Iclean, professor, Ghana

Ghanese professor bezoekt Iclean vanwege interesse in recycle-systeem

Iclean, professor, Ghana

Afgelopen week kreeg Iclean in Brunssum bezoek van een afgezant uit Ghana. Isaac Monney is afgestudeerd in ‘Material flow analysis and solid waste management’ en kwam via het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken terecht bij Iclean Carwash Technologies. “Door zijn interesse in water-recycling was een bezoek aan ons interessant vanwege ons Rowafil-waterrecycling systeem”, aldus Adam Visser, sales-manager voor het systeem. “Hij was erg onder de indruk.”

“De locatie in Brunssum heeft als één van de weinige wasstraten in Europa het verantwoord ondernemen certificaat”, zegt Visser trots. Hij hoopt dat het bezoek van de Ghanees opvolging krijgt. “Het is een perfecte oplossing voor het land, dat veel last heeft van droogte en waterschaarste. We hopen dat hij een soort van ambassadeur voor ons wil worden en dat daardoor straks Ghana en omliggende landen ons product gaan gebruiken.”

Recycle-systeem

Volgens hem is het recycle-systeem van Iclean een plug-en-play concept dat ook makkelijk te exporteren is naar het buitenland. Met een flesje vol bacteriën is het snel op volle sterkte. “Het is een investering van zo’n elf- à twaalfduizend euro per systeem. Binnen 24 uur is de installatie up-and-running.” Het is volgens hem een duurzame investering die zichzelf in anderhalf tot drie jaar volledig terugverdient. “Hier in Nederland is het water heel goedkoop, maar zelfs dan is het systeem zo terugverdiend. Ideaal voor een land waar de overheid soms het gebruik van kraanwater in de wasstraat aan banden legt in verband met droogte.”

Hij denkt dat het Afrikaanse land veel potentie heeft. “Je hebt er veel grote steden en veel grote auto’s. Als je dan bijna volledig zelfvoorzienend bent qua water, kun je als wasstraat openblijven waar de concurrentie dicht zou moeten.” Al met al zou minder dan tien procent leidingwater nodig zijn om waterverliezen te compenseren en de auto te wassen. “De verliezen opslaan door restwater op de auto en door verdamping. We hoeven echt weinig water bij te vullen, doordat we het kunnen recyclen. Daardoor kun je het keer op keer gebruiken.”

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.