Hoe een convenience store het succes van je wasgelegenheid kan vergroten

Volgens trendwatcher Terry Monroe is het verstandig om naast een wasgelegenheid een zogenaamde convenience store te plaatsen. Zo’n ‘gemakswinkel’ is een ideale manier om naast het wassen van auto’s wat extra inkomsten te genereren, omdat beide zaken elkaar versterken. “Zowel een bezoek aan een carwash als convenience store wordt als een impulsaankoop gezien. Daar kun je als ondernemer slim op inspelen.”

Monroe schreef twee boeken en talloze artikelen over koopgedrag. De Amerikaan is adviseur, consultant, spreker en trendwatcher. Zijn hulp werd door meer dan 500 ondernemers ingeschakeld. Monroe is meer dan 30 jaar actief in zijn vakgebied en stond aan de basis van 36 verschillende bedrijven. De redactie van Carwash.com vroeg hem waarom de combinatie van een carwash en gemakswinkel zo goed werkt.

“Beide bedrijven draaien om het bieden van gemak en impulsaankopen”, stelt Monroe. “Vaak ontstaat het idee om een auto te wassen vrij spontaan en is het gebaseerd op tijd en weersomstandigheden. Dat geldt vaak ook voor een bezoek aan een convenience store. Er bestaan genoeg raakvlakken tussen gemakszaken en wasgelegenheden. Dus als bezoekers van een carwash hun voertuig laten wassen en een gemakswinkel zien, zullen ze sneller geneigd zijn artikelen te kopen waarvoor ze normaal gesproken niet speciaal de deur uitgaan. Ze zijn er immers toch! Dan is me ook bereid om een hoger bedrag te betalen voor deze spullen. Dat scheelt hen namelijk een trip naar de winkel.”

Gemak

Volgens Monroe vormt gemak het sleutelwoord. Een slimme carwash-ondernemer speelt daar volgens de trendwatcher op in: “We leven in een maatschappij waar het om snelle voldoening draait. Het kan niet snel genoeg gaan en we willen onze bestellingen direct in huis hebben. Ons koopgedrag is gehaast en vaak gaan we meerdere malen naar de winkel waar we kleine aankopen doen. De tijd nemen om een boodschappenlijstje af te vinken, gebeurt niet veel meer. Die tijd lijkt voorbij. Mensen bestellen online en doen dat vaak. Men betaalt graag voor gemak. waarom naar de winkel rijden om boodschappen te doen, als je ook online eten kunt bestellen?”

Er is een aantal winkelconcepten dat zich goed leent voor plaatsing bij een wasgelegenheid. De trendwatcher raadt echter aan om een verkoopmedewerker in te schakelen: “Het is verstandig om niet alleen maar impulsartikelen met een hoge marge in de schappen van je convenience store te plaatsen. Ik adviseer om een medewerker in te zetten die bezoekers op extra diensten in de carwash kan wijzen. Denk dan bijvoorbeeld aan detailing. Je kunt ook een stapje verder gaan en je personeel wijzen op samenwerkingsverbanden die je met andere ondernemers hebt gesloten.”

Versterken

Zo kun je volgens Monroe bijvoorbeeld bezoekers wijzen op de kortingsactie die je met een lokale eetgelegenheid hebt opgezet. Hiermee versterken ondernemers elkaar en wordt een bezoek aan een restaurant beloond met een korting: “Voor elke bij een restaurant ingeleverde coupon ontvang je een bepaald bedrag. Die gage kan hoog oplopen als je een enthousiaste verkoopmedewerker inzet. Deze manier van reclame maken, kun je ook doorzetten naar bijvoorbeeld kapsalons. Er zijn een hoop dienstverlenende bedrijven die profijt hebben van deze manier van cross-selling. Naar mijn idee wordt er binnen de carwashbranche nog te weinig gebruik van gemaakt.” 

Keuze genoeg dus, maar waar moet je beginnen als startende ondernemer die op zoek gaat naar samenwerkingsverbanden? “De eerste vraag die je jezelf moet stellen, is wie je klant is. Als je in kaart hebt wie je bezoeker is en wat zijn wensen zijn, kun je gericht stappen zetten en je marketing daarop aanpassen. Bestaat je klantenkring uit jonge moeders met een wagen vol jonge kinderen of komen er vooral gehaaste zakenmannen naar je bedrijf? De behoeftes van je klanten variëren.”

