wasbox, shell

Dit zijn de zeven meest voorkomende fouten in de wasbox

Bij de zelfbediening is de klant verantwoordelijk voor het wasresultaat. Carwashondernemers met wasboxen merken keer op keer dat klanten fouten maken bij het gebruik van de box, wat niet leidt tot het gewenste wasresultaat. Dit zijn de zeven meest voorkomende fouten.

Fout 1: Onjuist gebruik van de hogedrukreiniger

Om hardnekkig vuil te verwijderen, verkleinen klanten vaak de afstand tussen de hogedrukreiniger en het voertuig. Dat kan leiden tot beschadiging van het behandelde oppervlak. De minimale afstand moet altijd tussen de 30 en 50 centimeter zijn. Veel wasgelegenheden hebben daarom waarschuwingsborden om de klant hierover te informeren.

Fout 2: Verkeerde schoonmaakproducten

Soms zie je klanten die reinigings- en verzorgingsproducten gebruiken die niet bedoeld zijn voor autoverzorging. Zelfs de allesreiniger voor thuis komt voor. En dat terwijl het verstandiger is alleen middelen te gebruiken die speciaal voor het reinigen en onderhouden van voertuigen zijn ontwikkeld. De waterbehandeling van een wasinstallatie kan in de problemen komen door met vreemde stoffen. Veel operators beperken of verbieden daarom het gebruik van eigen meegebrachte producten.

Fout 3: Onjuiste velgenreiniging

Voor veel klanten zijn de velgen van een auto een maatstaf om te kijken hoe schoon de auto is geworden. Glanzende velgen hebben veel aandacht nodig. Voor veel klanten is het schoonmaken van de velgen in de automatische wasstraten ook niet voldoende. Hier kan een gesprek voor meer klanttevredenheid zorgen. Wil de klant echt zelf aan de slag, dan kan een speciale velgenborstel worden aanbevolen.

Fout 4: Te lange inwerktijd

Meer is niet altijd beter, soms is teveel zelfs slecht. Dit geldt met name voor de chemie die in de autoverzorging wordt gebruikt. Klanten die producten zonder voorkennis gebruiken, kunnen schade aan hun voertuig toebrengen. Hoewel dit uiteindelijk de verantwoordelijkheid is van de klant, leidt een negatief wasresultaat vaak wel tot discussies over aansprakelijkheid. Ook hier is weer het advies: ga het gesprek aan, de carwash is de deskundige.

Fout 5: Ingedroogde vlekken

Door vogelpoep en dode insecten te lang te laten zitten kan er schade ontstaan aan de lak, die pas duidelijk zichtbaar wordt bij een wasbeurt. Ook dat levert nog wel eens discussies op over aansprakelijkheid. Uitleg over hoe je als autobezitter daarmee om moet gaan is daarom een dankbaar onderwerp in communicatie op de socials. Het onderwerp ‘hardnekkige vervuiling’ kan in verschillende varianten keer op keer bij de eigen doelgroep aan de orde worden gesteld, omdat hetzelfde onderwerp veel variatie biedt door de verscheidenheid aan soorten vlekken.

Fout 6: Te heet om te wassen

Met het begin van het zonnige seizoen willen klanten regelmatig hun auto te wassen, terwijl die daar eigenlijk te heet voor is. Door hitte droogt het reinigingsmiddel sneller, verandert de concentratie van de chemie en kan de verf zelfs beschadigen. Ook dit onderwerp is weer een dankbaar voor communicatie op de socials. Wijs de klant bijvoorbeeld op de koelere ochtenduurtjes, die meestal ook nog minder druk zijn.

Fout 7: Overslaan van lakverzegeling

Klanten die zichzelf de verzegeling na de wasstraat besparen, doen dat meestal om twee redenen: financieel of onwetendheid. Voor beide redenen is een antwoord. Klanten die geld willen besparen op een lakverzegeling, kijken vaak niet naar de gevolgen op de lange termijn en de waardevermindering die een slecht onderhouden schilderwerk met zich meebrengt. De tweede groep onwetende klanten moet worden geïnformeerd over het doel van een verzegeling.

