Wat te doen bij schade in de wasstraat?

Het recente ongeval met de 80-jarige chauffeur die twee auto’s door een wasstraat in het Duitse Lindau duwde, laat maar weer eens zien hoe snel een carwash te maken kan hebben met schade. CarwashPro sprak met Raymond Salvetat, verkoopmanager bij WashTec, over wat te doen bij schadegevallen.

“We hebben aan alle eisen voldaan en toch zijn we niet immuun voor dergelijke schade.” De exploitant van de wasstraat in Lindau keek wanhopig naar de defecte wasstraat. Dit is geen dagelijks gevalletje van schade, maar toch zoiets altijd gebeuren. Ook de omvang van de schade is nooit voorspelbaar.

Eerste maatregelen

Als er toch een ongeluk gebeurt in een wasstraat, gaan de meeste operators rechtstreeks naar het betrokken voertuig. En dat is ook precies wat de eerste stap zou moeten zijn: check of er gewonden zijn. Daarna inventariseer je de schade aan het voertuig en aan de wasstraat. Wees gewaarschuwd om de wasstraat niet te snel in gebruik te nemen, zegt Salvetat.

Niet zomaar verder wassen

Zelfs als de zichtbare schade binnen de perken lijkt te blijven en de installatie zou kunnen draaien zonder de beschadigde onderdelen, raadt Raymond Salvetat van WashTec aan om niet zomaar verder te gaan wassen. Salvetat is verkoopmanager voor wereldwijde fabrieksengineering. Een vaak onzichtbaar gevaar komt van beschadigde onderdelen die indirect bij het ongeval betrokken waren. Zo kunnen bijvoorbeeld beugels of lasnaden instabiel zijn geworden en kunnen onderdelen in het vervolg tot gevolgschade leiden. Hier ligt de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor een zeer groot deel bij de exploitant. “In zo’n geval wil ik liever een grondige servicecheck om geen risico’s te nemen. Eventuele kosten als gevolg van het uitvallen van het systeem kunnen als gevolg van het ongeval in rekening worden gebracht.”

Rechtszaken

De gruwel van elke operator zijn de juridische geschillen na een ongeval. