Wasstraat, Veghel, Hanex

Nieuwe auto’s zorgen voor problemen in de carwash

gebruikt

Moderne auto’s vertonen steeds vaker problemen in de carwash. Het nieuwe systeem dat er normaliter voor moet zorgen dat ongelukken vermeden worden, het zogenoemde anti-collision-system, zorgt in de carwash juist voor problemen. The International Carwash Association (ICA), een soort internationale belangenvereniging voor autowasbedrijven, heeft een enquête gehouden onder 250 leden.

Uit de uitslag blijkt dat 38 procent van de respondenten problemen ervaart als het voertuig van de klant een anti-botsingssysteem heeft en 39 procent merkt dat er problemen ontstaan met een stop/start-systeem. Het onderzoek werd gehouden door Schwartz Advisors in opdracht van de ICA. Volgens een adviseur van Schwartz kunnen de moderne auto’s voor veel problemen zorgen.

Botsing

Zo kan het anti-botsingssysteem ervoor zorgen dat een auto automatisch stopt in de wasstraat. Wanneer dit na het gedeelte met shampoo gebeurt, kunnen ongelukken plaatsvinden. De rollers zijn dan namelijk glad door de zeep, wat ervoor zorgt dat ze onder de geblokkeerde auto heen slippen. De auto blijft dan op zijn plaats terwijl de band door blijft rollen. Het voertuig achter de geblokkeerde auto kan dan tegen zijn voorganger botsen.

Een ander praktisch probleem ontstaat vooral bij de wat luxere carwashes, namelijk degene met een interieur-service voorafgaand aan het wassen zelf. Hier wordt de auto gestofzuigd terwijl deze naar het wasgedeelte rolt. Sommige nieuwe auto’s hebben het probleem dat de auto in neutraal niet kan rollen als de deur is geopend. Voor carwash-bedrijven betekent dit dat de auto apart gepoetst moet worden nadat deze gewassen is.

Ingewikkeld systeem

De meeste problemen ontstaan in wasstraten waar de bestuurder niet in de auto zit tijdens de rit. De bestuurder zou van tevoren het zogenaamde ADAS-systeem uit moeten schakelen. In de realiteit is het echter zo dat veel autobezitters geen idee hebben hoe dit moet. Daarnaast heeft niet iedereen de handleiding van de auto bij zich. Degenen die het wel hebben en het willen opzoeken, ervaren het als zeer stressvol vanwege de auto’s die verder aansluiten in de rij volgens Wardsauto.

Om het probleem op te vangen zetten eigenaars van de carwash steeds vaker medewerkers achter het stuur. Een oplossing die inefficiënt is en veel geld kost. Nog eens 61 procent van de ondervraagden geeft aan problemen te hebben met auto’s die, wanneer ze in vrij staan, niet vooruit rollen. Medewerkers moeten dan sowieso in de auto mee om ervoor te zorgen dat het voertuig vooruit komt. Dit kan soms door de rem steeds kort te drukken zodat de motor geactiveerd blijft. Automatische ruitenwissers blijven ook nog steeds voor grote problemen zorgen, 79 procent van de respondenten geeft aan dat ruitenwissers hierdoor beschadigd werden.

Oplossing

Schwartz Advisors heeft drie oplossingen bedacht om de problemen te verbeteren voor zowel de autobezitter als de carwash-eigenaars. Ze denken dat er een speciaal online informatieplatform zou moeten komen met informatie van alle automakers. Zo kunnen carwashes zich voorbereiden op de verschillende automodellen. Wat ook een optie zou zijn, is het per auto opstellen van een speciale standaard aanpak voor alle carwashes. Ook voertuigfabrikanten zouden oplossingen kunnen bieden door systemen te ontwikkelen, waardoor een auto weet dat hij in de carwash is en de probleem-systemen tijdelijk uitschakelt.

ICA probeert carwash-eigenaar te helpen door informatie op hun informatieve online portaal te uploaden. Deze worden geplaatst onder een specifiek kopje, auto’s met een speciale handleiding en instructies over hoe je ze het beste kunt wassen. Sommige fabrikanten hebben aangegeven de ICA te willen helpen. Ze willen dit doen door de gebruikshandleiding vrij te geven voor gebruik door iedereen. Sommigen reageren echter niet waardoor de lijst nog lang niet compleet is.

