Verantwoord ondernemen volgens de Loogman Groep

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een term die niet meer weg te denken is in het bedrijfsleven. Dit begrip komt ook steeds vaker voorbij in de carwashbranche. Kort gezegd betekent het ‘verantwoordelijkheid dragen voor de maatschappij’. Een slogan waar de Loogman Groep zich graag aan verbindt, stelt Justin Huijmans, hoofd marketing.

Zorg dragen voor het milieu is belangrijk vindt Huijmans. De carwashketen werkt al jarenlang met een duurzaamheidslabel. “Om aan de strenge voorwaarden van dat label te voldoen, moet je continu je bedrijfsvoering aan het verwachtingspatroon van het label aanpassen. Dat houdt je scherp. We hebben zonnepanelen geplaatst en werken met waterrecycling. Daarnaast houden we ons chemieverbruik scherp in de gaten, zodat we niets verspillen. We hebben een eigen technische dienst die bovenop het wasproces zit. Ook de vergunningen en aanvragen regelen we zelf”, verduidelijkt hij.

MVO maakt inmiddels onderdeel uit van de bedrijfscultuur van de Loogman Groep. Iets terug doen voor de omgeving is het doel. Zo sponsort de keten regionale (sport)verenigingen en is er een samenwerking met AM Match. “In onze samenwerking met AM Match zorgen wij voor werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We staan zeker open om in meerdere van onze filialen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt samen te werken”, verduidelijkt Huijmans.

Duurzaam initiatief

Investeren in personeel is ook een duurzaam initiatief. “Binnen deze organisatie is het erg belangrijk dat kennis gewaarborgd blijft. Zo’n vier keer per jaar worden er trainingen gegeven. Deze opleidingen zorgen ervoor dat het kennisniveau goed blijft en dat medewerkers het beste uit zichzelf halen. De trainingen zijn vooral heel praktisch en direct toepasbaar. Sentir Opleidingen, van onze directeur Kees Yzebaart, verzorgt deze trainingen. Het zijn Rijkserkende MBO-opleidingen. Cursisten kunnen bijvoorbeeld een MBO 2-diploma Medewerker Operationele Techniek halen. Het is ook mogelijk om een MBO 4-diploma (toekomstig) Leidinggevende te behalen”, stelt de marketeer.

Binnen de Loogman Groep is er ruimte voor bijscholing op onder meer het gebied van techniek.

Sentir Opleidingen verzorgt trainingen voor de gehele carwash- en tankstationbranche. Zo volgen ook verschillende medewerkers van onder andere De Haan Tankstations de opleidingen en ook andere carwashketens zijn geïnteresseerd in de studies. “De Loogman Groep wil jongeren stimuleren om werk te vinden dat bij hen past en om zich te ontwikkelen.” Niet alleen op de werkvloer wordt aandacht besteed aan bijscholing. Op kantoor hebben werknemers een bepaald opleidingsbudget ter beschikking dat bestemd is voor zelfontplooiing.

Deelauto’s

Niet alleen de carwashbranche is volop bezig met het milieu en klimaatdoelstellingen. Ook in de automotive sector spelen deze thema’s. Zo hecht met name de nieuwe generatie veel minder waarde aan het bezitten van een auto. “De populariteit van deelauto’s is ons zeker niet ontgaan”, weet Huijmans. “In Amsterdam delen verschillende mensen in hetzelfde appartementencomplex steeds vaker een auto, omdat er amper ruimte is voor meerdere voertuigen. Daarnaast is parkeren peperduur en is het bezit van een auto vaak niet lonend. Door een auto te delen, verspreid je de kosten en kan het wel de moeite waard zijn om voor een wagen te kiezen.”

Betekent dat niet een terugloop in het aantal te wassen auto’s? De marketeer denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen: “Of je nu met een deelauto van doen hebt of niet: er is altijd een eigenaar. Vaak is dat de fleetowner. Als je een auto leent of huurt, wil je dat deze schoon is. Daarom denk ik dat er altijd behoefte is aan een carwash. Misschien moet er zelfs wel vaker gewassen worden, omdat er steeds nieuwe bestuurders – en dus klanten – zijn. Ze stellen eisen aan hun deelauto. Deze moet schoon zijn. Deze ontwikkeling is ons niet ontgaan en daarom zijn we een pilotproject gestart waarmee we auto’s ophalen en van buiten- en binnen schoonmaken in onze wasstraten.”

Pilot

Deze pilot heet Loogman Carwash Pick Up. “We zijn bezig om een concept rond dit thema te ontwikkelen en zijn inmiddels in de testfase beland die al draait. Via deze dienst halen we een auto op die we vervolgens van binnen en buiten reinigen en schoon terugbrengen naar de klant. Zo bespaart deze tijd, doordat hij niet naar de carwash hoeft”, besluit Huijmans.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verantwoord ondernemen volgens de Loogman Groep | CarwashPro

Verantwoord ondernemen volgens de Loogman Groep

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een term die niet meer weg te denken is in het bedrijfsleven. Dit begrip komt ook steeds vaker voorbij in de carwashbranche. Kort gezegd betekent het ‘verantwoordelijkheid dragen voor de maatschappij’. Een slogan waar de Loogman Groep zich graag aan verbindt, stelt Justin Huijmans, hoofd marketing.

