Waarom en hoe je het verschil maakt met purpose marketing

Steeds meer consumenten hechten waarde aan duurzaamheid en het milieu. Zij verwachten dat deze zaken ook voor carwashes een speerpunt in hun bedrijfsvoering zijn. Ondernemers die zich hiervoor hard maken, doen er verstandig aan om dit naar de buitenwereld te communiceren. Carlo Rüber staat aan het roer van Brand&Sales en legt uit wat de uitdagingen en voordelen van purpose marketing zijn voor de carwashbranche. Hij gaat dieper op deze materie in op het Carwash Professional Forum 2020.

Het Carwash Professional Forum 2020 vindt op 1 september online plaats. Het is het eerste digitale carwash-event van Duitsland. Tijdens dit evenement zullen onderwerpen als marketing, klanttevredenheid en social media worden belicht. Actuele onderwerpen waar ondernemers mee te maken hebben. Het doel van het evenement is om ondernemers samen te brengen en kennis uit te wisselen. Leren van en met elkaar is het doel. Rüber is één van de sprekers. In zijn lezing ‘Purpose Marketing – Soziales Engagement schlägt klassisches Marketing’ gaat hij dieper in op de (on)mogelijkheden van purpose marketing.

Wat is purpose marketing nu eigenlijk? In welk opzicht is het anders dan ‘normale’ marketing?

“Bij reguliere, klassieke marketing wordt een product of dienst op de voorgrond gezet. Hier gaat het om aandacht en de gunst van de afzetmarkten. Purpose marketing werkt anders en richt zich op mensen en maatschappelijke betrokkenheid. Belangrijk in dit verband is dat er sprake moet zijn van een eerlijke en duurzame intentie. De term ‘purpose’ kan worden vertaald als ‘betekenisvol’. Uit enquêtes blijkt dat klanten steeds kritischer worden en dat maatschappelijke betrokkenheid en duurzame waarden belangrijke inkoopcriteria zijn. Volgens een onderzoek van de organisatie Organisation Werbungtreibende im Markenverband verwacht 83 procent van de consumenten dat bedrijven hun verantwoordelijk nemen op het gebied van duurzaam ondernemen. Met purpose marketing kun je je onderscheiden van de concurrentie en je klanten laten weten dat duurzaamheid erg belangrijk voor je is. Dit doel moet worden gecommuniceerd via de bekende kanalen, volgens het motto ‘Doe goed en praat erover’. Zo betrek je je klanten bij je bedrijfsvoering.”

Voor wat voor soort bedrijven is deze vorm van marketing interessant?

“Bedrijven met maatschappelijke betrokkenheid worden steeds belangrijker voor de consument, vooral in B2C. Maar ook B2B-bedrijven ontkomen niet aan deze ontwikkeling. Het is echt een ontwikkeling en geen trend of hype. Verder speelt er op het gebied van B2B nog een andere factor een rol. Onze arbeidsmarkt is momenteel een werknemersmarkt. Mensen die goed getraind zijn en over de nodige kennis en ervaring beschikken, zullen een baan vinden. Bedrijven die hun waarden en positionering duidelijk benoemen en communiceren, maken de meeste kans om door deze specialisten gevonden te worden.”

Hoe passen wasgelegenheden in het concept van purpose marketing?

“Door duidelijk aan te geven wat jij als ondernemer doet om zo efficiënt en duurzaam mogelijk met water om te gaan, kun je het verschil maken. Wat veel automobilisten niet weten is dat moderne autowasstraten het vuile water opvangen, reinigen en hergebruiken. Zo komt het vuile water niet in het grondwater terecht. Door dit te communiceren naar je klanten toe, toon je aan zorg te dragen voor het milieu. Bovendien zijn er bij mijn weten ook hoge ecologische, economische en bouwkundige eisen van toepassing als er nieuwe wasgelegenheden gebouwd worden. Dit is allemaal informatie waarmee je je klanten kunt overtuigen voor jouw bedrijf te kiezen. Ook het tonen van maatschappelijke betrokkenheid, zoals het ondersteunen van organisaties als ziekenhuizen en kindertehuizen is een manier om aan te geven dat je maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebt staan.”

Marketingexpert Carlo Rüber gaat dieper in op de (on)mogelijkheden van purpose marketing.

Is er een voorbeeld van een carwash die succesvol gebruik heeft gemaakt van deze specifieke vorm van marketing?

