mercedes, trein, auto's

Aantal nieuw verkochte auto’s blijft stijgen

Er worden nog altijd meer nieuwe voertuigen verkocht in vergelijking met vorig jaar. Dat meldt brancheorganisatie Bovag op haar site. Tot en met mei werden 205.506 nieuwe voertuigen geregistreerd. Procentueel komt dit uit op een stijging van 11,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ondanks het dieselschandaal in 2015 staat Volkswagen nog altijd op nummer één als best verkopende merk. 

Afgelopen maand rolden er 36.952 nieuwe auto’s de showrooms uit. Dit is slechts een bescheiden stijging van 1,8 procent in vergelijking met mei 2017, maar wel de beste meimaand qua autoverkoop sinds 2012. Dit alles blijkt uit de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. BOVAG en RAI Vereniging verwachten voor heel 2018 een totaal van 430.000 nieuwe personenauto’s en dat zou een kleine 4 procent meer zijn dan de 414.538 stuks vorig jaar.

Populaire merken

Duidelijk is in elk geval dat de Nederlandse automarkt sinds de uniforme bijtellingstarieven van 22 procent voor privégebruik door zakelijke rijders (naast de 4 procent voor volledig elektrische auto’s) meer tot rust is gekomen. De verkooplijsten worden niet meer gedomineerd door een klein aantal modellen dat van een gunstige bijtelling profiteert.

De best verkochte merken in mei 2018 waren:

  • Volkswagen: 4.381 exemplaren en 11,9 procent marktaandeel
  • Renault: 3.304 (8,9 procent)
  • Opel: 2.887 (7,8 procent)
  • Peugeot: 2.813 (7,6 procent)
  • KIA: 2.392 (6,5 procent)

De best verkochte modellen in mei 2018 waren:

  • Volkswagen Polo: 1.520 stuks en 4,1 procent marktaandeel
  • Ford Fiesta: 1.001 (2,7 procent)
  • KIA Picanto: 918 (2,5 procent)
  • Renault Clio: 844 (2,3 procent)
  • Volkswagen UP!: 820 (2,2 procent)

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.