Waspark Shell Herkenbosch in het nieuw gestoken door TSG

De roll-over en wasboxen van Shell Herkenbosch zijn door TSG in het nieuw gestoken en voorzien van apparatuur van Kärcher. In opdracht van Tamoil en Klik Exploitaties werd het Limburgse Shell-tankstation door TSG gerenoveerd en voorzien van innovatieve betaalsystemen, een roll-over en selfwashapparatuur. Sales manager Arjan den Oudsten vertelt meer over de werkzaamheden, de betaaloplossingen, het samenwerkingsverband met zijn opdrachtgevers en het belang van duurzaam waterbeheer.

De carwash in Herkenbosch stond er al jaren en was volgens de eigenaar hoognodig aan vervanging toe. Er moest een upgrade komen waarbij de diensten van TSG werden ingeschakeld door Tamoil en Klik Exploitaties. “We werken al langer samen en hebben een aantal projecten succesvol opgeleverd”, verduidelijkt Den Oudsten. “Naast dit soort vervangingen en renovaties kunnen we als totaalleverancier nieuwbouwprojecten van A tot Z begeleiden. Dat betekent dat we bij alle facetten van het proces betrokken zijn, vanplanning tot oplevering en alles wat daar bijhoort.”

In Herkenbosch bestond het project uit de renovatie van een wasgelegenheid. “Alle oude apparatuur is door ons verwijderd en vervangen door splinternieuw materieel van Kärcher. Ook ging de uitstraling van de washal op de schop en daarvoor hebben we Cleanpanel ingeschakeld. Deze partij leverde de wandpanelen, waardoor de wasplaats voortaan onderhoudsarm is en eenvoudig schoon te houden. Daarnaast zorgen deze platen voor een zeer strakke en frisse uitstraling. Alle verlichting is vervangen en elektriciteitsdraden zijn door ons netjes weggewerkt achter de witte kunststof panelen. De carwash ziet er weer schoon en uitnodigend uit.”

Compleet vernieuwd

De samenwerking met TSG en Tamoil verliep vlot volgens Den Oudsten: “De washal en de wasboxen zijn compleet vernieuwd. Er is gekozen voor apparatuur van Kärcher. Zo is de wasinstallatie een CWB 3 Klean!Star iQ. In de wasboxen wordt met warm water gewassen dat elektrisch verwarmd wordt.” Warm water wordt weer vaker gebruikt in wasboxen. “Warm water heeft een beter reinigend vermogen. Het is vrij logisch eigenlijk. Je wast een vette pan toch ook niet af met koud water? Veel leveranciers besloten om van warm water af te stappen, omdat ze elektriciteitskosten wilden besparen. Doordat je koud water gebruikt zul je echter meer chemie moeten gebruiken of meer tijd nodig hebben om vuil los te weken. Een ander voordeel is dat het voor klanten ook prettiger is om met warm water te wassen, zeker als het kouder weer wordt.”

Er wordt in de wasboxen gebruikgemaakt van het tweearmig principe. “Er zijn twee spuitlansen. De eerste heeft nat schuim. De tweede lans beschikt over meerdere opties. Zo kunnen met dit apparaat de velgen schoongespoten worden en kan ook een schuimlaag aangebracht worden. Het ontwerp van de bakken om de lansen in te zetten is zeer ergonomisch en is zo ontworpen dat de slangen uit de aanrijroute hangen”, zegt Den Oudsten.

Veilig gevoel

De breedte van de machine is 2,45 meter. Er is expres voor een grotere breedte gekozen, dit geeft bezoekers automatisch het gevoel van meer ruimte en veiligheid. De wasinstallatie is uitgevoerd in de vaste kleuren van Shell-design, maar het is ook mogelijk om zelf een kleurstelling uit te kiezen. “Alle kleuren zijn mogelijk”, stelt Den Oudsten. “De betaalterminals in de wasboxen en carwash zijn vochtbestendig en hufterproof. Er kan ook met de meeste recente betaalmethodes als Apple Pay en Android Pay betaald worden. We verzorgen ook het onderhoud en beheer van de wasinstallaties. Bij storingen die niet vanaf afstand opgelost kunnen worden, zijn we binnen 24 uur ter plaatse. Uiteraard komen we bij onderhoudscontracten tweemaal per jaar kijken of de machine nog goed is afgesteld.”