“Ik kan helaas geen pasklaar antwoord op deze vraag geven. Het is voor autowasbedrijven echter zeker interessant om van purpose marketing gebruik te maken. De voordelen zijn legio. Door je maatschappelijke betrokkenheid uit te dragen naar je klanten, versterk je hun loyaliteit en creëer je de bereidheid om extra te betalen. Mensen zijn bereid om meer geld te betalen voor een wasprogramma als dit beter voor het milieu blijkt te zijn. Dit is een keuze die een groot draagvlak heeft bij veel mensen. Dan heb ik het dus niet alleen over hoogopgeleide jongeren uit de stad,  maar over consumenten uit alle lagen van de bevolking. Carwashes zouden bijvoorbeeld donatie-buttons in hun webshop kunnen implementeren. Als een klant een waspas of -tegoed aanschaft, kan er vrijblijvend gekozen worden om een duurzaam project in de regio te steunen waarvoor de wasstraat zich hard maakt.” 

Wat zijn de valkuilen bij de uitvoering van deze vorm van marketing?

“Je kunt beschuldigd worden van ‘greenwashing’. Dat betekent dat een bedrijf dat een product dat bijzonder slecht voor het milieu is, vergelijkt met zijn eigen product dat iets minder schadelijk is om het in een beter daglicht te stellen. Als consumenten achter deze dubieuze manier van productaanprijzing komen, kun je een hoop ellende verwachten. Negatieve publiciteit gegarandeerd.”

Wat kunnen bezoekers verwachten van jouw presentatie op het Carwash Professional Forum?

“Ik ga dieper in op de manier waarop wasgelegenheden zich kunnen onderscheiden van de concurrentie door gebruik te maken van purpose marketing. Ook belicht ik de integratie van donatieplatforms en deel ik het belang van communicatie. Zo zal ik kort ingaan op sociale media en de kracht van bewegend beeld.”

Het Carwash Professional Forum 2020 vindt plaats op 1 september en is virtueel bij te wonen. Meer informatie over de eerste editie van dit unieke carwash-evenement vind je hier.

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Waarom en hoe je het verschil maakt met purpose marketing | CarwashPro

Waarom en hoe je het verschil maakt met purpose marketing

Steeds meer consumenten hechten waarde aan duurzaamheid en het milieu. Zij verwachten dat deze zaken ook voor carwashes een speerpunt in hun bedrijfsvoering zijn. Ondernemers die zich hiervoor hard maken, doen er verstandig aan om dit naar de buitenwereld te communiceren. Carlo Rüber staat aan het roer van Brand&Sales en legt uit wat de uitdagingen en voordelen van purpose marketing zijn voor de carwashbranche. Hij gaat dieper op deze materie in op het Carwash Professional Forum 2020.

Het Carwash Professional Forum 2020 vindt op 1 september online plaats. Het is het eerste digitale carwash-event van Duitsland. Tijdens dit evenement zullen onderwerpen als marketing, klanttevredenheid en social media worden belicht. Actuele onderwerpen waar ondernemers mee te maken hebben. Het doel van het evenement is om ondernemers samen te brengen en kennis uit te wisselen. Leren van en met elkaar is het doel. Rüber is één van de sprekers. In zijn lezing ‘Purpose Marketing – Soziales Engagement schlägt klassisches Marketing’ gaat hij dieper in op de (on)mogelijkheden van purpose marketing.

Wat is purpose marketing nu eigenlijk? In welk opzicht is het anders dan ‘normale’ marketing?

“Bij reguliere, klassieke marketing wordt een product of dienst op de voorgrond gezet. Hier gaat het om aandacht en de gunst van de afzetmarkten. Purpose marketing werkt anders en richt zich op mensen en maatschappelijke betrokkenheid. Belangrijk in dit verband is dat er sprake moet zijn van een eerlijke en duurzame intentie. De term ‘purpose’ kan worden vertaald als ‘betekenisvol’. Uit enquêtes blijkt dat klanten steeds kritischer worden en dat maatschappelijke betrokkenheid en duurzame waarden belangrijke inkoopcriteria zijn. Volgens een onderzoek van de organisatie Organisation Werbungtreibende im Markenverband verwacht 83 procent van de consumenten dat bedrijven hun verantwoordelijk nemen op het gebied van duurzaam ondernemen. Met purpose marketing kun je je onderscheiden van de concurrentie en je klanten laten weten dat duurzaamheid erg belangrijk voor je is. Dit doel moet worden gecommuniceerd via de bekende kanalen, volgens het motto ‘Doe goed en praat erover’. Zo betrek je je klanten bij je bedrijfsvoering.”

