Luxe auto's, Ferrari, Rotterdam, 2BE Exclusive

‘Veranderde bijtelling zorgt voor florerende verkopen luxe-segment’

Het aantal luxe auto’s dat in het eerste kwartaal van 2017 werd verkocht, ligt een stuk hoger dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Niet alleen het luxe segment zag een relatief hoge stijging ten opzichte van een jaar eerder, de totale verkoop van auto’s lag ook een stuk hoger. Bovag heeft wel een verklaring voor de gestegen populariteit van duurdere voertuigen. “Het is vooral te danken aan de veranderde bijtelling. Veel mensen die een dergelijke auto wilden leasen, hebben dit over de jaarwisseling heen getild”, aldus woordvoerder Tom Huyskens. Het totale aantal verkochte nieuwe auto’s steeg afgelopen kwartaal ook, met iets meer dan twintigduizend ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar.

“Als je van plan was om een luxere auto te leasen, dan moest je wachten tot het nieuwe jaar was begonnen. Doordat de categorie van 25 procent werd afgeschaft en naar 22 procent is gegaan met ingang van 2017, zie je dat veel mensen die aankopen juist hebben uitgesteld.” Aan de andere kant geeft het volgens hem ook weer een vertekend beeld. “Eind vorig jaar zag je ook door de veranderende bijtelling ineens een opbloei in de verkopen”, aldus Huyskens.

Porsche

Als voorbeeld noemt hij Porsche, die toen net voor het einde van het jaar heel veel hybride-modellen heeft verkocht tegen een gunstigere bijtelling. Terwijl in sommige media wordt voorgespiegeld dat ineens heel veel luxe modellen worden verkocht, plaatst hij dan ook een kanttekening. “Het beeld dat Jan met de pet ineens met een Mercedes rijdt, klopt echt niet.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.