CarwashPro Jaaroverzicht (1): Toen corona het nieuws nog niet domineerde

Het roerige jaar 2020 zit er bijna op. Tijd om de balans op te maken. We beginnen de terugblik met de eerste twee maanden van het jaar, toen COVID-19 nog iets was dat zich vooral afspeelde in het Verre Oosten. We zetten het meest interessante nieuws van januari en februari nog een keer voor je op een rij.

AutoCompleet Dinxperlo haalde in februari de headlines. Deze carwash pakt de zaken net even anders aan dan de concurrentie en dat werpt zijn vruchten af. Zo heeft oprichter Roel Cruden in tegenstelling tot veel van zijn concullega’s geen enkele moeite met het vinden van personeel. De Achterhoeker heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt. Een gok die goed uitpakte: “Als je een droom hebt, moet je er alles aan doen wat je kan om die te verwezenlijken.”

Poetsen op de oprit

Cruden begon elf jaar geleden met het poetsen van auto’s op de oprit van zijn ouders. “Wat begon als een soort bijbaantje groeide uit tot een passie. Op een gegeven moment heb ik mijn HBO-opleiding stopgezet, omdat ik geen zin had om te studeren en mij volledig op het poetsen van auto’s wilde richten. Mijn klantenkring bestond in de begindagen voornamelijk uit autobedrijven. Nu is dat nog maar tien procent en richt ik mij vooral op particulieren”

Sinds twee jaar bestiert Cruden het pand aan de Helmkamp in Dinxperlo. In de loop der jaren is het bedrijf steeds verder uitgebouwd. Inmiddels is er ook in- en verkoop van auto’s bijgekomen en worden keramische en glascoatings aangebracht. Er is in de directe omgeving weinig concurrentie. er zijn wel een paar roll-overs, maar Cruden onderscheidt zich door de voorwas en service. Ook met onze brede wasboxen met een hoogte van 3,5 meter hopen ze op te vallen. Al het materiaal is van WashTec.”

Metselwerk

Het nieuwbouwproject van Henrie en Rieke Hop van Total Maas Hop in Ermelo viel begin dit jaar ook al op. Het bijzondere aan deze wasgelegenheid is het gemetselde uiterlijk.

Total Maas Hop is meer dan een doorsnee tankstation en fungeert ook als ontmoetingsplaats. “Elke zaterdag komt hier een groep mensen samen om lief en leed te delen. En om sappige dorpsroddels te delen”, vertelt eigenaar Henrie Hop met een lach. Total Maas Hop is met recht een familiebedrijf te noemen, want ook Hop’s vrouw Rieke en zijn zus helpen in de zaak. Maas Hop, de vader van Henrie en de opa van Erik, nam het tankstation in 1963 over en gaf er zijn eigen draai aan. Het bieden van service en een luisterend oor maakte het verschil. Die filosofie wordt ook door de volgende generatie doorgetrokken.

Zoon Erik speelt ook een rol in de bedrijfsvoering. Hij is meestermetselaar en het was zijn idee om het gebouw rond de wasgelegenheid uit baksteen op te trekken. In november is de carwash officieel van start gegaan.

Prestigeproject

Hello Carwash in Capelle aan den IJssel, naast Rotterdam, werd in februari geopend. Deze opvallende wasgelegenheid mikt op veel bezoekers en hoopt dat te bereiken dankzij de gunstige ligging en het opvallende uiterlijk. Bedrijfsleider Rick Piepers vertelt in een interview met CarwashPro dat de carwash in ieder geval op veel belangstelling kan rekenen van mensen die er willen werken.

Het vinden van personeel is vaak lastig. Veel bedrijven vinden het lastig om nieuwe mensen aan te trekken, maar daar heeft Hello Carwash volgens Piepers minder geen last van: “We krijgen dagelijks veel sollicitaties binnen. Het feit dat we een groot, nieuw pand hebben neergezet spreekt tot de verbeelding. We zijn één van de grotere ondernemingen in Capelle aan den IJssel die ongeschoold werk aanbieden dat gevarieerd is. In onze wasgelegenheid zijn verschillende taken uit te voeren, zodat geen dag hetzelfde is.”

Hello Carwash haalde vaker de headlines bij CarwashPro. Dico speelde een grote rol in de bouw- en startfase. In september hebben zij zich operationeel teruggetrokken.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.