Voor wat voor soort bedrijven is deze vorm van marketing interessant?

“Bedrijven met maatschappelijke betrokkenheid worden steeds belangrijker voor de consument, vooral in B2C. Maar ook B2B-bedrijven ontkomen niet aan deze ontwikkeling. Het is echt een ontwikkeling en geen trend of hype. Verder speelt er op het gebied van B2B nog een andere factor een rol. Onze arbeidsmarkt is momenteel een werknemersmarkt. Mensen die goed getraind zijn en over de nodige kennis en ervaring beschikken, zullen een baan vinden. Bedrijven die hun waarden en positionering duidelijk benoemen en communiceren, maken de meeste kans om door deze specialisten gevonden te worden.”

Hoe passen wasgelegenheden in het concept van purpose marketing?

“Door duidelijk aan te geven wat jij als ondernemer doet om zo efficiënt en duurzaam mogelijk met water om te gaan, kun je het verschil maken. Wat veel automobilisten niet weten is dat moderne autowasstraten het vuile water opvangen, reinigen en hergebruiken. Zo komt het vuile water niet in het grondwater terecht. Door dit te communiceren naar je klanten toe, toon je aan zorg te dragen voor het milieu. Bovendien zijn er bij mijn weten ook hoge ecologische, economische en bouwkundige eisen van toepassing als er nieuwe wasgelegenheden gebouwd worden. Dit is allemaal informatie waarmee je je klanten kunt overtuigen voor jouw bedrijf te kiezen. Ook het tonen van maatschappelijke betrokkenheid, zoals het ondersteunen van organisaties als ziekenhuizen en kindertehuizen is een manier om aan te geven dat je maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebt staan.”

Marketingexpert Carlo Rüber gaat dieper in op de (on)mogelijkheden van purpose marketing.

Is er een voorbeeld van een carwash die succesvol gebruik heeft gemaakt van deze specifieke vorm van marketing?

“Ik kan helaas geen pasklaar antwoord op deze vraag geven. Het is voor autowasbedrijven echter zeker interessant om van purpose marketing gebruik te maken. De voordelen zijn legio. Door je maatschappelijke betrokkenheid uit te dragen naar je klanten, versterk je hun loyaliteit en creëer je de bereidheid om extra te betalen. Mensen zijn bereid om meer geld te betalen voor een wasprogramma als dit beter voor het milieu blijkt te zijn. Dit is een keuze die een groot draagvlak heeft bij veel mensen. Dan heb ik het dus niet alleen over hoogopgeleide jongeren uit de stad,  maar over consumenten uit alle lagen van de bevolking. Carwashes zouden bijvoorbeeld donatie-buttons in hun webshop kunnen implementeren. Als een klant een waspas of -tegoed aanschaft, kan er vrijblijvend gekozen worden om een duurzaam project in de regio te steunen waarvoor de wasstraat zich hard maakt.” 

Wat zijn de valkuilen bij de uitvoering van deze vorm van marketing?

“Je kunt beschuldigd worden van ‘greenwashing’. Dat betekent dat een bedrijf dat een product dat bijzonder slecht voor het milieu is, vergelijkt met zijn eigen product dat iets minder schadelijk is om het in een beter daglicht te stellen. Als consumenten achter deze dubieuze manier van productaanprijzing komen, kun je een hoop ellende verwachten. Negatieve publiciteit gegarandeerd.”

Wat kunnen bezoekers verwachten van jouw presentatie op het Carwash Professional Forum?

“Ik ga dieper in op de manier waarop wasgelegenheden zich kunnen onderscheiden van de concurrentie door gebruik te maken van purpose marketing. Ook belicht ik de integratie van donatieplatforms en deel ik het belang van communicatie. Zo zal ik kort ingaan op sociale media en de kracht van bewegend beeld.”

Het Carwash Professional Forum 2020 vindt plaats op 1 september en is virtueel bij te wonen. Meer informatie over de eerste editie van dit unieke carwash-evenement vind je hier.

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.