‘Verbouwing Shell-station Van Staveren was kers op de taart’

Twee weken was het tankstation van Van Staveren aan De Striptekenaar in Almere gesloten, maar inmiddels draaien het voorterrein en de shop weer op volle toeren. De kleuren van Esso zijn van de luifel verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor het logo van Shell. Samen met directeur Jitha van Staveren en Meindert Jansen van hoofdaannemer Hamer, dat het tankstation onder handen nam, nemen we een kijkje op de nieuwe locatie.

Het familiebedrijf uit Emmeloord en Shell tekenden eerder dit jaar een overeenkomst om de samenwerking te intensiveren. “De verbouwingen zijn een direct gevolg van ons partnerschap met Shell”, vertelt Jitha van Staveren, die het stokje in 2016 van haar vader Nico overnam. Vier bemande locaties zijn in juli verbouwd. Het gaat naast het Esso-tankstation in Almere om Tank S-stations in Emmeloord, Nijkerk en Lelystad. Die zijn inmiddels stuk voor stuk omgekleurd naar Shell.

Twee al bestaande Shell-locaties, in Swifterbant en Emmeloord, gaan voortaan door het leven als Shell Express. “We zijn de eerste Shell-dealer die het onbemande concept van Shell gaat exploiteren. Daar zijn we uiteraard trots op”, vertelt Van Staveren. Bijzonder is ook dat op twee locaties – waaronder die in Almere – het shop- en bakeryconcept Deli by Shell voortaan terug te vinden is, inclusief Starbucks. “We kunnen daarbij gebruikmaken van de kennis en expertise van Shell. Dit concept biedt voor ons hele mooie kansen.”

Wasboxen

Op de locatie zijn op dit moment alleen wasboxen te vinden waar klanten hun auto zelf kunnen wassen. Die zijn tijdens de verbouwing nog niet aangepakt. Maar dat gaat mogelijk op termijn nog wel gebeuren, vertelt Van Staveren. “Je kunt niet alles tegelijk natuurlijk. We zien zeker de meerwaarde in van een mooie wasstraat op deze locatie.” Volgens Van Staveren is het belangrijk om een zo optimaal mogelijk aanbod aan producten en diensten aan te bieden. “Daar maakt ook carwash uiteraard onderdeel vanuit.”

De verbouwing van het tankstation in Almere Buiten Oost was de kers op de taart voor de medewerkers van Hamer, vertelt operationeel Meindert Jansen. “Afgelopen periode hebben we in totaal zes locaties van Van Staveren verbouwd. Het ging bij de overige stations om minder ingrijpende veranderingen, omkleuringen zijn nu eenmaal minder ingewikkeld dan een verbouwing van voorterrein en shop. Hier in Almere kwam alles samen. Dit was zonder meer de meest uitdagende klus van de zes.”

In aanloop naar de verbouwing werden klanten van het tankstation al op de hoogte gesteld van de werkzaamheden die op komst waren. “We hebben door middel van flyers en spandoeken laten weten dat het station twee weken gesloten zou zijn. Achteraf gezien bleek de timing goed uit te vallen, precies in de zomervakantie”, vertelt Van Staveren. Op de laatste zondag voor de start van de verbouwing, ging de shop dicht om 21.00 uur. Vervolgens begon het karwei. “Wij hebben zelf de winkel leeggehaald met onze mensen. Daarna konden we de verbouwing met een gerust hart overdragen aan Meindert en zijn collega’s.”

Strakke afspraken

Het klinkt als een race tegen de klok, maar dat viel volgens Jansen reuze mee. “We zijn wel wat gewend hoor. We voeren dit soort verbouwingen en projecten dagelijks uit. Twee weken is redelijk ruim, voor Shell Nederland bijvoorbeeld doen we zo’n verbouwing ongeveer in de helft van de tijd.” Volgens de operationeel directeur is het vooral belangrijk om zeer strakke afspraken te maken en ervoor te zorgen dat de verschillende partijen die bij de verbouwing betrokken zijn niet op elkaar hoeven te wachten. “Dat is echt een must. Je wilt voorkomen dat mensen niet verder kunnen omdat bepaalde zaken niet voor elkaar zijn. Of dat je elkaar in de weg loopt.”

Het voorterrein van de locatie in Almere werd uitgebreid met een extra pompeiland. Voortaan kunnen klanten ook kiezen voor GTL. In samenwerking met OrangeGas werd al groengas aangeboden. Ook LPG blijft verkrijgbaar. “We zijn op zoek naar een brede mix van brandstoffen en alternatieven. Daar hoort ook LPG zeker nog bij.” Het intensiveren van de samenwerking met Shell levert Van Staveren met het oog op de toekomst ook voordelen op. “De brandstofmarkt verandert. Samen met Shell zien we de uitdagingen die dit met zich meebrengt, vol vertrouwen tegemoet.”

