Karcher, Zwarte cross, Carwash

Wasboxen voor motoren en tractoren op festival Zwarte Cross

Het is een bijzonder verschijning achter de schermen op festival Zwarte Cross. Luxe afspuitplaatsen voor motoren en een speciale wasgelegenheid voor zware voertuigen, iets dat je niet vaak ziet op een festival. Carwashfabrikant Kärcher zocht enkele jaren geleden naar een originele manier om het publiek te bereiken en kwam via het wasgedeelte uit bij de Zwarte Cross.

Marketingmanager Jop Kuester van Kärcher Nederland kijkt met CarwashPro terug op hun activiteiten met bijvoorbeeld de verschillende motorwasboxen. “Enkele jaren geleden kwamen wij in contact met De Feestfabriek, de organisator van onder andere de Zwarte Cross. Ze zochten naar een betere manieren om alle voertuigen die ze voor dit festival inhuren weer schoon te krijgen na afloop. Ze hadden al een hoop geprobeerd, maar niets werkte echt goed. Wij hebben sindsdien op meerdere vlakken met ze meegedacht”, zegt Kuester. Hij doelt daarmee op bijvoorbeeld de toiletklusters die ook door Kärcher werden geregeld. Ze hebben op het terrein zo’n zes clusters met in totaal 450 spoeltoiletten.

Wasboxen

Drie weken voor het festival, vanaf het moment dat de eerste meters van het 28 kilometer lange hekwerk rondom het festivalterrein verschijnen, wordt een speciale afspuitplek gerealiseerd voor de zware voertuigen. “We kunnen voertuigen tot zeven ton afwerken. Deze worden met alle andere voertuigen van het wagenpark gewassen in de door ons opgezette unit.” Door de speciale afspuitplek wordt flink op kosten bespaard door de festivalorganisatie. “De voertuigen die bijvoorbeeld bij Boels of Almat gehuurd worden, moeten schoon worden teruggebracht. Gebeurt dat niet, dan moet een organisatie extra betalen.”

Naast de speciale wasbox voor het grote materieel zijn er zes speciale spuitplaatsen voor de tweewielers van de cross. “Dit jaar was ook de Dutch Masters motorcrosswedstrijd op de Zwarte Cross. Dat zijn wel echt serieuze motorcrossers die zuinig zijn op het materiaal. Rijders als Jeffrey Herlings waren enorm blij met de wasboxen, sommigen stonden wel een kwartier te spuiten met de hogedrukspuit.” Het water en de slib worden opgevangen en gerecycled. Alles op een duurzame manier. In totaal werd 18.000 liter water opgevangen uit de motorwasboxen en 8.000 liter uit de wasbox voor het grote materieel.

Foto: De wasplaats voor het groot materieel, tekst loopt door onder foto

Wasbox, Karcher, Zwarte Cross,

Marketing

Hoeveel geld precies geïnvesteerd wordt, wil de marketingmanager liever niet kwijt. Alleen dat het om een flink bedrag gaat. “Een hoop gebeurt op vrijwillige basis. Veel van onze personeelsleden zetten zich hard in en komen met leuke ideeën voor het meerdaagse event. We hebben zo’n twintig mensen rondlopen.” Uiteraard levert het ook wat op voor het bedrijf.

“We onderscheiden ons door deze actie op een ludieke manier van overige bedrijven uit de sectoren, waarin we actief zijn.” De beelden en andere updates die werden gedeeld op de sociale media Twitter en Facebook zorgden voor enorme bezoekerscijfers en dus zichtbaarheid. “Het is een goed visitekaartje. We nodigen ook mensen uit en geven bijvoorbeeld een backstage-tour. Ook festivalganagers zijn enorm blij met de schone toiletten. De activiteiten worden dus echt goed ontvangen.”

Volgens Kuester is het begin gemaakt. “Onze evenementenafdeling staat nog in de kinderschoenen.” Volgens hem is veel interesse vanuit andere festivals. Hij noemt in dit verband de mobiele wasbox en mobiele spuitplaatsen voor motoren. “Misschien dat we in de toekomst wel met meer festivals gaan werken, buiten de Zwarte Cross en de Dakar die we al doen.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.