Zorg dragen voor het milieu is belangrijk vindt Huijmans. De carwashketen werkt al jarenlang met een duurzaamheidslabel. “Om aan de strenge voorwaarden van dat label te voldoen, moet je continu je bedrijfsvoering aan het verwachtingspatroon van het label aanpassen. Dat houdt je scherp. We hebben zonnepanelen geplaatst en werken met waterrecycling. Daarnaast houden we ons chemieverbruik scherp in de gaten, zodat we niets verspillen. We hebben een eigen technische dienst die bovenop het wasproces zit. Ook de vergunningen en aanvragen regelen we zelf”, verduidelijkt hij.

MVO maakt inmiddels onderdeel uit van de bedrijfscultuur van de Loogman Groep. Iets terug doen voor de omgeving is het doel. Zo sponsort de keten regionale (sport)verenigingen en is er een samenwerking met AM Match. “In onze samenwerking met AM Match zorgen wij voor werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We staan zeker open om in meerdere van onze filialen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt samen te werken”, verduidelijkt Huijmans.

Duurzaam initiatief

Investeren in personeel is ook een duurzaam initiatief. “Binnen deze organisatie is het erg belangrijk dat kennis gewaarborgd blijft. Zo’n vier keer per jaar worden er trainingen gegeven. Deze opleidingen zorgen ervoor dat het kennisniveau goed blijft en dat medewerkers het beste uit zichzelf halen. De trainingen zijn vooral heel praktisch en direct toepasbaar. Sentir Opleidingen, van onze directeur Kees Yzebaart, verzorgt deze trainingen. Het zijn Rijkserkende MBO-opleidingen. Cursisten kunnen bijvoorbeeld een MBO 2-diploma Medewerker Operationele Techniek halen. Het is ook mogelijk om een MBO 4-diploma (toekomstig) Leidinggevende te behalen”, stelt de marketeer.

Binnen de Loogman Groep is er ruimte voor bijscholing op onder meer het gebied van techniek.

Sentir Opleidingen verzorgt trainingen voor de gehele carwash- en tankstationbranche. Zo volgen ook verschillende medewerkers van onder andere De Haan Tankstations de opleidingen en ook andere carwashketens zijn geïnteresseerd in de studies. “De Loogman Groep wil jongeren stimuleren om werk te vinden dat bij hen past en om zich te ontwikkelen.” Niet alleen op de werkvloer wordt aandacht besteed aan bijscholing. Op kantoor hebben werknemers een bepaald opleidingsbudget ter beschikking dat bestemd is voor zelfontplooiing.

Deelauto’s

Niet alleen de carwashbranche is volop bezig met het milieu en klimaatdoelstellingen. Ook in de automotive sector spelen deze thema’s. Zo hecht met name de nieuwe generatie veel minder waarde aan het bezitten van een auto. “De populariteit van deelauto’s is ons zeker niet ontgaan”, weet Huijmans. “In Amsterdam delen verschillende mensen in hetzelfde appartementencomplex steeds vaker een auto, omdat er amper ruimte is voor meerdere voertuigen. Daarnaast is parkeren peperduur en is het bezit van een auto vaak niet lonend. Door een auto te delen, verspreid je de kosten en kan het wel de moeite waard zijn om voor een wagen te kiezen.”

Betekent dat niet een terugloop in het aantal te wassen auto’s? De marketeer denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen: “Of je nu met een deelauto van doen hebt of niet: er is altijd een eigenaar. Vaak is dat de fleetowner. Als je een auto leent of huurt, wil je dat deze schoon is. Daarom denk ik dat er altijd behoefte is aan een carwash. Misschien moet er zelfs wel vaker gewassen worden, omdat er steeds nieuwe bestuurders – en dus klanten – zijn. Ze stellen eisen aan hun deelauto. Deze moet schoon zijn. Deze ontwikkeling is ons niet ontgaan en daarom zijn we een pilotproject gestart waarmee we auto’s ophalen en van buiten- en binnen schoonmaken in onze wasstraten.”

Pilot

Deze pilot heet Loogman Carwash Pick Up. “We zijn bezig om een concept rond dit thema te ontwikkelen en zijn inmiddels in de testfase beland die al draait. Via deze dienst halen we een auto op die we vervolgens van binnen en buiten reinigen en schoon terugbrengen naar de klant. Zo bespaart deze tijd, doordat hij niet naar de carwash hoeft”, besluit Huijmans.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.