Waarom elke tram- en treinwash specifiek maatwerk is

Christ maakt al jarenlang installaties voor de carwashbranche, maar is ook zeer actief in andere sectoren. Zo verzorgt het bedrijf de reiniging van treinen en trams. Dat is echt maatwerk, laat salesmanager Frank Souer weten: “Elke trein of tram vraagt om een eigen specifieke manier van reiniging.”

Christ heeft standaard complete installaties ter beschikking voor de carwashsector. Standaard wasinstallaties voor de reiniging van voertuigen voor het openbaar vervoer bestaan gewoonweg niet, stelt Souer: “Elke trein of tram vraagt om een eigen specifieke manier van reiniging. Dat komt omdat elke klant weer andere wensen heeft en eisen stelt als het gaat om schoonmaak, tijd of uitstraling.”

Elk project waarin een trein of tram gereinigd moet worden, is een kwestie van maatwerk. “Zo wil de ene opdrachtgever dat we een gekoppelde tram van 75 meter schoonmaken, terwijl een andere klant juist verlangt dat een voertuig van 35 meter schoongemaakt wordt. Dan heb je het echter alleen nog maar over formaat, want er is ook een verscheidenheid aan wasprogramma’s, chemie en machinebouw. Sommige trams hebben bijvoorbeeld een derde spoor, terwijl andere voertuigen van een elektrische bovenleiding gebruikmaken. Dit zijn zomaar twee voorbeelden waarbij een heel andere benadering noodzakelijk is. Trams die via een bovenleiding aangestuurd worden, kunnen niet bijvoorbeeld niet door de roll-over en moeten met een dak- of 3D-borstel behandeld worden. Een standaardinstallatie maken om treinen en trams te reinigen is gewoonweg onmogelijk”, verduidelijkt Souer.

Graffiti

Het is aan de opdrachtgever wat zijn voorkeur is op het gebied van schoonmaak en hoeveel tijd en geld hij daaraan wil besteden. “Op basis van de klantwensen wordt een installatie of wasprogramma op maat gemaakt. Zo kun je ervoor kiezen om het voertuig langzaam of juist snel door de wasstraat te sturen. Een hoger tempo betekent dat je minder tijd kwijt bent, maar met een minder schoon voertuig te maken hebt. Door de wasinstallatie heen en terug over de rails te laten gaan, ontstaat een mooier wasresultaat maar dat gaat wel met een langere wachttijd gepaard. Het is ook mogelijk om dakborstels te gebruiken of met mechanische oscillerende hogedruk installaties te werken”, stelt de salesmanager.

Naast persoonlijke wensen speelt ook demografie een rol bij de keuze voor schoonmaak. “In grotere steden hebben trams bijvoorbeeld te maken met graffiti. Om die vormen van vandalisme weg te halen, is een sterke chemische samenstelling met een zuur erin nodig. Op de graffiti wordt handmatig een soort pasta aangebracht. Als deze is ingetrokken, wordt die substantie verwijderd door de wasinstallatie. Omdat je echter met zuren te maken hebt, moet er shampoo met alkalische eigenschappen gebruikt worden. Deze zeep breekt de schadelijke stoffen van de pasta af en neutraliseert zo het afvalwater.”

Pakket van eisen

Christ heeft zich naast carwashinstallaties ook gespecialiseerd in de reiniging van tramwashes. Volgens Souer heeft het bedrijf de afgelopen vijf jaar “ongeveer 70 procent” van alle Europese aanbestedingen in Nederland op dit gebied in de wacht gesleept: “Op basis van een pakket van eisen (pve) – die tellen soms wel 150 pagina’s – geeft de opdrachtgever aan wat hij verwacht en wenst. Zo staat in zo’n aanbesteding bijvoorbeeld hoeveel trams er gereinigd moeten worden, wat voor reinigingsprogramma’s gebruikt gewenst zijn en hoelang de wasinstallatie moet meegaan.”

