Kunstmatige intelligentie voor iedere wasstraat

Via kentekenherkenning kunnen carwash-ondernemers hun klanten nog beter bedienen en een bezoek aan een wasgelegenheid veraangenamen, stelt de sales director Walter Verbruggen van AVUTEC. Dit in Breda gevestigde bedrijf is gespecialiseerd in hardware en software oplossingen op het gebied van beeldherkenning. Aan CortexFramework, AVUTEC’s computer vision integratie platform, kunnen meerdere systemen gekoppeld worden zoals betaalsystemen, apps en loyaliteitsprogramma’s.

Ongeveer tien jaar geleden ontwikkelde AVUTEC zijn ANPR engine waarmee kentekenherkenning volgens Verbruggen naar “een hoger niveau” getild kan worden. “Op een gegeven moment kregen tankstationhouders steeds vaker met niet-betalende klanten te maken. Deze ‘doorrijders’ gooiden op drukke dagen hun tank vol en vertrokken vervolgens zonder te betalen. Daardoor verloren tankstationhouders steeds meer winst en daarom vroegen ze hun system integrators om hulp die vervolgens bij ons terechtkwamen.”

Uit deze klantvraag is de beeldherkenning en CortexFramework ontstaan. “De bestrijding van brandstofdiefstal staat aan de basis van het Doorrijder Preventie Systeem (DPS) waaruit CortexFramework is voortgekomen”, zegt Verbruggen “Van daaruit ontstond de vraag naar hardware en ontwikkelden we de Gatekeeper, onze embedded kenteken camera.”

Integratie platform

CortexFramework wordt door Verbruggen een “integratieplatform” genoemd, waarmee hij wil aangeven dat voor connectiviteit een speerpunt is van zijn bedrijfsvoering. “Wij maken het mogelijk video content analyse te integreren in bestaande oplossingen en voegen daar intelligentie aan toe” zegt Verbruggen.

Doordat er van Artificial Intelligence (AI) gebruikgemaakt wordt, is dit platform inmiddels breder inzetbaar dan alleen kentekenherkenning. “AI is steeds belangrijker. Iedereen wil met zijn tijd meegaan. Onze expertise is toegankelijke applicaties met deze technologie ontwikkelen.”

Internet of Things

Als carwash-ondernemers een gespecialiseerde oplossing zoeken of een technologische wens hebben, kunnen ze die aan hun dealer of system integrator stellen. Op initiatief van deze partij kan AVUTEC een software-oplossing ontwikkelen. “We leveren niet direct aan ondernemers. Het initiatief van onze technologische toepassingen komt altijd vanuit de dealer”, verduidelijkt Verbruggen.

Steeds meer tankstationhouders breiden hun bedrijfsactiviteiten uit. Onder andere met een wasgelegenheid. “We zijn vervolgens gaan kijken hoe we de carwashbranche met beeldherkenning kunnen helpen”, weet Verbruggen. Het systeem voor wasstraten bestaat uit een Gatekeeper en CortexFramework. Het werkt op basis van Internet of Things (IoT), wat inhoudt dat alle intelligentie in de camera zit en er geen extra processing unit nodig is. Ondernemers zien dankzij dit slimme systeem in een oogopslag hoeveel wassingen er plaatsvonden gedurende een bepaalde periode en kunnen via de opgeslagen data gericht reclame versturen.

Mogelijkheden voor de toekomst

The Gatekeeper kan aan een kassasysteem gekoppeld worden. “Betaalgegevens kunnen aan een kenteken gekoppeld worden, zodat klanten met hun nummerplaat kunnen betalen. Abonnementen voor onbeperkt wassen voor een vast bedrag per maand kunnen geïmplementeerd worden. Ook is het mogelijk om een webshop aan een Gatekeeper te koppelen, zodat klanten online wasbeurten kunnen kopen. Het is ons doel om onze partners het gereedschap te geven mooie oplossingen te ontwikkelen. Praktijkvoorbeelden zijn de koppeling met de Technodata kassa en met de SpinPos van Extendas, projecten van onze integrator partners.”

Ook roll-overs kunnen slimmer ingezet en benut worden, stelt Verbruggen: “Door de implementatie van e-commerce kunnen mensen van tevoren een wasbeurt bestellen en bijvoorbeeld met hun kenteken betalen. Als je vooraf kunt betalen, betekent dit dat je niet meer snel een plekje moet vinden om je auto te parkeren om vervolgens een ticket bij een tankstation te kopen. Als je vervolgens weer in je wagen stapt om je gekozen wasprogramma te laten uitvoeren, zul je zien dat je in de rij moet aansluiten omdat meerdere mensen hetzelfde idee hadden. Als jij aan de beurt bent, moet je in het slechtste geval een lange code intoetsen voordat het wasprogramma in werking treedt. Terwijl je voertuig gewassen wordt, moet jij in een vochtige ruimte wachten totdat het voorbij is. Al deze omslachtige handelingen weerhouden talloze mensen ervan om een wasgelegenheid te bezoeken. Zonde, want dat kan dus anders.”

Kunstmatige intelligentie

Door slim gebruik te maken van AI worden wachtrijen korter en is er geen personeel nodig om tickets te verkopen. Een wasstraat kan langer geopend blijven en het was proces gaat veel sneller. “Ondernemers kunnen er uiteraard ook voor kiezen om klanten in de tankshop af te laten rekenen. Dat is aan hen. Als ik in de toekomst kijk zal AI steeds meer een rol gaan spelen ook in wasstraten. Denk aan de detectie van een dakkoffer, achterspoiler of het regelen van een zo efficient mogelijke afstand op een kettingbaan. Dat komt niet alleen de snelheid ten goede, dat scheelt ook in schadeclaims.”

Ook data analyse van klantbezoeken is een veel gevraagde toepassing stelt Verbruggen: “Je kunt de RDW-gegevens die door de Gatekeeper gelezen worden, koppelen aan een database. Als je bijvoorbeeld een garage hebt, kun je klanten erop wijzen dat ze een APK-keuring met korting bij jou kunnen kopen. Ook kun je gericht marketinguitingen opstellen. De klant bepaalt. Onze dealers kunnen ons systeem vrijwel overal aankoppelen. Ons systeem is op afstand bestuurbaar en te managen. Je zou het bijna een soort cloudbased oplossing kunnen noemen.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.