Total: focus op nieuwe brandstoffen, shop en fijnmazig netwerk

Het zijn drukke tijden voor Olivier van Parys (algemeen directeur) en Geert Houbrechts (directeur retail) van Total Nederland. De Franse maatschappij werkt in ons land hard aan het verstevigen van het netwerk en het inzetten op z’n shop- en carwashconcepten. Komende tijd komt daar een nieuw focuspunt bij: uitbreiding met alternatieve brandstoffen. Wat kunnen we allemaal verwachten?

Vorig jaar september was er een feestje op het hoofdkantoor van Total Nederland in Den Haag. Vooral het in de wacht slepen van de huurrechten van tankstation Bijleveld – langs de A12 bij Harmelen – was een ware knaller voor de maatschappij. Met in totaal meer dan twintig nieuwe stations in 2018 versterkte Total daarmee zijn positie als nummer vier in de tankstationbranche en zorgde het voor een betere spreiding van zijn netwerk.

Afgelopen september werd er na afloop van de veiling van snelwegstations op een meer bescheiden manier gevierd, verklapt Van Parys. De resultaten waren dit jaar wat minder spectaculair. Alle locaties die onder de hamer gingen, werden voor de eerste keer geveild. “Het voordeel van de topdeelregeling weegt zwaar. Slechts in een aantal gevallen kwam er een nieuwe huurder uit de bus rollen. Wat dat betreft was het dit jaar wat minder opzienbarend”, vertelt Van Parys, die sinds oktober 2017 aan het roer staat van Total Nederland.

Prominente plekken

Voor Total was het tijdens de veiling vooral zaak om de huurrechten van twee tankstations te behouden. Het ging daarbij om een locatie langs de A58 bij het Zeeuwse ‘s-Heer Arendskerke (Vliedberg) en een tweede langs de A6 bij Lelystad (Aalscholver). “Dat was ons voornaamste doel en dat is gelukt. Kortom we kunnen dik tevreden zijn met het resultaat.” Total Nederland bracht op een aantal andere locaties nog wel een bod uit, maar dat was tevergeefs. “Het is niet onmogelijk, maar je bent echt afhankelijk van wat de zittende huurder van plan is. Volgend jaar is de lijst een stuk interessanter en langer. Een deel van de tankstations gaat dan bovendien voor de tweede keer in de veiling. Kortom, dan gaan we zeker een gooi doen naar een aantal interessante stations.”

In Nederland gaan we werken aan het realiseren van multi energy stations op interessante locaties. (Olivier van Parys, algemeen directeur Total Nederland)

We hebben vandaag afgesproken bij tankstation Bijleveld. Voor de huurrechten van deze locatie betaalde Total vorig jaar een exceptioneel bedrag. Voor een periode van 15 jaar mag de maatschappij het tankstation langs de A12 huren. “De eerste periode is erg goed verlopen”, vertelt Houbrechts. Zowel op het voorterrein als in de shop gaan de zaken voorspoedig. Het is een prominente locatie, langs een drukke snelweg vlakbij Utrecht. Dat genereert heel wat traffic. Bovendien staat het verkeer hier regelmatig vast. Niet leuk voor de weggebruiker, maar wel prettig voor het tankstation. Even genieten van koffie of een broodje is een mooie manier om de file te ontvluchten. Houbrechts: “Met ons uitgebreide COSIE-concept bieden wie hier voor elk wat wils. Gasten kunnen ook even zitten en uitrusten onderweg’’.

Bouwen aan de toekomst

Op het voorterrein lopen de zaken nog steeds voorspoedig. De economie draait goed en benzine en diesel verkopen prima. Houbrechts: “Er wordt natuurlijk heel veel gesproken over de opkomst van elektrische auto’s. Vooralsnog zien we echter nog geen negatieve trend in de markt wat betreft de verkoop van traditionele brandstoffen.” Maar dat wil niet zeggen dat er bij Total geen werk wordt gemaakt van alternatieven. De overname van PitPoint in 2017 is een belangrijke stap geweest om verder te bouwen aan de toekomst. “De focus ligt op verschillende alternatieven, denk aan snellaadpalen, CNG en LNG en ook op waterstof”, benadrukt Van Parys.

