Wie neemt Topwash Autowascentrum Tonny Wessels over?

Werkweken van meer dan veertig uur zijn Tonny Wessels niet vreemd, maar daar zul je hem niet over horen klagen “want dat hoort bij ondernemen.” Nu hij komend weekend echter zeventig kaarsjes uitblaast, hoopt de carwash-eigenaar van het in Enschede gevestigde Topwash Autowascentrum Tonny Wessels het wat kalmer aan te doen en van zijn pensioen te gaan genieten. De ondernemer hoopt eind dit jaar zijn bedrijf over te dragen, maar aan wie is nog even de vraag.

Als je de shop van Topwash Autowascentrum Tonny Wessels binnenkomt, kun je er niet om heen: de posters van FC Twente. Wessels is beretrots op ‘zijn’ voetbalclub en dat mag iedereen weten. Topwash Autowascentrum Tonny Wessels is duidelijk geen doorsnee bedrijf. Het onbemande tankstation met shop en carwash is onlosmakelijk met de eigenaar ervan verbonden. Wessels vangt mensen op in de shop, helpt hen bij het kiezen van het juiste wasprogramma, verzorgt desgewenst de voorwas en staat nooit om een praatje verlegen. Samen met zijn vrouw Ria runt Tonny het autowasbedrijf dat sinds 2007 gevestigd is in de Midzomerweg in Enschede.

Wessels begon in 1981 met zijn eigen bedrijf, toen nog een tankstation Dit was ELF Tankstation met Autowasserette en LPG inbouw aan de Hulsmaatstraat 24 in Enschede. Na twaalf jaar werd ELF omgekleurd naar Mobil. Wessels ging vier jaar verder onder de vlag van Mobil. In 1996 werd het station vernieuwd door Mobil. Ook werd de grond gesaneerd. Toen deze werkzaamheden net waren afgerond, nam BP Mobil over. Tien jaar lang ging Wessels door onder de naam BP Service Tankstation Tonny Wessels. So far so good, maar toen kwam 13 mei 2000. De vuurwerkramp gooide alles overhoop.

Oorlogsgebied

“Je had het idee alsof je in een oorlogsgebied zat”, blikt Wessels op deze ramp terug. “Mensen liepen verdwaasd rond met hun bezittingen in hun handen. Helemaal van de kaart. Deze beelden zal ik nooit vergeten.” Het bedrijf van Wessels werd ook getroffen, maar hij ging niet bij de pakken neerzitten. Direct na de ramp werd het station gerepareerd. BP Service Tankstation Tonny Wessels bleef tot eind maart 2007 nog in bedrijf.

BP Service Tankstation Tonny Wessels bevond zich op vierhonderd meter van S.E. Fireworks: het bedrijf dat vuurwerk opsloeg en uiteindelijk ontplofte. Het tankstation kon na een reparatie weer in gebruik genomen worden. Wessels wilde echter wat nieuws en wilde op een andere locatie onder een andere naam beginnen. Deze nieuwe onderneming moest de focus op carwash leggen. Het nam echter enige tijd in beslag voordat deze plannen werkelijkheid werden. Na 6,5 jaar gaf de gemeente groen licht om een nieuw bedrijf op een andere locatie in Enschede op te zetten. Dat werd dus Topwash Autowascentrum Tonny Wessels.

Focus op carwash

In 2007 opende dit bedrijf waar het wassen van auto’s de core business is de deuren: “Omdat we dichtbij de Duitse grens zitten waar de brandstof veel goedkoper is, moesten we wat nieuws verzinnen. Met alleen brandstof gaan we het niet redden. Dat werd dus de focus op carwash. Ik moet het hebben van mijn klantgerichtheid, service en kwaliteit. Mijn klanten weten dat en gunnen het mij ook. Ik noem ze dan ook liefkozend mijn fans.”

In 2009 werden de activiteiten uitgebreid met een selfservice Avia Tankstation. De clientèle van Wessels bestaat uit mensen die veel tijd steken in de reiniging van hun auto. Zij vinden het belangrijk dat hun voertuig goed schoon is en dat daar de tijd voor genomen wordt. Dat doen ze het liefst zelf en daarvoor zijn de wasboxen en het stofzuigplein beschikbaar. Voordat men door de roll-over gaat gebruikt men zelf vaak de voorwas. Zo wordt het ergste vuil van de auto gespoten, voordat de roll-over zijn werk doet. In grote carwashes zie je vaak geen verschil tussen het goedkoopste en duurste programma. Bij ons wel. Mocht een klant niet helemaal tevreden zijn over het wasresultaat dan geef ik hen een extra voorwas.”