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dit zijn de zeven meest voorkomende fouten in de wasbox | CarwashPro
wasbox, shell

Dit zijn de zeven meest voorkomende fouten in de wasbox

Bij de zelfbediening is de klant verantwoordelijk voor het wasresultaat. Carwashondernemers met wasboxen merken keer op keer dat klanten fouten maken bij het gebruik van de box, wat niet leidt tot het gewenste wasresultaat. Dit zijn de zeven meest voorkomende fouten.

Fout 1: Onjuist gebruik van de hogedrukreiniger

Om hardnekkig vuil te verwijderen, verkleinen klanten vaak de afstand tussen de hogedrukreiniger en het voertuig. Dat kan leiden tot beschadiging van het behandelde oppervlak. De minimale afstand moet altijd tussen de 30 en 50 centimeter zijn. Veel wasgelegenheden hebben daarom waarschuwingsborden om de klant hierover te informeren.

Fout 2: Verkeerde schoonmaakproducten

Soms zie je klanten die reinigings- en verzorgingsproducten gebruiken die niet bedoeld zijn voor autoverzorging. Zelfs de allesreiniger voor thuis komt voor. En dat terwijl het verstandiger is alleen middelen te gebruiken die speciaal voor het reinigen en onderhouden van voertuigen zijn ontwikkeld. De waterbehandeling van een wasinstallatie kan in de problemen komen door met vreemde stoffen. Veel operators beperken of verbieden daarom het gebruik van eigen meegebrachte producten.

Fout 3: Onjuiste velgenreiniging

Voor veel klanten zijn de velgen van een auto een maatstaf om te kijken hoe schoon de auto is geworden. Glanzende velgen hebben veel aandacht nodig. Voor veel klanten is het schoonmaken van de velgen in de automatische wasstraten ook niet voldoende. Hier kan een gesprek voor meer klanttevredenheid zorgen. Wil de klant echt zelf aan de slag, dan kan een speciale velgenborstel worden aanbevolen.

Fout 4: Te lange inwerktijd

Meer is niet altijd beter, soms is teveel zelfs slecht. Dit geldt met name voor de chemie die in de autoverzorging wordt gebruikt. Klanten die producten zonder voorkennis gebruiken, kunnen schade aan hun voertuig toebrengen. Hoewel dit uiteindelijk de verantwoordelijkheid is van de klant, leidt een negatief wasresultaat vaak wel tot discussies over aansprakelijkheid. Ook hier is weer het advies: ga het gesprek aan, de carwash is de deskundige.

Fout 5: Ingedroogde vlekken

Door vogelpoep en dode insecten te lang te laten zitten kan er schade ontstaan aan de lak, die pas duidelijk zichtbaar wordt bij een wasbeurt. Ook dat levert nog wel eens discussies op over aansprakelijkheid. Uitleg over hoe je als autobezitter daarmee om moet gaan is daarom een dankbaar onderwerp in communicatie op de socials. Het onderwerp ‘hardnekkige vervuiling’ kan in verschillende varianten keer op keer bij de eigen doelgroep aan de orde worden gesteld, omdat hetzelfde onderwerp veel variatie biedt door de verscheidenheid aan soorten vlekken.

Fout 6: Te heet om te wassen

Met het begin van het zonnige seizoen willen klanten regelmatig hun auto te wassen, terwijl die daar eigenlijk te heet voor is. Door hitte droogt het reinigingsmiddel sneller, verandert de concentratie van de chemie en kan de verf zelfs beschadigen. Ook dit onderwerp is weer een dankbaar voor communicatie op de socials. Wijs de klant bijvoorbeeld op de koelere ochtenduurtjes, die meestal ook nog minder druk zijn.

Fout 7: Overslaan van lakverzegeling

Klanten die zichzelf de verzegeling na de wasstraat besparen, doen dat meestal om twee redenen: financieel of onwetendheid. Voor beide redenen is een antwoord. Klanten die geld willen besparen op een lakverzegeling, kijken vaak niet naar de gevolgen op de lange termijn en de waardevermindering die een slecht onderhouden schilderwerk met zich meebrengt. De tweede groep onwetende klanten moet worden geïnformeerd over het doel van een verzegeling.

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.