‘Brits regeringsbeleid aanpak illegale handcarwashes veel te soft’

De Car Wash Association (CWA) slaagde er met de steun van enkele parlementsleden in om de problematiek van illegale handcarwashes op de agenda van het Britse parlement te krijgen. De visie van het Environmental Audit Committee (EAC) sloot aan bij de denkwijze van de CWA en het probleem werd dan ook aangekaart in de Britse regering. Goed nieuws dus, maar er gebeurt vooralsnog veel te weinig om malafide wasgelegenheden aan te pakken vindt voorzitter Mary Creagh van de CWA.

Illegale handcarwashes zijn internationaal gezien een groot probleem. Het Verenigd Koninkrijk alleen al telt ruim 20.000 van deze malafide ondernemingen. Doordat deze schimmige bedrijven zich niet aan de wet houden, zorgen ze voor milieuvervuiling. Ongezuiverd water belandt zodoende direct in het riool. Daarnaast maken deze ondernemingen zich schuldig aan moderne slavernij, belastingontduiking, drugshandel en het witwassen van geld. De EAC bracht november vorig jaar een rapport uit waarin het de Britse regering opriep tot nader onderzoek. Dit document dwong de Britse regering tot het geven van een officiële reactie op deze problematiek. Medio januari kwam dat gewraakte antwoord dat volgens Creagh ernstig tekort schoot en ronduit teleurstellend is.

Uiterst kritisch

In plaats van het uitvoeren van harde maatregelen koos de Britse regering echter voor het opzetten van een pilotproject dat op vrijwillige basis uitgevoerd wordt. Er worden dus geen verplichting opgelegd en er wordt sterk ingespeeld op de eigen verantwoordelijkheid van ondernemers. Een gemiste kans, stelt Creagh: “Ons rapport was uiterst kritisch over malafide handcarwashes waar het overtreden van diverse wetten schering en inslag is. Het naleven van de milieuwetgeving en arbowetten gebeurt op die locaties niet. Toch besloot de regering om slechts twee van al onze aanbevelingen na te leven. Die naleving is echter veel te coulant en vrijblijvend. Zo worden bijvoorbeeld supermarkten aangeschreven en op hun plichten op het gebied van de afvoer en verwerking van vervuild water gewezen. Dat is wel erg soft. Beter en vooruitstrevender is een verscherping van de richtlijnen op het gebied van verontreiniging.”

Pilotaanpak

Creagh stelt dat er grotere stappen gemaakt moeten worden: “Er moet meer gedaan worden aan de aanpak van arbeidsuitbuiting. Het is teleurstellend dat ministers voor een pilotaanpak hebben gekozen die op vrijwillige basis is. Doordat er zo weinig bedrijven vervolgd worden die mensen uitbuiten en minder dan het minimumloon uitkeren, komt de boodschap dat de regering illegale handcarwashes wil aanpakken niet aan. Strenger optreden, geeft een sterk signaal af. Dat gebeurt nu niet.”

Lees ook:

  • Britse CWAS pleit voor harde aanpak malafide handcarwashes
  • Confine Project bindt strijd met malafide handcarwashes aan
  • Helft gecontroleerde carwashes in 2017 heeft zaken niet op orde
  • Zeven overtredingen na controles op carwashes in regio Kortrijk

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.