‘Seksistisch’ billboard Kittens Car Wash uit straatbeeld geweerd

De creatieve geest van het marketingteam van Kittens Car Wash wordt duidelijk niet gewaardeerd door de inwoners van het Australische Victoria. Recentelijk werd een billboard van de wasgelegenheid uit het straatbeeld gehaald, omdat de reclame-uiting vrouwen volgens een aantal klagers afbeeldde als ‘lustobjecten’. 

Op het billboard is een in lingerie geklede dame te zien die zwoel naar de camera kijkt, terwijl ze op haar buik ligt. Deze opvallende advertentie leverde Kittens Car Wash exposure op, maar waarschijnlijk niet het soort waarop de uitbater van het bedrijf gehoopt had. Al snel na plaatsing regende het klachten en kreeg Ad Standards, de lokale reclame code commissie, te horen dat de uiting “vrouwenlichamen tot gebruiksvoorwerpen voor mannen” degradeerde en dat de reclame “gemeen en overdreven seksueel getint was” voor een autowasbedrijf.

Het gewraakte billboard

Ad Standards oordeelde dat de klagers gelijk hadden en er teveel “vlees” in combinatie met de verleidelijke pose getoond werd op het billboard. “Het vrouwelijk lichaam wordt als object gebruikt om Kittens Car Wash te promoten. De afbeelding is echter niet relevant met het geadverteerde dienstenaanbod, wat het wassen van auto’s is”, liet een woordvoerder van Ad Standards de Australische krant The Herald Sun weten. Kittens Car Wash heeft nog niet gereageerd op de klachten en uitspraak van Ad Standards.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.