Dico

Nieuwe fabriek DICO; bouwen van de wasstraten blijft handwerk

De nieuwe fabriek van wasstratenbouwer DICO Technik GmbH opende recentelijk in het Duitse Troisdorf. Jeroen Visser gaf CarwashPro een tour door de nieuwe fabriek en het nabijgelegen wasstraten-vlaggenschip. “Hoewel de wasstraten steeds uitgebreider worden, blijft het bouwen van onze straten nog steeds voor het grootste gedeelte handwerk”, zegt hij.  

Visser geeft aan dat het vele handwerk DICO juist heel bijzonder maakt. “Doordat het meeste met de hand gebeurt, kunnen onze klanten ook heel veel aangepast en op maat krijgen. Er is bijna geen wasstraat hetzelfde door alle persoonlijke voorkeuren waaraan we kunnen voldoen.” De nieuwe fabriek is ongeveer drieduizend vierkante meter groot. “We bouwen aan ongeveer twee wasstraten tegelijk. Een wasstraat is ook geen massaproduct, dus met deze ruimte komen we goed uit.”

Fabriek

De nieuwe fabriek van het Duitse bedrijf is sinds kort verplaatst en werd in juni geopend. In totaal werken er zo’n zestig mensen bij DICO. Een groot gedeelte daarvan werkt in Troisdorf op de nieuwe locatie, op kantoor of in de fabriek. “CEO Harald Börsch woont nu dichtbij zijn fabriek. Deze is gevestigd in een pand waar in het verleden zijn eerste wasstraat was gevestigd. Nu is het de nieuwe fabriek en zijn alle onderdelen hier naartoe verhuisd”, legt Visser uit. Op kantoor bekijkt hij een 3D-schets van een nieuwe component voor een wasstraat. “Onze ontwikkelingsafdeling werkt hier aan veel innovaties, zoals je kunt zien.”

DICO staat voor Dirty In Clean Out. “De levensspreuk van Börsch is: Starke Technik zur kostenreduzierten Autowäsche. Deze kreet gebruikt hij eigenlijk altijd”, aldus Visser. Van de klanten krijgt hij vaak als terugkoppeling dat auto’s heel soepel door de wasstraat gaan. “Dat komt doordat de besturing voor de wasstraat, de WashControl door onszelf is gemaakt. We kunnen alle borstels rondom helemaal finetunen. Van de voorkant tot aan de achterkant is te bepalen hoeveel druk de borstels uitoefenen.”

Twintig wasstraten

De borstels bewegen zich zo soepel rondom de auto volgens Visser doordat Harald Börsch, techneut van oorsprong, belang hecht aan het feit dat alles in huis gemaakt wordt. “Zowel het kassasysteem als de besturing van de carwash als de wasstraat zelf worden allemaal door onszelf gemaakt. Daar zijn we uniek in.” Ook de zware roestvrijstalen constructies zijn volgens hem uniek. “Alles wordt elektrisch aangedreven met dezelfde type motor. Mocht er ooit iets kapot gaan, dan is het zo te vervangen.”

“Als we 5000 wasstraten per jaar zouden maken, zouden we er robots op kunnen zetten. Momenteel zijn de volumes daar echter veel te laag voor”, vertelt Visser. Per jaar worden zo’n twintig wasstraten gebouwd. “Börsch zegt altijd dat we 1,5 straat per maand maken. Het is een intensieve klus die veel werk vergt.” Losse componenten worden een stuk vaker besteld volgens Visser. “Veelal toevoegingen voor een bestaande wasstraat.”

Paradepaardje

Het vlaggenschip van eigenaar Harald Börsch staat op een paar honderd meter van de nieuwe fabriek. De meeste innovaties worden daar op locatie getest. Visser laat alvorens we naar de fabriek gaan eerst uitgebreid deze wasstraat zien. “Het mooie aan de wasstraat is namelijk dat we precies deze machines en precies deze enorme lengte op een nieuw project in Almere gaan plaatsen binnenkort.” De locatie ziet er van binnen en van buiten enorm Duits uit. Degelijkheid en robuustheid met veel staal, een enorm industriële Duitse wasstraat dus.

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij de real-life showroom. “Het dak ligt vol met zonnepanelen. Dit komt door de goede subsidieregeling die in Duitsland van toepassing was, dat maakt het rendabel. Hierdoor is het mogelijk om zestig procent van de energie die we gebruiken, zelf op te wekken.” Daarnaast staat duurzaamheid hoog in het vaandel, volgens Visser. “Het recycle-systeem voor de wasstraat wordt daarom altijd door ons aangeboden aan klanten. Ook door de frequentie sturing is het energieverbruik enorm laag.”

De wasstraat werd gebouwd als showroom. Alle componenten die DICO biedt, zijn er geplaatst. “In totaal is de wasstraat 68,5 meter lang. Onder de geplaatste opties is bijvoorbeeld een immens grote stofzuigerhal. Het doel was deze zo stil mogelijk te krijgen. Ook dat is gelukt.” De verschillende stofzuigplaatsen zijn met kleppen afgesloten als ze niet gebruikt worden. Hierdoor is er volgens Visser geen sissend geluid. Een wasstraat die rust uitstraalt is het resultaat.

Lees ook: Fotoalbum: Nieuwe fabriek van DICO

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.