Mikey’s Carwash: ‘bemand wassen is noodzakelijk voor goed wasresultaat’

Klanten komen niet voor de prijs naar een carwash, maar voor het resultaat. Mike Vermeij van Mikey’s Carwash in Zwijndrecht is overtuigd van de noodzaak van goed personeel in de wasstraat. “Je ziet hoe een auto aan komt rijden en wat er nodig is om er aan de andere kant blinkend uit te komen.”

Sinds zijn zestiende is Mike Vermeij al druk met auto’s wassen. Dat deed hij eerst als weekendhulp, later als bedrijfsleider en daarna als franchisenemer van een keten. Vermeij is nog geen dertig en runt al enige tijd zijn eigen onderneming: Mikey’s Carwash in Zwijndrecht. In alle jaren heeft hij een pak ervaring opgedaan en ondertussen had hij steeds in zijn achterhoofd hoe het beter kon en waar hij in zijn eigen carwash de focus op zou leggen.

Voor Vermeij geldt dat een carwash niet zonder personeel kan. Bij Mikey’s wordt de voorwas handmatig gedaan en auto’s die de dertig meter lange kettingbaan komen afrollen, worden nog met de hand nagedroogd voordat ze het stofzuigplein oprijden. Zelf werkt hij meestal wel zeven dagen in de week. “Je ziet hoe een auto eruit ziet bij binnenkomst en wat er vervolgens nodig is voor een goed resultaat. Daarover kan je adviseren. De klant komt niet alleen voor de prijs, maar voor het resultaat”, weet Vermeij.

Locatie

De eerste stap in de start van zijn eigen carwash, was de perfecte locatie. Vermeij stuitte op een locatie in Zwijndrecht op een steenworp afstand van de A16. “De locatie was al een carwash, er werd onbemand gewerkt met twee rollovers. Dat was een voordeel omdat de goot al geschikt was voor de machine die ik op het oog had, de Istobal T’Wash, geleverd door EenzetCarwash.”

Vervolgens heeft Vermeij de vloer aangepakt. “Er lag een betonnen vloer die toch wel flink glad werd door water. Daarvoor heb ik Mesa Coatings ingeschakeld, die er een prachtige vloer in hebben gelegd. Vloeistofdicht en antislip. Ik kende ze via de Tankstation Vakbeurs en wist wat ze kunnen. Bovendien wilde ik niet lang dicht. Met Mesa is de klus snel geklaard.” De stofzuigers zijn van Ergox.

Vermeij is overtuigd van de aanpak van bemand wassen op zijn locatie. Dat contact met de klant maakt het verschil tussen een gewone carwash en een succesvolle carwash, volgens de ondernemer. Hij haalt een voorbeeld aan van vliegroest. “Als je dat op een auto ziet zitten, weet je dat het er in de wasstraat niet afgaat. De klant die denkt schoon eruit te komen, zal teleurgesteld zijn. Dat ondervang je met advies voor bijvoorbeeld een kleibehandeling of een poetsbeurt.”

Niet stunten

Omdat er in Zwijndrecht voorheen twee rollovers naast elkaar stonden, biedt de locatie ruimte aan een eventuele tweede kettingbaan of een rollover. Sinds de start van Mikey’s Carwash worden er jaarlijks zo’n 40.000 wassingen gedaan. Het doel is om richting de 50.000 te gaan. “Dat is goed te behappen met de kettingbaan die er nu is.”

Om die aantallen te bereiken wil Vermeij niet met prijzen stunten, wel heeft hij een waspas en zijn er actiedagen voor bepaalde doelgroepen, zoals een lady’s day of een seniorendag. Ook begeleidt hij ook mensen met wasangst, die wel de auto gewassen willen hebben maar het spannend vinden om door de wasstraat te gaan.

Aan een tweede vestiging denkt hij voorlopig niet. “Ik wil alles van A tot Z perfect hebben, de focus wil ik hier blijven houden. Dat is toch lastiger met meerdere vestigingen.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.