Metamorfose

Het onder handen nemen van de shop was een flinke klus. De winkel heeft een ware metamorfose ondergaan en is uitgevoerd in het Deli by Shell-concept. “Het oude interieur is verwijderd en bij een andere locatie van Van Staveren weer opgebouwd. Een prima oplossing, want het was nog in uitstekende staat”, aldus Jansen. “Het aanhouden van een strikte planning was vooral hierbinnen heel belangrijk. Het luistert heel nauw. Er zijn veel verschillende partijen bij zo’n project betrokken en die moeten natuurlijk wel kunnen starten op het moment dat ze volgens de agenda ingepland staan.”

Foto: Van Staveren
Foto: Van Staveren

Voor de beveiligingsoplossingen koos Van Staveren voor BigBrother. Op de locatie in Almere is onder meer het digitale camerabewakingssysteem PumpWatch te vinden. Dit systeem zorgt ervoor dat alle beelden van de camera’s opgeslagen worden. Deze worden gekoppeld aan transactiegegevens, technische meldingen en alarmen. Dit maakt geautomatiseerde, intelligente toepassingen mogelijk, waaronder AutoAlert. Hiermee kunnen medewerkers van de shop valse kentekens en geregistreerde doorrijders herkennen voordat de pomp wordt geactiveerd. Daarnaast wordt op het terrein gebruikgemaakt van Customer Intelligence. Dit systeem helpt om informatie over klanten, hun gegevens en activiteiten te verzamelen en te analyseren. Het klantgedrag bij het tankstation en in de shop wordt in kaart gebracht op basis van het kenteken dat bij elke tank- en wasbeurt wordt herkend.

Aandacht voor vers

In de vernieuwde shop is volop aandacht voor vers brood, vers belegde broodjes en baristakoffie. Klanten kunnen zelf ook een bakje zetten bij de Starbucks-automaat. Van Staveren: “Koffie wordt steeds belangrijker. Net als ontbijt en lunch. Daar willen we optimaal op inspelen. De klant van vandaag legt de lat steeds hoger. Doordat we de shopformule van Shell voortaan kunnen gebruiken, hebben we een mooi en uitgebreid food-assortiment in petto voor de klant.”

De medewerkers van het tankstation zijn afgelopen tijd getraind door Bakerstreet om kennis te maken en ervaring op te doen met de Deli by Shell-formule. “Er komt uiteraard wel het nodige kijken bij een nieuw aanbod en een ander menu. Hoe zet je de perfecte koffie? En hoe zien de recepturen van de broodjes eruit? Goede training is uiteraard een must voor een succesvol resultaat. Ik ben vol vertrouwen dat we er op deze verbouwde locatie samen met Shell en onze andere partners een succes van gaan maken.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Verbouwing Shell-station Van Staveren was kers op de taart’ | CarwashPro

‘Verbouwing Shell-station Van Staveren was kers op de taart’

Twee weken was het tankstation van Van Staveren aan De Striptekenaar in Almere gesloten, maar inmiddels draaien het voorterrein en de shop weer op volle toeren. De kleuren van Esso zijn van de luifel verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor het logo van Shell. Samen met directeur Jitha van Staveren en Meindert Jansen van hoofdaannemer Hamer, dat het tankstation onder handen nam, nemen we een kijkje op de nieuwe locatie.

Het familiebedrijf uit Emmeloord en Shell tekenden eerder dit jaar een overeenkomst om de samenwerking te intensiveren. “De verbouwingen zijn een direct gevolg van ons partnerschap met Shell”, vertelt Jitha van Staveren, die het stokje in 2016 van haar vader Nico overnam. Vier bemande locaties zijn in juli verbouwd. Het gaat naast het Esso-tankstation in Almere om Tank S-stations in Emmeloord, Nijkerk en Lelystad. Die zijn inmiddels stuk voor stuk omgekleurd naar Shell.

Twee al bestaande Shell-locaties, in Swifterbant en Emmeloord, gaan voortaan door het leven als Shell Express. “We zijn de eerste Shell-dealer die het onbemande concept van Shell gaat exploiteren. Daar zijn we uiteraard trots op”, vertelt Van Staveren. Bijzonder is ook dat op twee locaties – waaronder die in Almere – het shop- en bakeryconcept Deli by Shell voortaan terug te vinden is, inclusief Starbucks. “We kunnen daarbij gebruikmaken van de kennis en expertise van Shell. Dit concept biedt voor ons hele mooie kansen.”

Wasboxen

Op de locatie zijn op dit moment alleen wasboxen te vinden waar klanten hun auto zelf kunnen wassen. Die zijn tijdens de verbouwing nog niet aangepakt. Maar dat gaat mogelijk op termijn nog wel gebeuren, vertelt Van Staveren. “Je kunt niet alles tegelijk natuurlijk. We zien zeker de meerwaarde in van een mooie wasstraat op deze locatie.” Volgens Van Staveren is het belangrijk om een zo optimaal mogelijk aanbod aan producten en diensten aan te bieden. “Daar maakt ook carwash uiteraard onderdeel vanuit.”