Wiel niet uitvinden

Een andere tip die Monroe mee wil geven, is om de concurrentie te bezoeken: “Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk naar wat je succesvolle concullega’s doen en leer daarvan. Maak een afspraak met een ondernemer die wat verder weg opereert, zodat er geen sprake van directe concurrentie is. Vaak zijn bedrijfseigenaren ontzettend trots op hun werk en laten ze maar al te graag zien wat ze doen.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe een convenience store het succes van je wasgelegenheid kan vergroten | CarwashPro

Hoe een convenience store het succes van je wasgelegenheid kan vergroten

Volgens trendwatcher Terry Monroe is het verstandig om naast een wasgelegenheid een zogenaamde convenience store te plaatsen. Zo’n ‘gemakswinkel’ is een ideale manier om naast het wassen van auto’s wat extra inkomsten te genereren, omdat beide zaken elkaar versterken. “Zowel een bezoek aan een carwash als convenience store wordt als een impulsaankoop gezien. Daar kun je als ondernemer slim op inspelen.”

Monroe schreef twee boeken en talloze artikelen over koopgedrag. De Amerikaan is adviseur, consultant, spreker en trendwatcher. Zijn hulp werd door meer dan 500 ondernemers ingeschakeld. Monroe is meer dan 30 jaar actief in zijn vakgebied en stond aan de basis van 36 verschillende bedrijven. De redactie van Carwash.com vroeg hem waarom de combinatie van een carwash en gemakswinkel zo goed werkt.

“Beide bedrijven draaien om het bieden van gemak en impulsaankopen”, stelt Monroe. “Vaak ontstaat het idee om een auto te wassen vrij spontaan en is het gebaseerd op tijd en weersomstandigheden. Dat geldt vaak ook voor een bezoek aan een convenience store. Er bestaan genoeg raakvlakken tussen gemakszaken en wasgelegenheden. Dus als bezoekers van een carwash hun voertuig laten wassen en een gemakswinkel zien, zullen ze sneller geneigd zijn artikelen te kopen waarvoor ze normaal gesproken niet speciaal de deur uitgaan. Ze zijn er immers toch! Dan is me ook bereid om een hoger bedrag te betalen voor deze spullen. Dat scheelt hen namelijk een trip naar de winkel.”

Gemak

Volgens Monroe vormt gemak het sleutelwoord. Een slimme carwash-ondernemer speelt daar volgens de trendwatcher op in: “We leven in een maatschappij waar het om snelle voldoening draait. Het kan niet snel genoeg gaan en we willen onze bestellingen direct in huis hebben. Ons koopgedrag is gehaast en vaak gaan we meerdere malen naar de winkel waar we kleine aankopen doen. De tijd nemen om een boodschappenlijstje af te vinken, gebeurt niet veel meer. Die tijd lijkt voorbij. Mensen bestellen online en doen dat vaak. Men betaalt graag voor gemak. waarom naar de winkel rijden om boodschappen te doen, als je ook online eten kunt bestellen?”

Er is een aantal winkelconcepten dat zich goed leent voor plaatsing bij een wasgelegenheid. De trendwatcher raadt echter aan om een verkoopmedewerker in te schakelen: “Het is verstandig om niet alleen maar impulsartikelen met een hoge marge in de schappen van je convenience store te plaatsen. Ik adviseer om een medewerker in te zetten die bezoekers op extra diensten in de carwash kan wijzen. Denk dan bijvoorbeeld aan detailing. Je kunt ook een stapje verder gaan en je personeel wijzen op samenwerkingsverbanden die je met andere ondernemers hebt gesloten.”

Versterken

Zo kun je volgens Monroe bijvoorbeeld bezoekers wijzen op de kortingsactie die je met een lokale eetgelegenheid hebt opgezet. Hiermee versterken ondernemers elkaar en wordt een bezoek aan een restaurant beloond met een korting: “Voor elke bij een restaurant ingeleverde coupon ontvang je een bepaald bedrag. Die gage kan hoog oplopen als je een enthousiaste verkoopmedewerker inzet. Deze manier van reclame maken, kun je ook doorzetten naar bijvoorbeeld kapsalons. Er zijn een hoop dienstverlenende bedrijven die profijt hebben van deze manier van cross-selling. Naar mijn idee wordt er binnen de carwashbranche nog te weinig gebruik van gemaakt.” 

Keuze genoeg dus, maar waar moet je beginnen als startende ondernemer die op zoek gaat naar samenwerkingsverbanden? “De eerste vraag die je jezelf moet stellen, is wie je klant is. Als je in kaart hebt wie je bezoeker is en wat zijn wensen zijn, kun je gericht stappen zetten en je marketing daarop aanpassen. Bestaat je klantenkring uit jonge moeders met een wagen vol jonge kinderen of komen er vooral gehaaste zakenmannen naar je bedrijf? De behoeftes van je klanten variëren.”

Wiel niet uitvinden

Een andere tip die Monroe mee wil geven, is om de concurrentie te bezoeken: “Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk naar wat je succesvolle concullega’s doen en leer daarvan. Maak een afspraak met een ondernemer die wat verder weg opereert, zodat er geen sprake van directe concurrentie is. Vaak zijn bedrijfseigenaren ontzettend trots op hun werk en laten ze maar al te graag zien wat ze doen.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.