In een pve staat ook opgenomen wat de frequentie van de wassingen moet zijn. “Ook de grondigheid van de reiniging wordt toegelicht. Het is een optie om bijvoorbeeld alleen de zijkant van de tram of trein te wassen zonder het tussenstuk mee te nemen. Zo bespaar je tijd. We kunnen ook zorgen voor de chemie. Als een klant graag osmose water wil gebruiken, kunnen we daarvoor zorgen en ook de waterafvoer nemen we desgewenst voor onze rekening. We bieden complete turnkey oplossingen aan. Zo bouwen we alles op de site waar de vervoersmiddelen gereinigd mee kunnen worden, verzorgen we de gewenste wasprogramma’s en stellen we onderhoudscontracten op. Nazorg en scholing bieden we ook. We kunnen vanaf afstand kijken of er sprake is van een storing en daarop inspelen”, weet Souer.

Verschillen

Werken in een carwash of een tramwash is een wereld van verschil. Bij de reiniging van trams en treinen heb je onder meer met strengere veiligheidsaspecten zoals stroomgebruik te maken. Dat betekent dat er met protocollen gewerkt wordt. “Iedereen die bij het spoor werkt, moet een speciale training volgen. Er zijn twee cursussen beschikbaar. Zo is er een voor werken bij het spoor en een training die bestemd is voor werkzaamheden aan het spoor. De mensen die verantwoordelijk zijn voor de reiniging van treinen en trams volgen de tweede cursus om hun veiligheid te waarborgen. Daarnaast geven we vanuit Christ ook altijd trainingen aan ons personeel om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun taak.”

Naast een andere werkwijze en benadering, is ook het gebruikte reinigingsmateriaal anders. “Trams hebben veel te maken met ijzer dat van de rails afkomt aan aan de bodem en zijkanten blijft zitten. Dat vraagt om een hele specifieke reiniging. Zo heb je speciale chemie nodig. Christ heeft een eigen chemie fabriek waar de Christ chemie zelf wordt ontwikkeld De lak van treinen en trams is veel sterker dan die van auto’s bijvoorbeeld. Om het droogproces te versnellen gebruiken we een wax die tegelijkertijd de vervuiling waarmee trams en treins te maken hebben, minder laat hechten. Door de toevoeging van de wax blijft het wasresultaat langer mooi en legt het een soort laag op de lak, waardoor de tram beter glanst”, besluit Souer.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Waarom elke tram- en treinwash specifiek maatwerk is | CarwashPro

Waarom elke tram- en treinwash specifiek maatwerk is

Christ maakt al jarenlang installaties voor de carwashbranche, maar is ook zeer actief in andere sectoren. Zo verzorgt het bedrijf de reiniging van treinen en trams. Dat is echt maatwerk, laat salesmanager Frank Souer weten: “Elke trein of tram vraagt om een eigen specifieke manier van reiniging.”

Christ heeft standaard complete installaties ter beschikking voor de carwashsector. Standaard wasinstallaties voor de reiniging van voertuigen voor het openbaar vervoer bestaan gewoonweg niet, stelt Souer: “Elke trein of tram vraagt om een eigen specifieke manier van reiniging. Dat komt omdat elke klant weer andere wensen heeft en eisen stelt als het gaat om schoonmaak, tijd of uitstraling.”

Elk project waarin een trein of tram gereinigd moet worden, is een kwestie van maatwerk. “Zo wil de ene opdrachtgever dat we een gekoppelde tram van 75 meter schoonmaken, terwijl een andere klant juist verlangt dat een voertuig van 35 meter schoongemaakt wordt. Dan heb je het echter alleen nog maar over formaat, want er is ook een verscheidenheid aan wasprogramma’s, chemie en machinebouw. Sommige trams hebben bijvoorbeeld een derde spoor, terwijl andere voertuigen van een elektrische bovenleiding gebruikmaken. Dit zijn zomaar twee voorbeelden waarbij een heel andere benadering noodzakelijk is. Trams die via een bovenleiding aangestuurd worden, kunnen niet bijvoorbeeld niet door de roll-over en moeten met een dak- of 3D-borstel behandeld worden. Een standaardinstallatie maken om treinen en trams te reinigen is gewoonweg onmogelijk”, verduidelijkt Souer.