“In Duitsland, waar we een van de zes partijen zijn in H2 Mobility, gaat dit consortium tegen einde van het jaar honderd waterstofstations bouwen. In Nederland gaan we de komende tijd werken aan het realiseren van ‘multi energy stations’ op interessante locaties. Bij onze locatie bij Alexandrium komt onder meer CNG/groengas en waterstof. En op onze locatie Van Marwijkkooi in Amsterdam hebben we ook de eerste Super Fast Charger van Total in Nederland geplaatst. Ook in de buurt van Schiphol gaan we aan de slag met ‘nieuwe brandstoffen’. Zo kijken we heel goed naar welk soort plekken interessant zijn om met nieuwe alternatieve brandstoffen aan de slag te gaan.”

Energietransitie

Ook voor ondernemers zijn nieuwe brandstoffen interessant, maar de investeringen kunnen behoorlijk oplopen. Houbrechts: “Er zijn op dit moment zoveel factoren die een rol spelen in de energietransitie. En die effect hebben op de snelheid waarin de veranderingen gaan. Het is een uitdaging en een puzzel. Maar een ding is zeker: we willen voorbereid zijn. Ondergronds maken we locaties alvast geschikt voor de toekomst. Bij nieuwe stations zorgen we er bijvoorbeeld voor dat we ook aan de slag kunnen met waterstof zodra we het moment daarvoor rijp achten.”

Olivier van Parys (algemeen directeur) en Geert Houbrechts (directeur retail).

Naast het inzetten op nieuwe brandstoffen en de shop is ook het verbreden van het netwerk voor Total van groot belang. Niet alleen door mee te bieden tijdens veilingen, maar ook door het kiezen voor samenwerkingen met interessante partijen. Voorbeelden daarvan zijn onder meer de nieuwe Total Express van Kuster Olie vlakbij treinstation Velperpoort in Arnhem en het nieuwe Total-station van Sakko aan de Steiger in Almere. “Uiteraard houden we onze ogen open. Als zich een mooie locatie aandient, dan zijn wij zeker geïnteresseerd”, legt Van Parys uit.

Sakko koos er bij de nieuwe locatie in Almere voor om het meest uitgebreide COSIE-shopconcept te kiezen, met daarbij alle toeters en bellen. “Dit dealerstation is voor ons echt een paradepaardje. In de shop vind je de volledige bakery, inclusief frituur. En dat alles in de uitstraling van COSIE”, vertelt Houbrechts. “Het is echt een zeer fraai station geworden, waar we graag andere dealers mee naartoe nemen. Je kunt bij ons concept kiezen welke bouwstenen je wel en niet wilt. Dat geeft volop flexibiliteit naar de ondernemer. Wil je gewoon je Brabantse worstenbroodjes blijven verkopen? Dan kan dat uiteraard! Het is geen harde franchise-constructie.”

Netwerk en partners

Voor de toekomst is het vooral zaak om een goed, fijnmazig netwerk te hebben, benadrukt Van Parys. “In een aantal delen van het land zien we zeker nog kansen. We hebben afgelopen tijd mooie stappen gezet en zijn onder meer langs de snelwegen steeds prominenter aanwezig. Door samen te werken met interessante partners en ondernemers proberen we verder door te groeien. We willen de ondernemer ondersteunen op alle vlakken, op het gebied van (nieuwe) brandstoffen, shop en carwash. En op al die terreinen hebben we heel wat moois te bieden. Kortom, we gaan vol vertrouwen richting de toekomst.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Total: focus op nieuwe brandstoffen, shop en fijnmazig netwerk | CarwashPro

Total: focus op nieuwe brandstoffen, shop en fijnmazig netwerk

Het zijn drukke tijden voor Olivier van Parys (algemeen directeur) en Geert Houbrechts (directeur retail) van Total Nederland. De Franse maatschappij werkt in ons land hard aan het verstevigen van het netwerk en het inzetten op z’n shop- en carwashconcepten. Komende tijd komt daar een nieuw focuspunt bij: uitbreiding met alternatieve brandstoffen. Wat kunnen we allemaal verwachten?