Gewaardeerd

Topwash Autowascentrum Tonny Wessels beschikt over zes wasboxen van Flowteq en drie wasinstallaties van WashTec, waarvan er een ook voor grotere voertuigen bestemd is. “Deze roll-over is 2,90 meter hoog en 2,53 meter breed. Bestelbussen kunnen ermee gewassen worden. Ook komen politiebussen en ambulances naar ons toe, omdat wij ze voor een mooie prijs kunnen wassen. Dat wordt gewaardeerd. Bij ons zijn er amper wachtrijen en dat is ook heel aantrekkelijk voor deze doelgroep”, vertelt Wessels.

Al veertig jaar werkt Wessels met WashTec. Naar volle tevredenheid. “Dit is een goed en betrouwbaar merk. Zij leveren ook de chemie en daar ben ik zeer over te spreken. Wat ik erg handig vind, is dat zij mij goed kennen en weten wat ik nodig heb. Dat werkt erg prettig, doordat de lijnen kort zijn.” Omdat Wessels zeventig wordt en het wat rustiger aan wil doen, wil hij zijn bedrijf verkopen. De kinderen van het stel hebben geen interesse om de zaak over te nemen dus moet er een andere partij gezocht worden. Dat heeft wel wat voeten in de aarde.

Echte ondernemer

Wessels wil echter niet voor de eerste de beste bieder kiezen: “Ik wil mijn bedrijf aan een echte ondernemer verkopen: aan iemand met hart voor de zaak en die bereid is zijn ziel en zaligheid in Top Wash te steken. Veel jonge starters willen een werkweek van 36 uur, terwijl ze hun bedrijf runnen. Zo werkt het echter niet. Een onderneming draaiende houden kost bloed, zweet en tranen. Niet voor niets draai ik werkweken van zeventig uur. Nog steeds. Ik denk dat ik echt wat moois achterlaat en zou het geweldig vinden als mijn werk wordt voortgezet.”

Hoewel Wessels twee parttimers en een medewerker in vaste dienst heeft, maakt hij toch lange dagen. Dat kan omdat het bedrijf in principe door een persoon draaiende gehouden kan worden. “Mensen kunnen zelf in de wasboxen aan de slag en vaste klanten weten ook hoe zij zelf met de voorwas aan de slag kunnen. In principe hoef je alleen maar in de shop te staan. Bij vragen kun je naar buiten gaan en klanten helpen. Via camera’s kun je alles in de gaten houden. Het is soms ontzettend druk en bijna niet te doen in je eentje, maar het is haalbaar. Als het geen goed wasweer is, heb je met weinig klanten te maken. Dat is vervelend, maar in vergelijking met grote carwashketens mag ik niet klagen. Ik hoef geen dozijn personeel te betalen dat uit hun neus zit te vreten als het weer tegen zit.”

Digitalisering

De opvolger van Wessels treft een goed onderhouden bedrijf aan waar duidelijk goed voor gezorgd is. De wasinstallaties zien er nog netjes uit en ook de wasboxen zien er als nieuw uit. “Goed onderhoud is zeer belangrijk. Als je de boel niet goed schoonhoudt, loop je achter de feiten aan. Ik zorg ervoor dat alles spic en span is.” Wessels is een bekend gezicht in de regio. Zijn opvolger zal er nog een hele kluif aan krijgen om in zijn voetsporen te treden. De ondernemer denkt dat dit te ondervangen is door meer nadruk op digitalisering te leggen.

Op het vlak van digitalisering valt nog een slag te slaan denkt hij: “Ik heb geen tijd voor social media en ik heb mij daar ook niet in verdiept. Soms plaats een medewerker wat online, maar ik denk dat er meer uit te halen valt. Het feit dat men ook grotere voertuigen bij ons kan wassen, verdient meer ruchtbaarheid. Ik denk dat iemand met verstand van social media hier flink de aandacht mee kan trekken. Ook de reclame uitingen en -borden kunnen gemoderniseerd worden. Dat is een mooie klus voor mijn opvolger.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.