wasstraat, ICA, carwashshow

Carwash in Vegas: Showtime!

De Europese en Amerikaanse carwashmarkt verschillen behoorlijk van elkaar. Een recent bezoek aan The Car Wash Show in Las Vegas maakte dat duidelijk. Toch kunnen we best wat leren van die ‘yanks’.

het verschil tussen beide carwashmarkten zit hem vooral in de denkwijze over het reinigen van de auto. Waar Europese wasgelegenheden met name professionaliteit willen uitstralen, draait het in de Verenigde Staten vooral om toeters en bellen die het wassen leuk maken. Beide markten schuiven echter wel steeds meer naar elkaar toe. De eerste dag van de beurs kijken we onze ogen uit, vanwege alle lichten, toeters en bellen. Het kan het best een kleine cultuurshock genoemd worden. Na vele bezoeken aan vakbeurzen in Europa is dit toch echt een hele andere wereld. Wat tevens opvalt, is het hoge bezoekersaantal.

De exposanten op de beurs verschillen ook van die op Europese evenementen. Wasstraten voeren de boventoon, terwijl roll-overs nauwelijks te vinden zijn, op de touchless modellen na. Een innovatie die opvalt op de beurs, niet door het geluid, maar juist door het gebrek eraan, is een nieuw soort borstel. Eén van de grote fabrikanten in de VS, Belanger, heeft veel geïnvesteerd in research and development om een stillere borstel te ontwikkelen. Het resultaat is te zien op de beurs en wordt momenteel op diverse waslocaties in de praktijk getest. Mike Sapp is enthousiast over de roll-over light, zoals hij het zelf noemt. “Aan deze machine werken we echt al een tijd. De grote release komt er snel aan.” De machine moet ervoor zorgen dat angst voor het automatisch wassen verdwijnt. “Vooral vrouwen zijn nogal eens bang om een wasstraat in te rijden. Met de nieuwe ‘handjesborstel’ moet die angst verleden tijd zijn.” Het hele roll-over concept ziet er apart uit. Volgens Sapp is de machine niet zwaar en zo oogt het apparaat ook.

Nadroger

Een ander in het oog springend concept is de nadroger van producent MacNeil. “Het is bedoeld om het handmatig nadrogen te vervangen. De laatste druppels worden zo verwijderd”, aldus Barb Mccutcheon, medewerkster van het bedrijf. Het product trekt de aandacht van veel bezoekers.

Verder lezen? Neem dan een abonnement op TankPro Magazine en lees exclusieve en verdiepende verhalen over zowel de tanktstation- als carwashbranche.

magazine, tankpro

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.