Savona

Savona brengt kentekenwassen naar de wasbox

Carwashfabrikant Savona presenteert veel nieuws op de Uniti Expo. Het bedrijf brengt showt onder andere het wassen op kenteken in de wasbox. In samenwerking met Walnut Loyalty en de kentekencamara’s van het merk is het mogelijk om abonnementen op de wasbox te nemen op basis van het kenteken. Dit en nog enkele innovaties worden tentoongesteld op de Uniti Expo in Stuttgart. Op de stand waar de meest opvallende elementen twee nieuwe betaalterminals zijn, geeft eigenaar Vincent van den Dungen samen met Jan van Kessel een kijkje in de keuken van Savona.

De stand staat volgens de eigenaar vol nieuwe innovaties. “Onze grootste is deze nieuwe betaalterminal”, toont hij trots. Hij zit al 50 jaar in het vak en nam het bedrijf over van zijn vader. De nieuwe mechanische terminal is volledig hufterproof volgens hem. “Er zijn geen cilindersloten, niets, daardoor wordt het inbreken in deze machine een heel stuk moeilijker.” Handig in een tijd waarin het toch nog regelmatig gebeurt dat er geprobeerd wordt geld te stelen uit de wasbox. De console kan worden geopend middels een bijgeleverde afstandsbediening.

Multimediaal scherm

De twee nieuwe standalone betaalterminals zijn er in twee uitvoeringen. De eerste is een wat meer basismodel met een klein TFT-scherm. In beide terminals kan een logo worden gelazerd in het RVS. “Een door de klant gekozen kleur wordt vervolgens op het onderconsole geplaatst, alles kan gecustomiseerd worden.” De apparaten worden gekoppeld met het internet waardoor de ondernemer altijd kan zien hoeveel geld er in de machine aanwezig is en hoeveel betalingen zijn gedaan.”

Het nieuwe topmodel onder de betaalterminals heeft een groot TFT mulimediascherm. Op het scherm is het mogelijk om reclame te laten zien en bijvoorbeeld een spaarsysteem. De mogelijkheden zijn volgens Van den Dungen eindeloos. “Daarnaast krijg je het scherm ook niet zo maar even kapot, het bestaat uit drie lagen glas, ook weer hufterproof. Je kunt zelfs betalen via een app.” Een andere noviteit is ook de mogelijkheid om met Payconiq te betalen. “Dit systeem wordt later dit jaar door alle Nederlandse banken ondersteund, daarna wordt het ook mogelijk gemaakt in Duitsland, op onze machines zit het alvast. (zie foto boven het artikel)

Een innovatie waar hij ook heel blij mee is en waar Savona volgens hem één van de eerste mee is; Kentekenwassen door middel van een Walnut kentekenherkenningsunit. Daarnaast is ook het StampWallet loyalty-systeem te koppelen aan onder ander de wasboxen. “Het geeft veel meer inzicht in de klant en biedt mogelijkheden om doelgerichte marketing toe te passen.”

Kosten per auto

In een samenwerking met het bedrijf Mondo, levert Savona nieuwe doseringssystemen voor wasstraten en roll-overs. In Canada bezit Mondo volgens Jan van Kessel zo’n 80 procent van de chemiemarkt. Oliemaatschappijen willen volgens hem steeds vaker afrekenen op omzet. Om aan die vraag te voldoen ontwikkelde het bedrijf een soort slimme doseermachines. “De kast zit aan het internet vast en via een app kunnen wij precies bijhouden en regelen hoeveel chemie er in welk proces van de wassing moet worden gebruikt. Daardoor wordt het dus mogelijk om een prijs per auto af te spreken met oliemaatschappijen, zoals Shell Canada momenteel heeft met ons, namen prijs per auto project aan toen kwamen we erachter hoe moeilijk dat eigenlijk te doen is en zijn we dit systeem gaan ontwikkelen.”

Savona, Jan van Kessel, Mondo
Jan van Kessel toont de app met het doseersysteem

Op de beurs in Las Vegas presenteerde Mondo het systeem voor het eerst aan het grote publiek. “We kregen gelijk heel veel geïnteresseerden. Ondernemers of oliemaatschappijen hebben dan veel minder omkijken naar het hele chemie-gedeelte. Het verbruik wordt gemonitord en de voorraad van chemie wordt geregistreerd, door dat hele proves krijg je een constante kwaliteit van de wassing. Daarnaast heb je geen werknemers meer die even aan de knopjes draaien of dingen verkeerd kunnen instellen, wij regelen dat allemaal.” Een interessant gegeven is dat de dosering aangepast kan worden op het weer of tijdstip van de dag. “In de avond is er minder droogmiddel nodig dan overdag. In de zomer hebben we bijvoorbeeld meer presoak nodig om de insecten van de bumper te krijgen.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.