De roll-over bij Shell Herkenbosch is volledig vernieuwd.

De opdrachtgevers Tamoil en Klik Exploitaties waren zeer geïnteresseerd in diensten rond onbemand wassen die TSG aanbiedt. Ook de kwaliteit van de wasinstallaties van het door TSG gedistribueerde Kärcher was daarbij doorslaggevend. “Naast de apparatuur sprak ook onze bekendheid en expertise hen aan”, stelt Den Oudsten. “Ons cloud-platform Charlie biedt gebruiksgemak en overzichtelijke data. Zo biedt ons platform CharliePay betaaloplossingen voor veel toepassingen die op tankstations te vinden zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan CoffeePay, CarwashPay, SelfwashPay, AirPay en VacuumPay. Klanten kunnen hierbij gebruikmaken van alle moderne betaalmogelijkheden, zoals contactloos en mobiel betalen, het scannen van een barcode en een NFC-chip. Alle omzetten van al deze apparatuur worden op een platform opgeslagen, waarbij de data door de backoffice-leverancier direct in de dagrapportage van de Fuel Pos verwerkt kan worden. Exploitant Klik vond dit ook zeer interessant en wil dit systeem op meerdere vestigingen implementeren.”

Belonen

Een groot voordeel is dat deze betaalsystemen volgens Den Oudsten niet op zichzelf kunnen staan, maar ook per dienst kan worden uitgebreid. Door de diensten aan elkaar te verbinden in het data cloud-platform Charlie, is het met Charlie-vouchers mogelijk om de klant specifiek aan één tankstation te binden of om hem of haar te verleiden van meer diensten gebruik te maken. “Zo kun je het opblazen van de banden gratis maken voor klanten die ook getankt hebben. Of je biedt een kortingsvoucher voor een kop koffie aan wanneer iemand net zijn auto heeft gewassen. Het is ook mogelijk de tankende klanten te belonen met bijvoorbeeld een korting op het wassen. Op die manier betrek je de tankende klanten bij de wasactiviteiten. Het systeem is erg gebruiksvriendelijk, omdat exploitanten zelf de acties kunnen bepalen, hun prijzen kunnen aanpassen en inkomsten kunnen inzien. Er is slechts één partij die de administratie en backoffice van de forecourt en carwash verzorgt en verantwoordelijk is voor de dagrapportage. De lijntjes zijn kort en overzichtelijk en daardoor tijd- en kostenbesparend.”

De kracht van CharliePay is dat het eenvoudiger wordt om tankende klanten te motiveren van de nabijgelegen wasgelegenheid gebruik te maken. Kortingsbonnen zijn daarbij een handige tool, stelt Den Oudsten: “Vroeger wachtte de cassiere als het ware op klanten die van de carwash gebruik wilde maken. Nu hoeft dat niet meer, omdat de kortingscode op de tankbon hen over de streep trekt. De kassamedewerker kan de klant vragen of hij of zij die code al gezien heeft en wat de voordelen daarvan zijn. Deze tool werkt omzetverhogend en is daarmee onderscheidend in de branche. Door de samenwerking op te zoeken met onder andere Tamoil en Klik Exploitaties wil TSG het Charlie-platform verder uitrollen. De klant kan via CarwashPay of SelfwashPay zonder tussenkomst van de tankshopmedewerker zijn wasbeurt afrekenen.”

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een andere gemeenschappelijke eigenschap die Tamoil, Klik Exploitaties en TSG delen. “Onze carwash-apparatuur is voorzien van RVS en led-verlichting. Ook op het gebied van waterbehandeling willen we het verschil maken en het milieu ontzien. We hebben een grote verantwoordelijkheid als het gaat om het gebruik en hergebruik van water. Het is toch vreemd dat drinkwater in Nederland zo goedkoop is en gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld een autowasbeurt? Wij verwachten dat water mogelijk anders belast wordt in de toekomst en daar spelen we op in. Onze biologische waterzuiveringssystemen zijn breed toepasbaar, onderhoudsarm en passen uitstekend bij duurzaam ondernemen. Zaken waar Tamoil en Klik Exploitaties ook meer op willen inzetten.” Tamoil is erg te spreken over de samenwerking met TSG in Herkenbosch”, zegt Jeroen Buyk, Retail Manager van Tamoil Nederland BV. “Op deze wijze bieden wij onze klant een klantgerichte wasservice met een duurzaam karakter”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.