Jaaroverzicht 2018: carwashsector ormarmt techniek en innovatie

Nu 2018 op zijn eind loopt, is het tijd om terug te blikken op afgelopen jaar. Dat doen we in de vorm van een drieluik. In dit eerste deel komen januari, februari, maart en april aan bod. Per maand worden twee opmerkelijke nieuwsberichten onder de loep genomen. Er waren veel ontwikkelingen en innovaties te bespeuren in de markt.

Niet al het nieuws hoeft groots te zijn om indruk te maken. Zo begon autofabrikant Nissan 2018 goed door op innovatieve wijze de duurzaamheid en bestendigheid van lak van verschillende auto’s te testen. In het Technical Center in het Amerikaanse Detroit werd de lak van miniatuurauto’s getest in een carwash die niet groter was dan een popcornmachine. Door het compacte formaat let het Japanse automerk goed op de kleintjes en wordt veel geld bespaard op het gebied van water en lak.

In januari liet ook de 62-jarige Jac Haagen van zich horen met zijn Shell-station in Baarle-Nassau. Deze Nederlandse tankstation- en carwash-ondernemer verdient aan Belgische klanten. Hij maakte van een onbemande Shell weer een bemande locatie en investeerde in een nieuwe tankshop en een uitgebreide carwash. Zo liet hij een high-end roll-over van Christ plaatsen. Maar ook aan brandstof weet hij te verdienen. Diesel wordt bij de zuiderburen steeds duurder en het tanktoerisme begint zich langzaam te verplaatsen in de richting van Nederland. Hier weet Haagen van te profiteren.

CarwashPro omarmt detailing

Februari markeerde een nieuwe periode voor CarwashPro, want sindsdien werd ‘detailing’ een prominent onderdeel van de website. Het zogenaamde ‘poetsen’ is aan een opmars bezig. Het verwijderen van krassen van auto’s wordt op steeds meer plaatsen aangeboden. Onder het kopje ‘Autoverzorging‘ wordt het poetsgedeelte meer belicht.

Schokkend nieuws kwam van onze Zuiderburen. In België bleek dat de helft van de gecontroleerde carwashes hun zaakjes niet op orde had. “De cijfers drukken de sector met de neus op de feiten”, stelt voorzitter Suzanne Huisman van de Belgische branchevereniging BBRV. Volgens staatssecretaris Philippe de Backer gaan veel bedrijven in de fout met zwartwerk en illegale tewerkstelling.

Extreem weer

Maart begon extreem. Een rustige periode bij carwashes met ‘dank aan’ ijzige koude werd onderbroken door een hectische tijd voor wasgelegenheden nadat de dooi inzette. Ondernemers kregen ineens te maken met een toeloop van klanten die hun auto wilden wassen. Andere bedrijven hadden te kampen met bevroren borstels. Extreem weer zorgt voor extreme situaties bleek uit het belrondje dat CarwashPro deed.

Washtec kon zijn geluk niet op toen de onderneming er met de hoofdprijs in de categorie ‘uitstekende terreinontwikkeling’ vandoor ging. De carwashfabrikant won de award tijdens de ‘Fabriek van het Jaar’ verkiezing.

Afname bemande tankstations

Uit het onderzoek ‘Tankstation in Cijfers 2018’ dat door BOVAG werd gepresenteerd tijdens de Voorjaarsbijeenkomst kwam naar voren dat het aantal bemande tankstations afneemt. De shops die overblijven worden echter groter en draaien meer omzet. Om te overleven, is het zaak dat er nog meer op gastvrijheid wordt ingezet. Het nieuwe programma ‘Businessplan in één dag’ helpt tankstation-ondernemers bij het maken van de juiste keuzes.

Eind april viel wascentrum Carwash Loman in Heteren op. Ondernemer Hendrew Loman Dos Santos breidde uit met drie speciale doe-het-zelf wasboxen. Leverancier EenzetCarwash adviseerde en monteerde de nieuwste wastechnieken van Istobal, waarbij iedere wasplaats zijn eigen doelgroep heeft. Ook bijzonder is de plaatsing van bluetooth-systeem in wasboxen. Carwash Loman zorgt ervoor dat klanten draadloos hun eigen muziek tijdens het wassen kunnen afspelen. Hij is ervan overtuigd dat deze extra optie nog meer beleving aan het gebruik van de wasboxen toevoegt.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.