Washtec, Jochem Janssen

Nieuwe WashTec-directeur: We gaan vol inzetten op wasstraten

WashTec Benelux richt zich de aankomende tijd met name op het behouden en versterken van haar positie op de Nederlandse markt en zoekt de groei op de Belgische markt en op de verkoop van wasstraten. Daarnaast komt in de nabije toekomst een aantal mooie vernieuwingen op de markt. Onlangs werd bekend dat Jochem Janssen de nieuwe algemeen directeur van WashTec Benelux is geworden. CarwashPro sprak met hem over de toekomst en de richting die de carwashproducent inslaat.

In eerste instantie gaf het concern niet meteen veel ruchtbaarheid aan de aanstelling van de nieuwe Managing Director. “Ik ben gelijk volle bak aan de slag gegaan na mijn aanstelling. Ik heb een voorstel en introductieronde gemaakt en ben daarom vooral veel in Duitsland geweest.”  Aan de hand van een aantal vragen introduceren we de nieuwe voorman van WashTec in de Benelux.

Wat is er eigenlijk veranderd bij WashTec?

Vanwege de macro-economische trends hebben we weer te maken met economische groei. Dat is ook te merken in de carwashbranche. Deze blijft groeien. WashTec groeit ook nog steeds en om die groei te faciliteren, verandert WashTec Benelux mee, waardoor een aantal functies in de Benelux is veranderd. Naast Jochem Janssen als Managing Director, bestaat de directie verder uit directeur Service Ger Heijnis en financieel directeur Rob Stook. Daarnaast is Peter van der Veen aangesteld om de groei in de wasstraat-markt vorm te geven. Ook aan de top op het hoofdkantoor is wat veranderd. De board is uitgebreider en wat verjongd.

Het is echt een Duits bedrijf toch?

Eigenlijk is dat wel heel grappig. Alle vooroordelen die er zijn over Duitsers en business doen met Duitsers, heb ik niet aangetroffen. Ik ben inmiddels WashTec-blauw, de afgelopen weken ben ik veel op het hoofdkantoor geweest waar ik echt ben ondergedompeld in de wereld van WashTec. In tegenstelling tot wat ik dacht, zijn er wel veel jonge mensen, ook in de directie. De focus voor de organisatie ligt nu vooral op het creëren van toegevoegde waarde voor de klant. Er wordt dus echt hard gewerkt aan innovaties die deze doelstelling helpen te bereiken. Alles is op firstname-basis en de voertaal is Engels. Dat is voor een Duits bedrijf ook wel bijzonder.

Je was eerst werkzaam bij KPN. Hoe kom je dan bij carwashes terecht?

De branche trekt me heel erg. Het is een interessant speelveld. Niet heel groot, maar wel één met nog veel potentie. Geld is niet veel meer waard op de bank, waardoor het aantrekkelijker wordt om investeringen te doen. Nu het beter gaat met de economie, gaan investeerders ook weer meer doen. Zo weten inmiddels veel private-investors WashTec te vinden. Ik denk dat dat aankomende jaren alleen nog maar meer wordt. Wat ik mooi vind aan het verkopen van wasstraten en andere installaties, is dat het echt om kapitaalgoederen gaat. Dit houdt in dat het beslissingen zijn die niet over één nacht ijs gaan en je de gelegenheid krijgt je echt te verdiepen in de klant en een relatie te creëren die verdergaat dan alleen een klant-leveranciers relatie. De concurrentie is groot en de uitdaging is om ervoor te zorgen dat ze voor ons kiezen op basis van onderscheidend vermogen. Daarom moet ook het hele bedrijf WashTec ademen en moet alles wat we doen in het teken van de klant staan. Het maakt het allemaal een uitdaging en vooral heel erg leuk.

Ik ben inmiddels WashTec-blauw

Hoe zie je de carwashmarkt?

Het is een beetje een gesloten wereldje. Veel mensen werken al jaren in het vak. Wat ik vooral heel mooi vind, is dat degene die met carwashes werken allemaal een enorme passie voor hun vak hebben. Daar heb ik echt waardering voor. Ik denk dat de markt nog veel meer kan groeien. Door de aanhoudende groei van de economie is er weer meer geld voor ondernemers om een machine te kopen en voor de consument om de auto te laten wassen in plaats van het zelf te doen. We hebben 46 mensen in dienst in de Benelux en hebben daarmee alles in eigen hand. Toch kunnen we nog groeien. We hebben de markt goed in beeld en weten precies van de klant wat voor machine waar staat, maar dus ook waar eventueel behoefte kan zijn aan een nieuwe machine en waar we nog marktaandeel kunnen winnen.

Welke kant wil je op, waar liggen de kansen?

