‘Ik geloof niet in kant-en-klare concepten’

De 29-jarige Rotterdamse ondernemer Koen van der Knaap staat niet zo graag in de schijnwerpers. Hij steekt zijn tijd en energie veel liever in de dagelijkse gang van zaken in en rondom het Shell-tankstation aan de rand van nieuwbouwwijk Nesselande in Rotterdam. Het station beschikt over twee wasstraten en maar liefst twaalf overdekte wasboxen. “Ik ben constant op zoek naar nieuwe manieren om het aanbod op deze locatie te verbreden.”

Onlangs kreeg de Rotterdammer tijdens de Petrol Awards 2019 tot zijn grote verbazing de BETA Brancheprijs uitgereikt. “Ik stond tussen collega’s die al flink wat jaren aan de weg timmeren en was eerlijk gezegd al heel blij met mijn nominatie. Dat ik daadwerkelijk zou winnen, had ik echt niet verwacht. ”Ruim vijf jaar geleden besloot hij zich op het bedrijf te storten waar zijn opa een halve eeuw geleden mee van start ging. Na een bachelor Bedrijfskunde en een Master Entrepreneurship besloot hij het tankstation over te nemen van zijn oom en tante. Dat was in het begin behoorlijk aanpoten, herinnert Van der Knaap zich. “Ik was eigenlijk nog een broekie en had in een keer vijftien mensen onder mij. Hoewel ik al vanaf mijn vijftiende rondliep op het tankstation, was dat toch wel even wennen. Er kwam heel wat op mij af tijdens die eerste periode.”

Carwashfaciliteiten

Naast een aanzienlijk voorterrein en een royale shop met bakery, volop koffiekeuze, frituur en schepijs, beschikt het Shell-station over twee wasstraten en maar liefst twaalf overdekte wasboxen waar klanten zelf aan de slag kunnen. Er staat bovendien een textielwasmachine en het station verkoopt gasflessen. Ook is het mogelijk om een aanhanger te huren. “Ik ben constant op zoek naar manieren om het aanbod te verbreden. Waar heeft de klant behoefte aan? Wat mist hij of zij in de buurt? En kunnen wij daarin iets betekenen? Je kan in mijn ogen echt niet op elke plek hetzelfde concept neerzetten. Je moet je klant aanvoelen en inspelen wat er juist wel en niet in de omgeving aanwezig is. Het is belangrijk om een lokale community te creëren. En ook social media is een perfect instrument om te communiceren met je doelgroep.”

Poort van Nesselande

Het opvallende tankstation aan de Brandingdijk – bij de entree van de Rotterdamse nieuwbouwwijk – werd in 2007 gebouwd. De oude locatie stond iets verder naar achteren, op de plek waar nu het kantoor zit. De uitbreiding van de nieuwbouwwijk Nesselande bood grote kansen voor het tankstation. En de wijk groeit nog steeds. Anno 2019 wonen er meer dan twaalfduizend mensen. “Het tankstation ligt op een zeer strategische locatie, direct bij de entree van de wijk. Daardoor is het hier vrijwel altijd druk, vanaf ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Dat is een luxepositie.”

Benieuwd naar het complete verhaal? In TankPro Magazine nummer 3 2019 vind je het uitgebreide interview met Koen. Ook interesse in het papieren TankPro Magazine? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het magazine 6x per jaar op de deurmat.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.