Graffiti

Het is aan de opdrachtgever wat zijn voorkeur is op het gebied van schoonmaak en hoeveel tijd en geld hij daaraan wil besteden. “Op basis van de klantwensen wordt een installatie of wasprogramma op maat gemaakt. Zo kun je ervoor kiezen om het voertuig langzaam of juist snel door de wasstraat te sturen. Een hoger tempo betekent dat je minder tijd kwijt bent, maar met een minder schoon voertuig te maken hebt. Door de wasinstallatie heen en terug over de rails te laten gaan, ontstaat een mooier wasresultaat maar dat gaat wel met een langere wachttijd gepaard. Het is ook mogelijk om dakborstels te gebruiken of met mechanische oscillerende hogedruk installaties te werken”, stelt de salesmanager.

Naast persoonlijke wensen speelt ook demografie een rol bij de keuze voor schoonmaak. “In grotere steden hebben trams bijvoorbeeld te maken met graffiti. Om die vormen van vandalisme weg te halen, is een sterke chemische samenstelling met een zuur erin nodig. Op de graffiti wordt handmatig een soort pasta aangebracht. Als deze is ingetrokken, wordt die substantie verwijderd door de wasinstallatie. Omdat je echter met zuren te maken hebt, moet er shampoo met alkalische eigenschappen gebruikt worden. Deze zeep breekt de schadelijke stoffen van de pasta af en neutraliseert zo het afvalwater.”

Pakket van eisen

Christ heeft zich naast carwashinstallaties ook gespecialiseerd in de reiniging van tramwashes. Volgens Souer heeft het bedrijf de afgelopen vijf jaar “ongeveer 70 procent” van alle Europese aanbestedingen in Nederland op dit gebied in de wacht gesleept: “Op basis van een pakket van eisen (pve) – die tellen soms wel 150 pagina’s – geeft de opdrachtgever aan wat hij verwacht en wenst. Zo staat in zo’n aanbesteding bijvoorbeeld hoeveel trams er gereinigd moeten worden, wat voor reinigingsprogramma’s gebruikt gewenst zijn en hoelang de wasinstallatie moet meegaan.”

In een pve staat ook opgenomen wat de frequentie van de wassingen moet zijn. “Ook de grondigheid van de reiniging wordt toegelicht. Het is een optie om bijvoorbeeld alleen de zijkant van de tram of trein te wassen zonder het tussenstuk mee te nemen. Zo bespaar je tijd. We kunnen ook zorgen voor de chemie. Als een klant graag osmose water wil gebruiken, kunnen we daarvoor zorgen en ook de waterafvoer nemen we desgewenst voor onze rekening. We bieden complete turnkey oplossingen aan. Zo bouwen we alles op de site waar de vervoersmiddelen gereinigd mee kunnen worden, verzorgen we de gewenste wasprogramma’s en stellen we onderhoudscontracten op. Nazorg en scholing bieden we ook. We kunnen vanaf afstand kijken of er sprake is van een storing en daarop inspelen”, weet Souer.

Verschillen

Werken in een carwash of een tramwash is een wereld van verschil. Bij de reiniging van trams en treinen heb je onder meer met strengere veiligheidsaspecten zoals stroomgebruik te maken. Dat betekent dat er met protocollen gewerkt wordt. “Iedereen die bij het spoor werkt, moet een speciale training volgen. Er zijn twee cursussen beschikbaar. Zo is er een voor werken bij het spoor en een training die bestemd is voor werkzaamheden aan het spoor. De mensen die verantwoordelijk zijn voor de reiniging van treinen en trams volgen de tweede cursus om hun veiligheid te waarborgen. Daarnaast geven we vanuit Christ ook altijd trainingen aan ons personeel om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun taak.”

Naast een andere werkwijze en benadering, is ook het gebruikte reinigingsmateriaal anders. “Trams hebben veel te maken met ijzer dat van de rails afkomt aan aan de bodem en zijkanten blijft zitten. Dat vraagt om een hele specifieke reiniging. Zo heb je speciale chemie nodig. Christ heeft een eigen chemie fabriek waar de Christ chemie zelf wordt ontwikkeld De lak van treinen en trams is veel sterker dan die van auto’s bijvoorbeeld. Om het droogproces te versnellen gebruiken we een wax die tegelijkertijd de vervuiling waarmee trams en treins te maken hebben, minder laat hechten. Door de toevoeging van de wax blijft het wasresultaat langer mooi en legt het een soort laag op de lak, waardoor de tram beter glanst”, besluit Souer.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.