Autobedrijf Helmond vernieuwt zichzelf en wasgelegenheid

Na ruim twintig jaar trouwe dienst werd het hoog tijd voor een nieuwe kettingbaan en wasinstallatie voor Autobedrijf Helmond. De onderneming uit Culemborg besloot om de wasgelegenheid volledig op de schop te nemen en schakelde daarvoor onder meer de hulp van WashTec in. Naast de wasstraat werd ook de huisstijl aangepakt. Vestigingsmanager Dirk-Thijs Helmond: “Als we iets doen, doen we het goed.”

Het was noodzakelijk om de wasgelegenheid aan te pakken, stelt Helmond: “De oude wasstraat was inmiddels 22 jaar in gebruik en echt aan vervanging toe. We zijn niet over één nacht ijs gegaan en hebben de zaken dan ook heel serieus aangepakt. Er is besloten om voor de modernste techniek te kiezen. Uiteindelijk kwamen we bij WashTec uit.”

Er is voor de SoftLine 30 kettingwasstraat van WashTec gekozen. “Het voordeel van deze nieuwe installatie is dat deze meer contactmogelijkheden heeft, dankzij de plaatsing van onder meer vier zijborstels, twee dakborstels en een dubbele droger wat bijzonder is op slechts 17,80 meter kettingbaan. Doordat er meer borstelcontact plaatsvind kunnen voertuigen beter, sneller en efficiënter gewassen worden. Ook automatisch opbrengen van velgenchemie en intensieve wielwassingen worden in het wasprogramma meegenomen. Het chemieverbruik wordt door de wasinstallatie zelf geregeld. Doordat er gebruikgemaakt wordt van hogedruk wordt er sneller en slimmer gereinigd en hoeven we minder tijd aan voorwassingen te besteden. Dat levert een forse energiebesparing op.”

Quick & Clean

Het systeem bedienen werkt erg simpel. Na een korte uitleg, konden alle medewerkers van Autobedrijf Helmond snel met de wasinstallatie uit de voeten. De snelheid van de wassingen is flink gestegen. Iets dat de klanten ook opvalt. “Het is mogelijk om 30 auto’s per uur te reinigen. De snelheid van de nieuwe kettingwasstraat valt erg op. Voorheen waren onze klanten het gewend dat ze in de rij moesten staan om hun wagen door de wasstraat te halen. Met de komst van de nieuwe machine is dat voortaan verleden tijd. We horen van klanten wel eens terug dat ze het idee hebben dat het minder druk is bij ons. Niets is echter minder waar. De nieuwe wasinstallatie werkt drie keer zo snel als de oudere installatie. Onze nieuwe slogan is dan ook ‘Quick & Clean’”, zegt de vestigingsmanager met een lach.

Niet alleen de wasinstallatie van WashTec sprak Helmond aan. Ook de dienstverlening viel in positieve zin op. “WashTec kon de bestaande kettingbaan reproduceren, zodat we de vloer intact konden laten en de oude kettingbaan door een nieuwe konden vervangen. Naast kostenbesparend, was het ook erg duurzaam. De vloer hoefde immers niets gesloopt te worden en de bestaande kettingschacht kon weer gebruikt worden. Alles, op de vloer na, is vervangen. De oude ondergrond heeft wel een nieuwe coating gekregen en is volledig vloeistofdicht. Daarnaast is er een nieuwe overkapping geplaatst over de voorwasplaats en hebben we de wasprogramma’s en prijzen aangepast. Ook hebben we een bureau ingeschakeld dat een nieuwe huisstijl voor ons ontwierp. Alles is in het nieuw gestoken dus. Als je iets doet, moet je ook goed doen.”

Zorg voor het milieu

Zorg dragen voor het milieu is erg belangrijk voor Autobedrijf Helmond. Het hergebruiken van de bestaande kettingschacht past perfect in het straatje van de onderneming. Ook op het gebied van grondstofgebruik wordt goed nagedacht. Zo wordt er bij de wassingen bijvoorbeeld geen gebruikgemaakt van drinkwater. “Er is gekozen voor een nieuw watersysteem dat bronwater oppompt. Dit water is kalkvrij en ligt qua kwaliteit heel dicht tegen osmosewater aan. Het meeste water wordt ook weer hergebruikt.”

Autobedrijf Helmond is een begrip in de regio. Het feit dat klanten tot voor kort in de rij stonden om hun voertuig door de wasstraat te halen, is daar een mooi voorbeeld van. “Toen we 22 jaar geleden begonnen, kozen we ook voor de modernste apparatuur op het gebied van carwash. Dat weten onze klanten. In deze regio is er weinig concurrentie. De bezoekers zijn blij met de komst van deze wasinstallatie. De wachtrijen en -tijden zijn sterk verkort en het wasresultaat is erg goed. Het probleem van klanten die omdraaien na het zien van een wachtrij behoort definitief tot het verleden”, besluit Helmond.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.