OM: ‘Bierfraudeurs gebruikten carwash om fusten te wassen’

Er worden niet alleen auto’s gewassen in wasgelegenheden, ook bierfusten worden namelijk door de wasstraat getrokken. Twee verdachten uit Nijkerk moesten zich afgelopen donderdag voor de rechtbank in Zwolle verantwoorden wegens ‘bierfraude’. Het duo vervalste volgens het Openbaar Ministerie (OM) 5.000 fusten bier en verkocht deze aan horecabedrijven onder de merknamen Heineken, Amstel en Grolsch. De vaten werden na verkoop gereinigd in de carwash en vervolgens opnieuw gevuld met het gerstenat.

Verdachte Willem van de P. wilde bier onder eigen merk verkopen. Bij het schoonmaken van de fusten in een wasgelegenheid ging het echter mis. Het bier werd na verloop van tijd aangetast. Tegen Van de P. (54) eiste de officier van justitie 15 maanden cel, terwijl zijn 46-jarige vrouw Erika van de B. een eis van 10 maanden te horen kreeg. De officier liet tijdens de zitting weten geen eerdere gevallen van bierfraude in Nederland te kennen.

Het was volgens de openbaar aanklager een “wonder dat niemand ziek is geworden” na het drinken van het frauduleuze bier. De zaak kwam aan het rollen toen Rotterdamse horecabedrijven klachten ontvingen over het bij het duo gekochte bier. Eind juni 2017 deed de FIOD acht invallen in onder meer Nijkerk, Putten, Rotterdam en het Limburgse Linne in verband met een grote bierfraudezaak. Het spoor leed uiteindelijk naar Nijkerk. Volgens het OM mag het tweetal van geluk spreken dat er geen slachtoffers zijn gevallen. Mochten mensen vanwege de onhygiënische toestanden bij het vullen ziek zijn geworden, dan waren de gevolgen niet te overzien geweest.

Merkloos bier

In 2015 besloot het duo uit Nijkerk een truc te verzinnen. Het tweetal runde een autowasstraat op het bedrijventerrein van Nijkerk en bestierde een evenementencentrum in het naburige Nijkerkerveen. Om wat extra geld te genereren besloot het duo om vaten van bekende biermerken als Heineken, Amstel en Grolsch te vullen met merkloos bier. Dat gerstenat was echter minstens de helft goedkoper dan bier van naam. Om geen argwaan te wekken, bestickerde het stel de fusten met logo’s van Heineken, Grolsch en Amstel.

De verdachten erkenden in 2016 en 2017 fusten van Heineken met een ander biermerk gevuld en verkocht te hebben. Volgens de Amsterdamse brouwer ging het om circa 70.000 fusten van 50 liter. Van de P. bestrijdt dat. Het OM meent dat de verdachten zeker 5.000 vaten hebben verkocht. In een civiele zaak werd het stel al veroordeeld tot betaling van een schadevergoeding van 270.000 euro aan de brouwer.

Bron: ANP

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.