Jaaroverzicht 2019: tweede helft draait om verduurzaming en nieuwbouw

Het gourmetstel draait overuren en de Kersthits vliegen je om de oren: hoog tijd voor een terugblik. Welke nieuwsberichten trokken de aandacht van de carwashbranche? In dit overzicht komt de tweede helft van 2019 aan bod.

Op 29 juni vond de Nationale Autowasdag plaats. Een groot aantal autowas- en poetsbedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten ging die dag aan de slag voor Muziekids. Deze stichting zet zich in om kinderen in de muziekstudio even zichzelf te laten zijn en te vergeten dat ze ziek zijn. “Wat ons zo aanspreekt aan deze stichting is dat het een organisatie is die landelijk niet zo bekend is. Juist dit soort kleinere initiatieven verdienen juist extra aandacht en steun, omdat zij afhankelijk zijn van donaties”, vertelde Branchemanager Erik Stern van BOVAG eerder. De Nationale Autowasdag bracht uiteindelijk 21.912 euro op.

Het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor Tankstations en Wasbedrijven (OOTW) schreef in juli een online enquête uit naar de duurzame inzetbaarheid van personeel van tankstations en wasgelegenheden. Met de uitkomsten van de vragenlijst wilde het fonds een verbeterslag in gang zetten. Opleidingsadviseur Barbara Meeuwsen: “Uit de enquêtes bleek dat er meer behoefte was aan ‘menselijk leiderschap’. Dat betekent dat werknemers persoonlijker benaderd willen worden. Maar hoe zorg je voor meer betrokkenheid als leidinggevende? Dat is zomaar een thema dat we willen belichten in 2020.”

Nostalgie

De vloer van Matz Carwash in Deventer werd volledig in het nieuw gestoken. “We waren aan een nieuwe vloer toe”, stelt eigenaar Martin Kniest. “Wat veel vloerbedrijven niet beseffen is dat een ondergrond van een wasgelegenheid aan heel andere eisen moet voldoen dan een reguliere industriële vloer. Na met een paar partijen gesproken te hebben, kwamen we in aanraking met Mesa Coatings.” Het vloersysteembedrijf uit het Brabantse Bladel pakte niet alleen de ondergrond met een oppervlakte van 205 vierkante meter aan, maar nam ook de plinten mee. In augustus kwam de wasgelegenheid van Kniest uitgebreid aan bod. Zo vertelde de ondernemer ook uitgebreid over zijn duurzame bedrijfsvoering waarin hij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan helpt.

In september was er aandacht voor Total Tuls uit Montfoort. Dit familiebedrijf had een flinke verbouwing achter de rug en liet een wasinstallatie plaatsen door EenzetCarwash. Het bijzondere aan dit tankstation met roll-over is dat het ‘nostalgische’ gevoelens oproept. Het lijkt er namelijk op alsof de tijd ruim dertig jaar heeft stilgestaan bij dit bedrijf. Hoewel het pand volledig op de schop is gegaan, zou je dat niet zeggen bij de eerste aanblik. De karakteristieke vormgeving – met puntdak – oogt namelijk behoorlijk ouderwets. Klanten worden netjes opgewacht door de eigenaren van het station, waarna vervolgens voor hen getankt wordt. Het enige dat de bezoeker heeft te doen, is betalen. Net als vroeger dus. De strakke, moderne afwerking is echter helemaal van nu. De foto’s spreken voor zich.

Scepsis

De V10 software update van Tesla werd in oktober uitgebreid met een carwash-functie. Deze update van Tesla zorgt ervoor dat moderne auto’s probleemloos door wasgelegenheden kunnen. Zo kunnen buitenspiegels automatisch worden ingeklapt bij binnenkomst van een wasgelegenheid. Daarnaast wordt de regensensor uitgeschakeld, zodat de ruitenwissers niet aanspringen.

In november bracht Max Autowas naar buiten dat het een Volkswagen Up ter waarde van 12.000 euro ging verloten onder de klanten. Dat was al een bijzondere actie, maar het werd nog opmerkelijker toen bleek dat het bedrijf amper anderhalf jaar bestond. De conclusie is dan ook dat het lekker gaat met Max Autowas in Winschoten. Iets waar anderhalf jaar geleden met enige scepsis naar gekeken werd, stelt bedrijfsleider Pascal de Vries: “We kregen te horen dat Winschoten te klein was voor zo’n grote wasgelegenheid. Weinig kans dat deze carwash een succes zou worden. Het tegendeel is bewezen.” De actie loopt nog tot en met 30 april 2020.

Bouwwerkzaamheden

December liet een bijna voltooide vestiging van Loogman Heerhugowaard zien. Deze carwash wordt geopend in het eerste kwartaal van 2020. Naast deze wasgelegenheid, was er afgelopen jaar ook veel aandacht voor Hello Carwash. Deze wasgelegenheid van Dico wordt ook volgend jaar geopend. De voortgang van de bouwwerkzaamheden werd vastgelegd op video. Deze vlogs zijn hier te bekijken.

In dit overzicht verdienen ook de Tankstation Vakbeurs en de eerste door ProMedia georganiseerde Car Wash Show Europe een speciale vermelding. In 2020 vindt een nieuwe editie van de Tankstation Vakbeurs plaats, terwijl er in 2021 weer wordt uitgepakt met een nieuwe editie van de Car Wash Show Europe.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Jaaroverzicht 2019: tweede helft draait om verduurzaming en nieuwbouw | CarwashPro

Jaaroverzicht 2019: tweede helft draait om verduurzaming en nieuwbouw

Nostalgie