ADAS, BMW

‘Auto’s met veiligheidssystemen rijden meer schade’

Auto’s die zijn uitgerust met veiligheidssystemen rijden vaker schade. Dat blijkt uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030. Bestuurders van auto’s met vier veiligheidsvoorzieningen hebben jaarlijks een kans van 23 procent op schade. Bij automobilisten zonder deze systemen gaat het om 14 procent. Er is gekeken naar remassistentie, rijstrookassistentie en parkeersensoren voor en achter.

De onderzoekers van Automotive Insiders en Oude-Esink Business-Advies koppelden informatie van schadeclaims van verzekeraars aan autotypes en veiligheidssystemen. “De systemen zijn betrekkelijk nieuw en nog niet uit ontwikkeld”, vertelt onderzoeker Ric van Vugt aan NRC.

Voorlichting

Ook moeten bestuurders volgens Van Vugt nog vertrouwder raken met de systemen. Ook de voorlichting kan beter. “Dealers of leasemaatschappijen vertellen vaak niets over de ingebouwde beveiligingen.” Van Vugt verwacht wel dat de auto’s op termijn veiliger worden, als de techniek beter wordt en de voorlichting verbetert. De onderzoekers hebben het rapport nog niet gepubliceerd.

Tijdens het congres op de Leaseauto Testdag staan dit soort nieuwe systemen centraal.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Auto’s met veiligheidssystemen rijden meer schade’ | CarwashPro
ADAS, BMW

‘Auto’s met veiligheidssystemen rijden meer schade’

Auto’s die zijn uitgerust met veiligheidssystemen rijden vaker schade. Dat blijkt uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030. Bestuurders van auto’s met vier veiligheidsvoorzieningen hebben jaarlijks een kans van 23 procent op schade. Bij automobilisten zonder deze systemen gaat het om 14 procent. Er is gekeken naar remassistentie, rijstrookassistentie en parkeersensoren voor en achter.

De onderzoekers van Automotive Insiders en Oude-Esink Business-Advies koppelden informatie van schadeclaims van verzekeraars aan autotypes en veiligheidssystemen. “De systemen zijn betrekkelijk nieuw en nog niet uit ontwikkeld”, vertelt onderzoeker Ric van Vugt aan NRC.

Voorlichting

Ook moeten bestuurders volgens Van Vugt nog vertrouwder raken met de systemen. Ook de voorlichting kan beter. “Dealers of leasemaatschappijen vertellen vaak niets over de ingebouwde beveiligingen.” Van Vugt verwacht wel dat de auto’s op termijn veiliger worden, als de techniek beter wordt en de voorlichting verbetert. De onderzoekers hebben het rapport nog niet gepubliceerd.

Tijdens het congres op de Leaseauto Testdag staan dit soort nieuwe systemen centraal.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.