen. De mensen die wel in de winter de auto wassen, laten dat overwegend in een professionele wasstraat doen (60 procent). Minder dan een kwart wast de auto ’s winters zelf thuis.

Waarschuwing van fabrikanten

42 procent van de respondenten is er niet van op de hoogte dat technologische hulpmiddelen in en rond de auto niet of minder goed functioneren wanneer vuil of sneeuwresten zich ophopen voor de camera’s, sensoren of radar. 45 procent gebruikt dit soort systemen ter ondersteuning en 22 procent vertrouwt zelfs volledig op de werking ervan.In toenemende mate zijn auto’s voorzien van technologie die bijdraagt aan de verkeersveiligheid. In 2015 was bijna een derde van de verkochte nieuwe personenauto’s in Nederland uitgerust met een noodremsysteem en tien procent had adaptieve cruise control, die zorgt voor voldoende afstand tot een voorligger.

Ruim dertien procent had een systeem voor rijstrookassistentie aan boord, waarmee de auto netjes binnen de lijnen blijft of automatisch waarschuwt bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook. Parkeersensoren en achteruitrijcamera’s zijn al jaren gemeengoed op nieuwe auto’s. Afhankelijk van de fabrikant maken deze systemen gebruik van radar, lidar-technologie, sensoren, laser en/of camera’s. En in vrijwel alle instructieboekjes wordt gewaarschuwd dat deze vrij van vuil, stof, ijs en sneeuw moeten blijven. Dit omdat de systemen anders niet of niet goed functioneren. Daarnaast kan het gebeuren dat de digitale ogen van de auto een extreem vieze voorligger niet herkennen.

Strooizout

“Rijkswaterstaat strooit op een reguliere vorstdag al gauw miljoenen kilo’s zout”, meldt Bovag. “De combinatie met ander vuil op de wegen – zonder dat auto’s regelmatig een wasbeurt krijgen – zorgt al gauw voor onleesbare kentekenplaten of een afname van lichtopbrengst vanwege vieze autolampen. Indien automobilisten daarnaast blindelings vertrouwen op de werking van adaptieve cruise control, rijstrookassistentie of dodehoeksensoren, maar het vuil laten ophopen, kan dat een negatieve invloed hebben op de verkeersveiligheid.”

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.