carwash

Leasebedrijf roept klanten op om auto niet met spons te wassen

Gepubliceerd op 13-07-2017 om 16:07

Leasebedrijf Alphabet heeft aan zijn 50.000 Belgische klanten een oproep gestuurd om wagens niet met een spons en zeem te wassen. Het leasebedrijf is de derde grootste leasemaatschappij van onze zuiderburen. Buiten dat, voegt een Belgische poetsexpert toe aan de oproep: “was een auto niet met Dreft- afwasmiddel”. Dat laatste klinkt voor veel autowassers redelijk logisch, maar in België schijnt het toch regelmatig te gebeuren. 

Dagblad De Standaard meldt dat op basis van het bericht en een gesprek met het leasebedrijf. Alphabet heeft een speciaal lijstje gemaakt met tips om de auto schoon, maar vooral krasvrij te houden. Het doet dat omdat er toch redelijk wat schade geleden wordt, doordat verkeerd wassen, krassen veroorzaakt. Grootste schadepost van het bedrijf blijft echter nog steeds de echte deuken in auto’s.

Krassen

Dat krassen veroorzaakt worden door het zelf wassen is al langer bekend. Doordat bij het handwassen vaak dus een zeem en spons zonder structuur wordt gebruikt, wordt er ook niets door opgenomen. De viezigheid die op een auto achterblijft wordt in de lak gewreven, wat krassen veroorzaakt. Specialisten raden aan om microvezeldoeken te gebruiken als mensen toch handmatig de auto willen wassen.

Wat in België ook nog regelmatig gebeurt, is dat de auto met Dreft-afwasmiddel wordt gewassen. Volgens deskundigen is dat echt een probleem voor de auto, juist omdat in een goede shampoo wat siliconen of wax zitten. Een afwasmiddel werkt als ontvetter. Dit haalt het vetlaagje van de auto. Die laag is juist nodig is om de auto te beschermen.

Professionals

De Belgische branchevereniging voor autowasbedrijven BBRV geeft al langere tijd aan dat het sowieso beter is om de auto bij een professioneel bedrijf te wassen. “Dat gebeurt in België nog altijd niet heel veel, terwijl dit qua kosten ook niet heel veel verschil zou maken”, zegt Suzanne Huisman, voorzitster van de vereniging. Ze doelt daarmee op het feit dat een poetsdoek, water, een emmer en een goede shampoo ook genoeg geld kosten.

In de toekomst wil de branchevereniging campagnes op touw gaan zetten naar Nederlands voorbeeld. “De WinterWasWeken en de Nationale Autowasdag zijn mooie initiatieven van Bovag. Wij gaan ons ook inzetten om het gemak en de kwaliteit van het wassen van de auto in een wasstraat of roll-over meer aan te prijzen. Gelukkig zien we dat steeds meer mensen naar de professional overstappen.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.