Cubaanse La Ecologica Car Wash hergebruikt regenwater

Ernesto Rivero Suarez richtte zeven jaar geleden in het Cubaanse Cojimar wasgelegenheid La Ecologica Car Wash op. De ondernemer ontwikkelde een systeem dat bedoeld is om regen- en grijswater te reinigen en voor hergebruik geschikt te maken. Volgens Suarez werkt zijn uitvinding in een continue en gesloten cyclus, zodat er geen drinkwater gebruikt hoeft te worden om auto’s te wassen.

Het systeem van Suarez wordt volgens hem “nergens anders in Cuba gebruikt”. De ontstaansgeschiedenis van La Ecologica Car Wash is bijzonder en vond zijn oorsprong bij een cursus. Het genereren van veel geld was niet de drijfveer. “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de natuur, maar er was een tijd dat het verdienen van veel geld mijn hoogste prioriteit had”, laat de werktuigbouwkundige aan El Toque weten. Er kwam echter verandering in deze denkwijze toen Suarez over permacultuur hoorde.

Permacultuur is bedoeld om de samenwerking tussen mens en natuur te stimuleren. Het einddoel is het creëren van een functioneel ecosysteem. De twee Australische biologen, Bill Mollison en David Holmgren omschreven het idee achter permacultuur al in de jaren 70. Toen Suarez een cursus over dit onderwerp volgde bij de Antonio Nunez Jimenez Foundation was hij na afloop om. Niet poen, maar permacultuur was voortaan het hoofddoel.

Ethiek

Door de permacultuur in je bedrijfsvoering te implementeren, word je als het ware een vriend van de natuur stelt de ondernemer: “Je respecteert natuurlijke processen en krijgt er meer inzicht in en waardering voor. Je kiest voor een werkwijze en levensstijl die verder gaat dan jouzelf.” Ethiek speelt een grote rol bij deze denkwijze.

Saurez weet naar eigen zeggen nog goed dat de cursusleiders moord en brand schreeuwden toen hij na het volgen van hun lessen besloot om een wasgelegenheid op te zetten: “Ze dachten dat de cursus zonde van de tijd voor mij was geweest. Ik was net afgestudeerd en ik begon een eigen bedrijf op te zetten waar dagelijk normaliter tussen de 3.000 en 5.000 liter water gebruikt werd.” De ondernemer stelt dat het volgen van de cursus zijn levensvisie volledig veranderd heeft. Hij besloot om respectvol met water om te gaan en geen drinkwater te gebruiken om auto’s te wassen. Suarez beweert dat zijn door hem ontwikkelde systeem “eenvoudig in gebruik is en bedoeld voor kleine bedrijven met een minimum aan middelen die graag water willen besparen.”

Droogte

Suarez heeft een regenwateropvang stelsel rond zijn huis gebouwd: “Dit water wordt via een buizenstelsel naar een wateropslagplaats van vijf kubieke meter geloodst. Dat opgeslagen water wordt vervolgens naar een bovengrondse tank gepompt waar het in mijn wasgelegenheid wordt gebruikt.” Het gaat hier volgens de ondernemer om een gesloten systeem. Dat betekent dat het water dat gebruikt wordt om auto’s mee te wassen “hergebruikt” wordt. Het vuile water dat van de voertuigen afkom wordt eerst door een vetvanger en een zuiveringsfilter gehaald, voordat het vervolgens naar de stortbak geloodst wordt voor hergebruik.

Cuba heeft de afgelopen jaren veel met droogte te maken gehad. Suarez kan dus niet alleen teren op de opslag van regenwater. Daarom heeft hij twee sanitaire aansluitingen opgezet om zwart water van andere waterstromen te scheiden: “Water uit de gootsteen en de douche komen in hetzelfde systeem terecht. Die waterstromen kan ik echter prima gebruiken om auto’s mee te wassen. Door dat water ook op te slaan, kan ik lange tijd vooruit en schrikken langere periodes van droogte mij niet af.”

Kopiëren

In eerste instantie zou La Ecologica Car Wash gepatenteerd worden, maar vanwege de complexe regelgeving en “bureaucratische rompslomp” besloot Suarez om daarvan af te zien. Als concullega’s zijn uitvinding willen kopiëren dan is dat maar zo, stelt hij. Sterker nog: de ondernemer hoopt juist dat concurrenten zijn idee juist veelvuldig namaken. “Ik hoop dat meer ondernemers respect voor de natuur in plaats van financieel belang op de eerste plaats zetten. We hebben maar een aarde, dus moeten we daar zuinig op zijn.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.