De verbouwing van het tankstation in Almere Buiten Oost was de kers op de taart voor de medewerkers van Hamer, vertelt operationeel Meindert Jansen. “Afgelopen periode hebben we in totaal zes locaties van Van Staveren verbouwd. Het ging bij de overige stations om minder ingrijpende veranderingen, omkleuringen zijn nu eenmaal minder ingewikkeld dan een verbouwing van voorterrein en shop. Hier in Almere kwam alles samen. Dit was zonder meer de meest uitdagende klus van de zes.”

In aanloop naar de verbouwing werden klanten van het tankstation al op de hoogte gesteld van de werkzaamheden die op komst waren. “We hebben door middel van flyers en spandoeken laten weten dat het station twee weken gesloten zou zijn. Achteraf gezien bleek de timing goed uit te vallen, precies in de zomervakantie”, vertelt Van Staveren. Op de laatste zondag voor de start van de verbouwing, ging de shop dicht om 21.00 uur. Vervolgens begon het karwei. “Wij hebben zelf de winkel leeggehaald met onze mensen. Daarna konden we de verbouwing met een gerust hart overdragen aan Meindert en zijn collega’s.”

Strakke afspraken

Het klinkt als een race tegen de klok, maar dat viel volgens Jansen reuze mee. “We zijn wel wat gewend hoor. We voeren dit soort verbouwingen en projecten dagelijks uit. Twee weken is redelijk ruim, voor Shell Nederland bijvoorbeeld doen we zo’n verbouwing ongeveer in de helft van de tijd.” Volgens de operationeel directeur is het vooral belangrijk om zeer strakke afspraken te maken en ervoor te zorgen dat de verschillende partijen die bij de verbouwing betrokken zijn niet op elkaar hoeven te wachten. “Dat is echt een must. Je wilt voorkomen dat mensen niet verder kunnen omdat bepaalde zaken niet voor elkaar zijn. Of dat je elkaar in de weg loopt.”

Het voorterrein van de locatie in Almere werd uitgebreid met een extra pompeiland. Voortaan kunnen klanten ook kiezen voor GTL. In samenwerking met OrangeGas werd al groengas aangeboden. Ook LPG blijft verkrijgbaar. “We zijn op zoek naar een brede mix van brandstoffen en alternatieven. Daar hoort ook LPG zeker nog bij.” Het intensiveren van de samenwerking met Shell levert Van Staveren met het oog op de toekomst ook voordelen op. “De brandstofmarkt verandert. Samen met Shell zien we de uitdagingen die dit met zich meebrengt, vol vertrouwen tegemoet.”

Metamorfose

Het onder handen nemen van de shop was een flinke klus. De winkel heeft een ware metamorfose ondergaan en is uitgevoerd in het Deli by Shell-concept. “Het oude interieur is verwijderd en bij een andere locatie van Van Staveren weer opgebouwd. Een prima oplossing, want het was nog in uitstekende staat”, aldus Jansen. “Het aanhouden van een strikte planning was vooral hierbinnen heel belangrijk. Het luistert heel nauw. Er zijn veel verschillende partijen bij zo’n project betrokken en die moeten natuurlijk wel kunnen starten op het moment dat ze volgens de agenda ingepland staan.”

Foto: Van Staveren
Foto: Van Staveren

Voor de beveiligingsoplossingen koos Van Staveren voor BigBrother. Op de locatie in Almere is onder meer het digitale camerabewakingssysteem PumpWatch te vinden. Dit systeem zorgt ervoor dat alle beelden van de camera’s opgeslagen worden. Deze worden gekoppeld aan transactiegegevens, technische meldingen en alarmen. Dit maakt geautomatiseerde, intelligente toepassingen mogelijk, waaronder AutoAlert. Hiermee kunnen medewerkers van de shop valse kentekens en geregistreerde doorrijders herkennen voordat de pomp wordt geactiveerd. Daarnaast wordt op het terrein gebruikgemaakt van Customer Intelligence. Dit systeem helpt om informatie over klanten, hun gegevens en activiteiten te verzamelen en te analyseren. Het klantgedrag bij het tankstation en in de shop wordt in kaart gebracht op basis van het kenteken dat bij elke tank- en wasbeurt wordt herkend.

Aandacht voor vers

In de vernieuwde shop is volop aandacht voor vers brood, vers belegde broodjes en baristakoffie. Klanten kunnen zelf ook een bakje zetten bij de Starbucks-automaat. Van Staveren: “Koffie wordt steeds belangrijker. Net als ontbijt en lunch. Daar willen we optimaal op inspelen. De klant van vandaag legt de lat steeds hoger. Doordat we de shopformule van Shell voortaan kunnen gebruiken, hebben we een mooi en uitgebreid food-assortiment in petto voor de klant.”

De medewerkers van het tankstation zijn afgelopen tijd getraind door Bakerstreet om kennis te maken en ervaring op te doen met de Deli by Shell-formule. “Er komt uiteraard wel het nodige kijken bij een nieuw aanbod en een ander menu. Hoe zet je de perfecte koffie? En hoe zien de recepturen van de broodjes eruit? Goede training is uiteraard een must voor een succesvol resultaat. Ik ben vol vertrouwen dat we er op deze verbouwde locatie samen met Shell en onze andere partners een succes van gaan maken.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.