Schoonmaak voor de boeg: Zweedse firma ontwerpt wasstraat voor boten

Niet alleen auto’s, bestelbussen en vrachtwagens zijn gebaat bij onderhoud. Ook boten moeten regelmatig gereinigd worden. Het Zweedse Drive-In Boatwash heeft zich gespecialiseerd in de reiniging van zeiljachten en motorboten en ontwierp een wasstraat voor de scheepvaart.

Drive-In Boatwash richt zich op de reiniging van pleziervaartuigen. Door de boeg en achtersteven schoon te maken met wasborstels, wordt de levensduur van schepen verlengd. Het zorgt ervoor dat de vaarsnelheid verhoogd wordt en minder brandstof verbruikt wordt. Het Zweedse bedrijf heeft klanten in zeven landen, verspreid over drie continenten.

De BigWash is een speciaal voor boten ontwikkelde wasinstallatie. Zeiljachten en motorboten moeten door een sluis varen waar de wasinstallatie is opgesteld. Onder deze machine bevindt zich een groot bassin. In deze opvangbak wordt het vuil van de boten opgevangen. Deze machine is in drie varianten beschikbaar, afhankelijk van de grootte van het vaartuig.

Wasborstels

Met een draagbare afstandsbediening kan de BigWash bediend worden. Met een druk op de knop kan de sluis geopend en gesloten worden. Ook kan de borstelunit langs de bootromp van de boeg naar de achtersteven verplaatst worden. Ook kan de draairichting van de borstels aangepast worden om het reinigende effect te optimaliseren. Doordat de wasinstallatie van aluminium is vervaardigd en voorzien is van acht tot tien wasborstels van polymeer kan elke boot grondig gereinigd worden.

De borstels zijn ontworpen om zich aan te passen aan bolkielen tot 45 cm breed. Alle BigWash-machines worden aangestuurd door hydraulica. Ze worden aangesloten op een 3-fase 400 V en verbruiken ongeveer 1 kWh per wasbeurt van 15 minuten. De fabrikant adviseert om de boeg regelmatig te reinigen, zodat de prestaties van het vaartuig verbeteren. De motor krijgt het dan minder zwaar te verduren, omdat het vuil is weggehaald. Om de vier tot twaalf weken een onderhoudsbeurt is aan te raden.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.