Ford verkent mogelijkheden carwash-app voor connected cars

Ford Motor Co. wil de mogelijkheden van zijn FordPass smartphone app uitbreiden met on-demand wasbeurten en pakketbezorging in de auto. De autofabrikant wil steeds meer stilstaan bij de opkomst van connected cars. Deze auto’s communiceren via apps en daar kun je als carwashbedrijf op inspelen. Een wasprogramma bestellen via een app bijvoorbeeld is een manier van communiceren.

Ford werkt ondertussen samen met e-commercebedrijf Amazon voor pakketbezorging en met carwash-startups Sparkl, Spiffy en Rub A Dub voor wasbeurten. Deze mobiele carwash-aanbieders kunnen de auto van de app-gebruiker indien gewenst vanbinnen en vanbuiten reinigen terwijl de eigenaar aan het werk is. De autofabrikant maakte onlangs bekend dat bezitters van Ford modellen vanaf 2017 en Lincolns uit 2018 gebruik kunnen maken van deze diensten. Connected cars zijn volgens het bedrijf de toekomst.

Bedrijfsleider Lorin Kennedy van het FordPass ecosystem hoopt op meer van dit soort samenwerkingsverbanden waarbij auto’s communiceren via apps. Als het aan haar ligt, krijgen steeds meer auto’s ingebouwde modems waarmee gecommuniceerd kan worden. “We zien een toename in het aantal klanten die naar deze dienstverlening vragen. We denken dat steeds meer mensen behoefte hebben aan gebruiksgemak”, liet Kennedy Automotive News weten.

FordPass

Ford is na General Motors en Volvo de derde autofabrikant die in zee gaat met Amazon in-vehicle delivery. Klanten met een account op Amazon Prime kunnen via de app de Key downloaden. Door deze digitale sleutel te synchroniseren met de apps FordPass of Lincoln Way kan er voor bezorging in de auto gekozen worden. Dat houdt in dat pakketjes door bezorgers van Amazon in de auto geplaatst kunnen worden, doordat men via apps deze bezorgers toestemming geeft om de auto te openen. Deze manier van bezorgen, is inmiddels in vijftig Amerikaanse steden in gebruik.

Ford geeft zijn klanten tevens de keuze om een bezoek aan de carwash in te plannen met FordPass. In Amerika hebben Sparkl, Spiffy en Rub A Dub zich bij dit initiatief aangesloten. Mensen kunnen een tijdstip en plaats kiezen en vervolgens selecteren welke wasbeurt ze wensen. Gaat het om een eenvoudige wassing, een meer uitgebreide wasbeurt met poets-sessie of om de meest uitgebreide keuze inclusief interieurreiniging? Sinds de lancering van de FordPass service eind 2016 zoekt het autobedrijf naar uitbreidingsmogelijkheden en samenwerkingsverbanden.

Beeld: via www.vpnsrus.com

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.