Vorig jaar september was er een feestje op het hoofdkantoor van Total Nederland in Den Haag. Vooral het in de wacht slepen van de huurrechten van tankstation Bijleveld – langs de A12 bij Harmelen – was een ware knaller voor de maatschappij. Met in totaal meer dan twintig nieuwe stations in 2018 versterkte Total daarmee zijn positie als nummer vier in de tankstationbranche en zorgde het voor een betere spreiding van zijn netwerk.

Afgelopen september werd er na afloop van de veiling van snelwegstations op een meer bescheiden manier gevierd, verklapt Van Parys. De resultaten waren dit jaar wat minder spectaculair. Alle locaties die onder de hamer gingen, werden voor de eerste keer geveild. “Het voordeel van de topdeelregeling weegt zwaar. Slechts in een aantal gevallen kwam er een nieuwe huurder uit de bus rollen. Wat dat betreft was het dit jaar wat minder opzienbarend”, vertelt Van Parys, die sinds oktober 2017 aan het roer staat van Total Nederland.

Prominente plekken

Voor Total was het tijdens de veiling vooral zaak om de huurrechten van twee tankstations te behouden. Het ging daarbij om een locatie langs de A58 bij het Zeeuwse ‘s-Heer Arendskerke (Vliedberg) en een tweede langs de A6 bij Lelystad (Aalscholver). “Dat was ons voornaamste doel en dat is gelukt. Kortom we kunnen dik tevreden zijn met het resultaat.” Total Nederland bracht op een aantal andere locaties nog wel een bod uit, maar dat was tevergeefs. “Het is niet onmogelijk, maar je bent echt afhankelijk van wat de zittende huurder van plan is. Volgend jaar is de lijst een stuk interessanter en langer. Een deel van de tankstations gaat dan bovendien voor de tweede keer in de veiling. Kortom, dan gaan we zeker een gooi doen naar een aantal interessante stations.”

In Nederland gaan we werken aan het realiseren van multi energy stations op interessante locaties. (Olivier van Parys, algemeen directeur Total Nederland)

We hebben vandaag afgesproken bij tankstation Bijleveld. Voor de huurrechten van deze locatie betaalde Total vorig jaar een exceptioneel bedrag. Voor een periode van 15 jaar mag de maatschappij het tankstation langs de A12 huren. “De eerste periode is erg goed verlopen”, vertelt Houbrechts. Zowel op het voorterrein als in de shop gaan de zaken voorspoedig. Het is een prominente locatie, langs een drukke snelweg vlakbij Utrecht. Dat genereert heel wat traffic. Bovendien staat het verkeer hier regelmatig vast. Niet leuk voor de weggebruiker, maar wel prettig voor het tankstation. Even genieten van koffie of een broodje is een mooie manier om de file te ontvluchten. Houbrechts: “Met ons uitgebreide COSIE-concept bieden wie hier voor elk wat wils. Gasten kunnen ook even zitten en uitrusten onderweg’’.

