Carwash, Idac, Amsterdam

Carwash-prominenten: Ondernemers laten veel kansen onbenut

De carwash-sector laat nog veel kansen onbenut. Dat is één van de conclusies van het Idac congres 2017. Het congres vond plaats In het exclusieve Krasnapolsky-hotel in Amsterdam en werd 31 mei, 1 en 2 juni gehouden. Toeleveranciers, grote oliemaatschappijen en tankstationketens van over de hele wereld werden uitgenodigd door de beursorganisatie om nader tot elkaar te komen. Op 31 mei werd een discussie gehouden over de carwash met vier prominente bedrijven uit de branche: Kärcher, Christ, Washtec en Istobal.

Op de showcases blijft het een beetje aan de oppervlakte, de stands zijn niet echt indrukwekkend en meer bedoeld om te netwerken op internationaal hoog niveau. Ondanks het warme weer is iedereen gekleed in pak. Tijdens de lunch worden de nodige deals besproken. Iedereen zit vrij gemixt en er wordt veel over het werk gepraat, in verschillende talen. Na de lunch is het tijd voor de eerste sessies. Deze zijn vooral gericht op tankstations. Logisch, aangezien het merendeel van het publiek uit deze sector afkomstig is.

Istobal

In een programma dat vol staat met vooral presentaties en innovaties die betrekking hebben op de tankstation-sector, is ook ruimte gemaakt voor prominenten uit de carwash-sector. Tijdens 10 minuten durende presentaties mogen vier grote spelers hun bedrijf aan het publiek voorstellen. Istobal bijt het spits af met een presentatie die vooral gericht is op duurzaamheid.

CEO Rafael Tomás gaat met zijn presentatie in eerste instantie in op klanten- en consumentenfocus. De carwash-fabrikant laat zien hoe het verzamelen van informatie ertoe leidt dat ze meer inzicht hebben in wat de klant wil, maar ook duidelijkheid geeft over huidige behoeftes en zelfs toekomstige behoeftes van de consument. Daarnaast gaat hij in op de verduurzaming van de branche. Efficiënt gebruik van energie is volgens hen één van de belangrijkste pilaren in de huidige bedrijfsvoering.

Christ, Kärcher en Washtec

Namens Christ is de internationale director sales Alexander Fusz aanwezig. Na een korte introductie van zijn bedrijf krijgt hij de lachers in de zaal op zijn hand door een bezoek aan de carwash te vergelijken met een bezoek aan een pretpark. Nadat hij ingaat op de vergelijking, presenteert hij de laatste innovaties van het bedrijf. Deze zullen we later beschrijven in een volgend artikel.

De presentatie van Gerard Stadler, ook internationaal hoofd verkoop, gaat met name over de producten van het bedrijf. Hij laat vooral de nieuwste producten zien en benadrukt nog maar eens dat het bedrijf veel hoger wil inzetten op de carwash-markt. Daarnaast vertelt Stadler kort iets over de kersverse deal die met Tokheim Service Groep werd gesloten voor service en onderhoud. Ook vertelt hij over de marketingmogelijkheden van het voeren van het merk van zijn bedrijf Kärcher.

Stephan Weber is namens Washtec aanwezig op het evenement. Als board member van het Duitse bedrijf geeft hij een presentatie die vooral moet inspelen op gevoel. Hij vertelt over de vier dimensies die centraal staan bij het bedrijf. Hij begint met de kwaliteit, gevolgd door snelheid, gemak en look & feel. Deze pijlers vormen de strategie van de carwash-producent. Als afsluiting wordt de nieuwe bedrijfsfilm van de onderneming getoond.

Discussie

In eerste instantie zou er tussen de verschillende bedrijven een discussie plaatsvinden. Helaas is dit niet helemaal het geval. Tijdens enkele korte vragen uit het publiek worden meningen gegeven, maar vindt niet echt de door CarwashPro gehoopte discussie plaats. De enige vraag waarop iets uitgebreider wordt ingegaan is die over het aantal handwashes in Groot-Brittannië.

Eigenlijk zijn alle heren het er over eens dat er nog een hoop kansen liggen op dit gebied voor carwash-ondernemers. Ze zien echter ook dat de consument vaak een stukje kennis mist op het gebied van autowassen. “Veel mensen denken dat een handwas net zo goed is als een carwash, iemand geeft persoonlijk aandacht aan de auto. Vaak is dit juist het tegenovergestelde. Voor de beleving is het goed, voor de auto niet. Er wordt vaak te weinig water gebruikt waardoor krassen op de auto ontstaan”, aldus Stadler van Kärcher.

Wanneer we proberen de heren te prikkelen met de vraag wat hun bedrijf nu uniek maakt ten opzichte van de rest, wordt deze weggelachen met de mededeling dat we daar na de presentatie maar op moeten terug komen. Wel wordt kort ingegaan op vragen over het klimaat en de invloeden op de carwash. Iemand uit het publiek vraagt waarom er in West-Europa weinig carwashes buiten staan. “Het is beter voor de machine om binnen te staan wanneer het weer erg veranderlijk is. Dit kan invloed hebben op de chemie en de werking en levensduur van de machine. Het hoeft niet per se, maar in Engeland, Nederland en België wordt toch vaak voor het overdekken van machines gekozen”, zegt Tomás van Istobal.

Tankstation en carwash

Een andere spreker tijdens de Idac-conferentie was David Davis. Hij is als branding- en designing-specialist al jaren actief in de tankstation-wereld. Een grote internationale naam die enorm enthousiast spreekt over bijvoorbeeld het belang van een goede uitstraling van een station. Hij praat niet alleen over de problemen, hij geeft oplossingen aan de hand van duidelijke voorbeelden uit de praktijk. Uit al de zelfgemaakte foto’s blijkt hoeveel grote internationale projecten hij met zijn bedrijf heeft gedaan.

In zijn presentatie bespreekt hij niet alleen de buitenkant van tankstations, ook de binnenkant komt uitgebreid aan bod. Hij geeft uitleg over diverse strategieën en laat zien welke fouten in een shop vaak worden gemaakt. Ook wijst hij op de kansen die er volop zijn in de markt. In zijn presentatie is ook een aantal slides te zien met betrekking tot carwash en tankstation. Het gaat vooral over de ligging van de carwash. Dit is volgens hem één van de belangrijkste dingen als het gaat om carwashes bij tankstations. Een roll-over moet namelijk goed aansluiten op het grotere geheel, makkelijk bereikbaar zijn en aansluiten bij de shop.

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.