Aankomende tijd gaan we ons vooral toeleggen op het versterken van onze positie op de Nederlandse markt door onze service op een nog hoger niveau te brengen. We willen echt de ‘Best in Class’ service organisatie van Nederland hebben. Verder richting we ons op de groeimogelijkheden op de Belgische markt en op grote wasstraat-projecten in de Benelux. We willen op het gebied van de tunnels de strijd aangaan met onze concurrenten, vandaar ook dat we hier een echte senior erop hebben gezet. Peter van der Veen kent de markt natuurlijk als geen ander, daarom gaat hij daar ook mee aan de slag. Met onze betrouwbare en innovatieve technologie en de juiste focus, ben ik er van overtuigd dat we de klant voor ons gaan winnen en het onze concurrent dus erg lastig gaan maken. Aan de andere kant hebben we natuurlijk nog de Belgische markt.

Wat is er dan te halen in België?

In België is nog steeds sprake van een ondoorzichtige markt. Zo was er tot voor kort geen belangenorganisatie en wordt nog erg veel met de hand gewassen. We hebben inmiddels een speciale flyer laten maken voor België. Een awareness-flyer over het handwassen. Zelf de autowassen of de auto naar een handwasser brengen. Het kan veel makkelijker. Mensen zijn eigenlijk een dief van de eigen portemonnee als ze niet naar een carwash gaan. Dat tonen we met een case aan in onze flyer. Er is sowieso veel potentie in België. Het probleem is vooral dat we niet exact weten hoeveel carwashes er zijn en waar deze zich bevinden, omdat dit niet is bijgehouden. Het oprichten van de nieuwe branchevereniging BBVR brengt daar hopelijk verandering in. Er zijn veel bijzondere combinaties bij onze zuiderburen. Vroeger dacht men al snel aan een roll-over om de omzet te verhogen. Daardoor zijn er zelfs naai-ateliers met een roll-over op het terrein. De andere uitdaging komt door de tweetaligheid. We hebben speciale verkopers voor de verschillende regio’s. Een Vlaming koopt alleen een machine van een Vlaming, liever niet van een Waal, laat staan van een Nederlander.

Er wordt steeds meer ingezet op het milieu. Het moet minder vervuilend. Doet WashTec mee?

Hier in Nederland is nog een beetje gebrek aan motivatie. Er is geen directe noodzaak om over te stappen op biologische materialen en enorme recycling, mede omdat het leidingwater hier zo goedkoop is en er geen dwingende wetgeving is. Het wordt wel een steeds belangrijke pijler binnen ons bedrijf. In België is er natuurlijk al een strenge milieuwet voor carwashes. Ik denk dat het daar in Nederland ook naar toe gaat op den duur. Het is dus een goede drijfveer om te gaan innoveren op dat gebied. Dat komt er zeker wel aan. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is goed.

Wat vindt je van de chemie van WashTec?

Er is weleens de beeldvorming dat onze chemie van Auwa niet het goedkoopste product is. Dat is onjuist. De prijs wordt immers niet alleen bepaald door de prijs per hoeveelheid, maar vooral ook door de benodigde hoeveelheid chemie per wassing en door de kwaliteit ervan. Onze klanten weten echter wel altijd waar ze aan toe zijn. Dat is veel belangrijker, denk ik. Het product is geconcentreerd, waardoor je minder nodig hebt voor het beste resultaat. De kwaliteit is altijd hetzelfde, altijd goed en natuurlijk hebben we ook veel verschillende geuren en mogelijkheden. Dus wat dat betreft ben ik zeker trots op ons product. We leveren Auwa ook aan veel verschillende klanten. En niet alleen aan degenen die een machine van ons hebben staan. Ook mensen met een machine van een ander merk kiezen vaak voor ons product.

Hoe kijken jullie naar de toekomst. Waar denk je dat het heen gaat?

Met zelfrijdende auto’s houden we ons nog niet zo bezig, dat zal nog wel even duren. Bovendien ga ik ervan uit dat dit eerst voornamelijk op snelwegen zal plaatsvinden en we voorlopig nog geen onbemande voertuigen in de rij zien staan bij een carwash. Het rijden in de stad blijft voorlopig grotendeels handmatig, vermoed ik. Waar we nu al wel rekening mee houden, is het elektrische vervoer. Dat wordt nog belangrijker dan het nu al is. Dit zorgt wel meer voor uitdagingen, omdat de rol van tankstations door elektrische auto’s een stuk kleiner wordt. Het wordt minder vanzelfsprekend om langs een tankstation te gaan. De auto kan gewoon thuis of op het werk worden opgeladen. Je ziet ook steeds meer pomphouders die van het station meer een verzorgingsplek maken dan de traditionele pompen. Daarnaast gaan we ons steeds meer inzetten op het onbemande wassen. Je ziet dat er steeds meer onbemande tankstations komen, een andere redelijk grote verandering waarbij het volledig ontzorgen van de klant de grootste uitdaging is, maar waar ook de meeste toegevoegde waarde in zit. We speelden daar in Denemarken al lang op in en ook hier in Nederland zijn we daar inmiddels volop mee bezig.

Een tipje van de sluier met betrekking tot aankomende releases?

Ik kan er echt nog weinig over vertellen, behalve dat er echt een aantal grote en minder grote releases aan komen allemaal gericht op het vergroten van de toegevoegde waarde van de klant. Waarschijnlijk laten we in oktober dit jaar de eerste release zien aan het grote publiek.

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in.

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.