Bouwen aan de toekomst

Op het voorterrein lopen de zaken nog steeds voorspoedig. De economie draait goed en benzine en diesel verkopen prima. Houbrechts: “Er wordt natuurlijk heel veel gesproken over de opkomst van elektrische auto’s. Vooralsnog zien we echter nog geen negatieve trend in de markt wat betreft de verkoop van traditionele brandstoffen.” Maar dat wil niet zeggen dat er bij Total geen werk wordt gemaakt van alternatieven. De overname van PitPoint in 2017 is een belangrijke stap geweest om verder te bouwen aan de toekomst. “De focus ligt op verschillende alternatieven, denk aan snellaadpalen, CNG en LNG en ook op waterstof”, benadrukt Van Parys.

“In Duitsland, waar we een van de zes partijen zijn in H2 Mobility, gaat dit consortium tegen einde van het jaar honderd waterstofstations bouwen. In Nederland gaan we de komende tijd werken aan het realiseren van ‘multi energy stations’ op interessante locaties. Bij onze locatie bij Alexandrium komt onder meer CNG/groengas en waterstof. En op onze locatie Van Marwijkkooi in Amsterdam hebben we ook de eerste Super Fast Charger van Total in Nederland geplaatst. Ook in de buurt van Schiphol gaan we aan de slag met ‘nieuwe brandstoffen’. Zo kijken we heel goed naar welk soort plekken interessant zijn om met nieuwe alternatieve brandstoffen aan de slag te gaan.”

Energietransitie

Ook voor ondernemers zijn nieuwe brandstoffen interessant, maar de investeringen kunnen behoorlijk oplopen. Houbrechts: “Er zijn op dit moment zoveel factoren die een rol spelen in de energietransitie. En die effect hebben op de snelheid waarin de veranderingen gaan. Het is een uitdaging en een puzzel. Maar een ding is zeker: we willen voorbereid zijn. Ondergronds maken we locaties alvast geschikt voor de toekomst. Bij nieuwe stations zorgen we er bijvoorbeeld voor dat we ook aan de slag kunnen met waterstof zodra we het moment daarvoor rijp achten.”

Olivier van Parys (algemeen directeur) en Geert Houbrechts (directeur retail).

Naast het inzetten op nieuwe brandstoffen en de shop is ook het verbreden van het netwerk voor Total van groot belang. Niet alleen door mee te bieden tijdens veilingen, maar ook door het kiezen voor samenwerkingen met interessante partijen. Voorbeelden daarvan zijn onder meer de nieuwe Total Express van Kuster Olie vlakbij treinstation Velperpoort in Arnhem en het nieuwe Total-station van Sakko aan de Steiger in Almere. “Uiteraard houden we onze ogen open. Als zich een mooie locatie aandient, dan zijn wij zeker geïnteresseerd”, legt Van Parys uit.

Sakko koos er bij de nieuwe locatie in Almere voor om het meest uitgebreide COSIE-shopconcept te kiezen, met daarbij alle toeters en bellen. “Dit dealerstation is voor ons echt een paradepaardje. In de shop vind je de volledige bakery, inclusief frituur. En dat alles in de uitstraling van COSIE”, vertelt Houbrechts. “Het is echt een zeer fraai station geworden, waar we graag andere dealers mee naartoe nemen. Je kunt bij ons concept kiezen welke bouwstenen je wel en niet wilt. Dat geeft volop flexibiliteit naar de ondernemer. Wil je gewoon je Brabantse worstenbroodjes blijven verkopen? Dan kan dat uiteraard! Het is geen harde franchise-constructie.”

Netwerk en partners

Voor de toekomst is het vooral zaak om een goed, fijnmazig netwerk te hebben, benadrukt Van Parys. “In een aantal delen van het land zien we zeker nog kansen. We hebben afgelopen tijd mooie stappen gezet en zijn onder meer langs de snelwegen steeds prominenter aanwezig. Door samen te werken met interessante partners en ondernemers proberen we verder door te groeien. We willen de ondernemer ondersteunen op alle vlakken, op het gebied van (nieuwe) brandstoffen, shop en carwash. En op al die terreinen hebben we heel wat moois te bieden. Kortom, we gaan vol vertrouwen richting de toekomst.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.