BAS Autowas Zwolle-Zuid wordt na flinke verbouwing ‘carwash 3.0’

De verbouwing van BAS Autowas Zwolle-Zuid is in volle gang en het is de bedoeling dat de werkzaamheden in september zijn afgerond. Directeur Maarten van Boven heeft een helder doel voor ogen, want hij wil een wasstraat 3.0 op de kaart zetten. In deze moderne wasgelegenheid staan duurzaamheid en gastvrijheid bovenaan. “Door deze service hoop ik de autowaswereld naar een hoger niveau te tillen.”  

De werkzaamheden verlopen gestaag, stelt Van Boven: “Driekwart van de werkzaamheden zijn afgerond. Er is momenteel een wasstraat in gebruik en zeven wasboxen waar men de auto kan wassen. Het stofzuigplein is in aanbouw. Volgende week wordt deze ingestraat. Er is gekozen voor het systeem van Ergox vanwege de duurzaamheid ervan. In een later stadium plaatsen we de interieurbaan en de tweede wasstraat. Dat gaat over enkele weken gebeuren”

Van Boven hoopt voor de bouwvakvakantie het gebouw op te kunnen leveren. De elektra en water moeten dan volledig klaar zijn. Daarna staat de afrondende fase op het programma. “Het gaat erom dat we dan alvast kunnen draaien”, verduidelijkt hij. “De kleinere onderdelen pakken we later aan. Het doel is om op 5 september officieel te openen. Dit is een bijzondere datum voor mij, omdat op die dag vijf jaar geleden mijn vader Robbert overleed. Als eerbetoon wil ik deze vernieuwde carwash op deze dag openen. Het stofzuigplein vernoem ik naar hem. Al spreek ik liever over serviceplein.”

Serviceplein

Wat Van Boven wil neerzetten gaat volgens hem “veel verder” dan een stofzuigplein: “Het doel is om meer service te bieden en onze bezoekers alle aandacht te geven die zij nodig hebben. Het valt mij op dat bij veel stofzuigpleinen mensen als het ware aan hun lot overgelaten worden. Soms zie je mensen doelloos ronddolen op zo’n plein, omdat ze niet precies weten waar alles staat of wat de mogelijkheden zijn. Ik wil een medewerker aanstellen die op dit serviceplein rondloopt en mensen helpt en adviseert. Als deze persoon bijvoorbeeld ziet dat een velg niet zo schoon is geworden als verwacht, spreekt hij of zij de klant aan en mag deze een extra keer door de wasstraat. Ook voor vragen over poetsdoekjes of andere carwash-gerelateerde zaken kan men bij hem of haar terecht.”

Het plan is om een bezoek aan de carwash te veraangenamen en vereenvoudigen. “Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom we contactloos betalen hebben geïntroduceerd. We gaan echter nog een stap verder. Bij ontvangst zullen wij de klant adviseren een wasprogramma te kiezen dat het best bij die persoon en zijn auto past. Vervolgens vindt die wasbeurt en/of interieur reiniging middels een combideal plaats. Mijn ervaring is dat als je het noodzakelijk kwaad – het betalen dus – zo ver mogelijk naar achteren verplaatst mensen dat enorm waarderen. Je zet de beleving van het autowassen op de voorgrond en optimaliseert en veraangenaamt een bezoek aan de carwash. Hoe leuk is het om eerst een schone auto te krijgen en er achteraf pas in alle rust voor hoeven te betalen? ”, weet Van Boven.

Nooit overbodig

Klanten kunnen snel en vlot afrekenen. “Er worden twee automaten op het plein geïnstalleerd. Op dezelfde locatie loopt de medewerker rond. Of ik denk dat deze medewerker op den duur overbodig wordt, omdat elke klant wel weet hoe men contactloos kan betalen en hoe alles hier werkt? Ik denk dat deze service nooit overbodig raakt. Het draait om menselijk contact. Mensen vinden het leuk om een praatje te maken en aangesproken te worden door een medewerker. ‘Wat blinkt u auto weer mooi’ of ‘Misschien is het voor u als vaste klant voordeliger om een wasabonnement te nemen’: zomaar twee voorbeelden van conversaties waar klanten blij van worden. Je geeft aan naar hen te luisteren en te willen helpen. Door deze service hoop ik de autowaswereld naar een hoger niveau te tillen.”  

Zorg dragen voor het milieu is heel belangrijk voor ondernemer Maarten van Boven.

Van Boven heeft ervoor gekozen om rond het oude pand te bouwen. Zo kon er gewassen blijven worden, terwijl het oude gebouw gerenoveerd werd. Dit leverde de ondernemer echter wel meer werk op, maar dat deer hem niet. Integendeel. “We hebben gekozen om iedere dag door te wassen om teleurstelling te voorkomen. Zo hebben we een compleet nieuw pand om en over ons ‘oude pand’ heen gebouwd. Dit is een stuk complexer dan een nieuwbouw locatie met name omdat je de gehele bouw wassende klanten om je heen hebt. Nu ben ik dagelijks bezig om het beste uit de situatie te halen en te kijken hoe we zo efficiënt mogelijk kunnen werken. Dat is een dagelijkse puzzel waar veel tijd in gaat zitten, maar ik zou niet anders willen. Mijn klantenkring bestaat uit particuliere maar ook uit zakelijke rijders die hun wagenpark door ons laten wassen. Ik wil hen niet teleurstellen en daarom heb ik voor deze constructie gekozen, zodat zij toch hun auto in deze vestiging kunnen wassen”

Beleving bieden

Voor deze locatie is voor ACE Carwash Systems en hun Holz wasinstallaties gekozen. Er zijn 24 led-spots in de wasinstallatie geplaatst. “Een bezoek aan de carwash gaat veel verder dan een schone auto. Het moet een uitje worden waar het hele gezin van geniet. De kinderen moeten het leuk vinden om mee te gaan. Dat betekent dus veel lichtjes, schuim en geluid. Beleving bieden: daar draait het om. Voordat ik mijn definitieve keuze maakte, bezocht ik fabrieken van een aantal leveranciers in Duitsland. Mijn gevoel zei me voor Holz te kiezen. Niets ten nadele van die andere partijen, maar het klikte gewoon beter. Ik werd uitgenodigd om naar de fabrieken te komen, omdat de carwash-fabrikanten lucht hadden gekregen van mijn grootse verbouwproject.”

Duurzaamheid speelt een zeer grote rol in dit project: “Ik wil uitstralen dat BAS Autowas een transparant bedrijf is. Er wordt veel met licht gewerkt en met glas. De technische ruimte staat boven de wasstraat en is duidelijk zichtbaar. De gevel van het pand is bewust heel groot gemaakt, zodat er veel licht door kan. De zijkanten van het gebouw zijn van glas. Op het dak zijn 840 zonnepanelen geplaatst. Door deze investering zijn wij zelf voorziend in onze stroombehoefte.”

Echt belangrijk

Niet alleen Van Boven vindt zorg dragen voor het milieu belangrijk. Ook zijn klanten hechten veel waarde aan duurzaam ondernemen: “Uit een half jaar geleden gehouden enquête onder onze klanten blijkt dat zij het milieu heel belangrijk vinden. We kregen vragen over recycling, de afvoer van plastic beschermhoesjes van de ruitenwissers en het opwekken van energie. Zaken waar wij al mee bezig waren, maar eigenlijk zonder daar ruchtbaarheid aan te geven. Wij kunnen van alles willen bedenken maar uiteindelijk moeten we goed naar onze klanten luisteren wat zij nou echt belangrijk vinden aan het bezoek aan onze wasstraat.”


Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.