carwash, wasstraat

Jaaroverzicht 2018 III: carwashsector blikt vooruit

ongebruikt

In de staart van dit driedelige jaaroverzicht duiken we in het archief om onze lezers het meest opmerkelijke nieuws uit 2018 voor te schotelen. In dit slotstuk komt nieuws uit de maanden september, oktober, november en december aan bod. Per maand worden twee opmerkelijke nieuwsberichten onder de loep genomen. Er waren veel ontwikkelingen en innovaties te bespeuren in de markt.

In september verscheen het bericht dat Bling King uit het Belgische Torhout een nieuwe 62 meter lange Sonny’s wasstraat had geplaatst. Wassen met een nieuwe dimensie is de insteek van dit bedrijf. Honderden led-balken aan het plafond die telkens een andere lichtshow geven aan het wassende publiek zorgen voor een bijzondere wasbelevenis. “We hebben dit laten doen door een expert die in het verleden ook wel eens een lichtshow voor de populaire band U2 heeft verzorgd”, liet eigenaar Joost Vanhaerents weten.

Niet alleen in België wordt op de toekomst ingespeeld. Onder het mom van ‘Duurzame Inzetbaarheid dat geeft energie’ presenteerde het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Tankstations en Wasbedrijven (OOTW) een nieuwe campagne en bijbehorende website. “Het is belangrijk dat we ons met z’n allen voorbereiden op de toekomst”, aldus managing Director Paola Franquinet van het OOTW. “De branche moet toekomstbestendiger, zeker op het gebied van personeel”, aldus Franquinet. Doel is om medewerkers te motiveren en inspireren.

Aantal Primeurs

In oktober stonden innovaties centraal in de Carwash-hal in de Messe in Frankfurt. Deze vakbeurs kenmerkte zich door een aantal primeurs van grote spelers uit de branche.  WashTec, Christ en Istobal gaven acte de présence. Zo pakte WashTec uit met de Powerfoam Combilans. Middels een speciaal systeem worden water onder hoge druk en foam in één lans gecombineerd. Oudere systemen kunnen gemakkelijk omgebouwd worden naar deze innovatie. Door de conversiekit kan één en dezelfde lens met een kleine druk op de knop schakelen tussen 40 en 100 bar druk.

Ook Christ liet van zich horen met onder meer de Skip. Deze compacte wasbox bevat twee mogelijkheden om links en rechts handmatig voertuigen af te spuiten en te wassen. In de container zijn alle benodigde voorzieningen getroffen om de klant van dienst te zijn. Denk dan aan een onthardingssysteem, osmose-systeem, verwarming, chemiepompen en hoge- en lagedrukpompen. De Spaanse fabrikant Istobal toonde twee innovaties in de vorm van de  nieuwe wasstraatversie van het type T’Wash 30 en de Istobal HeavyWash IntraWash. Laatstgenoemde innovatie is bestemd voor het wassen van trailers.

Belgische branchevereniging

BBRV

Ander nieuws kwam vanuit de Belgische branchevereniging BBRV. Tijdens ‘Het Carwash Sectormoment 2018’ werden ondernemers uit de Belgische waswereld bij elkaar gebracht om over de sector te praten. Enkele belangrijke punten zoals het afschakelplan winter werden door voorzitter Suzanne Huisman toegelicht. Het afschakelplan winter bijvoorbeeld. “We hebben in België te weinig stroom op koude dagen om iedereen van elektriciteit te voorzien”, legt ze uit. “Het is problematisch als je als carwash ineens geen elektriciteit meer hebt, want de pompen blijven dan bijvoorbeeld stilstaan. Omdat veel wasgelegenheden een eigen stroomcabine hebben die ze niet zomaar zelf opnieuw mogen starten gaan we met de overheid kijken hoe we dit voor onze branche vorm kunnen geven.”

In november blikte Mike Wildemeersch terug op afgelopen jaar. Door een allesverwoestende brand raakte de ondernemer uit het Belgische Oostkamp bij Brugge niet alleen zijn wasstraat, maar ook zijn woonhuis kwijt. Een jaar na dato is de wasstraat weer geopend. Wildemeersch vertelt hoe hij de draad weer oppakte.

Carwash Discussieforum

In november vond de tweede editie van het Carwash Discussieforum plaats. Het event behandelde verschillende thema’s waar ondernemer mee te maken hebben of krijgen. Hoe ga je als carwashbedrijf bijvoorbeeld om met negatieve recensies op Facebook en met klanten die in de wasstraat afgeleid zijn door hun smartphone? En de verkoop van nevenproducten of themawassen, wat heb je daar eigenlijk aan? Aan het forum, onderdeel van de Tankstation & Carwash Vakbeurs 2018, werd deelgenomen door vijf personen uit de sector: Erik Stern en Suzanne Huisman namens de brancheorganisaties Bovag en BBRV en de ondernemers Martin Kniest (Matz Carwash), Martin van Poortvliet van (Autowas H2O) en Frank Vekemans van Washin7. Moderator Thom Mandos, redacteur van CarwashPro, legde het panel een aantal prikkelende vragen voor.

In december kreeg Fieten Olie van de rechtbank in Zwolle groen licht voor de bouw van een tankstation met carwash in Nijverdal. De nieuwe locatie komt aan de Benjamin Franklinstraat 2 op bedrijventerrein ‘t Lochter 3. Brandstofleverancier Kuwait Petroleum tekende bezwaar aan en pleitte voor een bouwstop, maar de voorzieningenrechter wees dit verzoek af. Het verzoek was namelijk ver buiten de geldende wettelijke termijn ingediend.

Coating

Mos Carwash uit Vlaardingen is voorzien van een nieuwe vloer. De dof geworden gele coatingvloer heeft het veld geruimd voor een glanzende blauwe vloer. Eigenaar Rob Mos vertelt er meer over: “Onze oude in 2010 geplaatste coatingvloer bestond uit twee componenten epoxyhars en was aan vervanging toe. We kregen de vloer niet meer zo goed schoon als gehoopt en we waren uitgekeken op de kleur. Zo’n negen jaar geleden was deze fel gele vloer nog een echte eyecatcher maar in de loop der jaren is de kleur gaan vervagen en ging de glans er – letterlijk – vanaf. Tijd voor wat nieuws dus.” Dat ‘nieuws’ werd dus de MesaCon 6000 troffelvloer die Mesa Coatings binnen plaatste in de carwash.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Jaaroverzicht 2018 III: carwashsector blikt vooruit | CarwashPro
carwash, wasstraat