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe auto’s zorgen voor problemen in de carwash | CarwashPro
Wasstraat, Veghel, Hanex

Nieuwe auto’s zorgen voor problemen in de carwash

gebruikt

Moderne auto’s vertonen steeds vaker problemen in de carwash. Het nieuwe systeem dat er normaliter voor moet zorgen dat ongelukken vermeden worden, het zogenoemde anti-collision-system, zorgt in de carwash juist voor problemen. The International Carwash Association (ICA), een soort internationale belangenvereniging voor autowasbedrijven, heeft een enquête gehouden onder 250 leden.

Uit de uitslag blijkt dat 38 procent van de respondenten problemen ervaart als het voertuig van de klant een anti-botsingssysteem heeft en 39 procent merkt dat er problemen ontstaan met een stop/start-systeem. Het onderzoek werd gehouden door Schwartz Advisors in opdracht van de ICA. Volgens een adviseur van Schwartz kunnen de moderne auto’s voor veel problemen zorgen.

Botsing

Zo kan het anti-botsingssysteem ervoor zorgen dat een auto automatisch stopt in de wasstraat. Wanneer dit na het gedeelte met shampoo gebeurt, kunnen ongelukken plaatsvinden. De rollers zijn dan namelijk glad door de zeep, wat ervoor zorgt dat ze onder de geblokkeerde auto heen slippen. De auto blijft dan op zijn plaats terwijl de band door blijft rollen. Het voertuig achter de geblokkeerde auto kan dan tegen zijn voorganger botsen.

Een ander praktisch probleem ontstaat vooral bij de wat luxere carwashes, namelijk degene met een interieur-service voorafgaand aan het wassen zelf. Hier wordt de auto gestofzuigd terwijl deze naar het wasgedeelte rolt. Sommige nieuwe auto’s hebben het probleem dat de auto in neutraal niet kan rollen als de deur is geopend. Voor carwash-bedrijven betekent dit dat de auto apart gepoetst moet worden nadat deze gewassen is.

Ingewikkeld systeem

De meeste problemen ontstaan in wasstraten waar de bestuurder niet in de auto zit tijdens de rit. De bestuurder zou van tevoren het zogenaamde ADAS-systeem uit moeten schakelen. In de realiteit is het echter zo dat veel autobezitters geen idee hebben hoe dit moet. Daarnaast heeft niet iedereen de handleiding van de auto bij zich. Degenen die het wel hebben en het willen opzoeken, ervaren het als zeer stressvol vanwege de auto’s die verder aansluiten in de rij volgens Wardsauto.

Om het probleem op te vangen zetten eigenaars van de carwash steeds vaker medewerkers achter het stuur. Een oplossing die inefficiënt is en veel geld kost. Nog eens 61 procent van de ondervraagden geeft aan problemen te hebben met auto’s die, wanneer ze in vrij staan, niet vooruit rollen. Medewerkers moeten dan sowieso in de auto mee om ervoor te zorgen dat het voertuig vooruit komt. Dit kan soms door de rem steeds kort te drukken zodat de motor geactiveerd blijft. Automatische ruitenwissers blijven ook nog steeds voor grote problemen zorgen, 79 procent van de respondenten geeft aan dat ruitenwissers hierdoor beschadigd werden.

Oplossing

Schwartz Advisors heeft drie oplossingen bedacht om de problemen te verbeteren voor zowel de autobezitter als de carwash-eigenaars. Ze denken dat er een speciaal online informatieplatform zou moeten komen met informatie van alle automakers. Zo kunnen carwashes zich voorbereiden op de verschillende automodellen. Wat ook een optie zou zijn, is het per auto opstellen van een speciale standaard aanpak voor alle carwashes. Ook voertuigfabrikanten zouden oplossingen kunnen bieden door systemen te ontwikkelen, waardoor een auto weet dat hij in de carwash is en de probleem-systemen tijdelijk uitschakelt.

ICA probeert carwash-eigenaar te helpen door informatie op hun informatieve online portaal te uploaden. Deze worden geplaatst onder een specifiek kopje, auto’s met een speciale handleiding en instructies over hoe je ze het beste kunt wassen. Sommige fabrikanten hebben aangegeven de ICA te willen helpen. Ze willen dit doen door de gebruikshandleiding vrij te geven voor gebruik door iedereen. Sommigen reageren echter niet waardoor de lijst nog lang niet compleet is.

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.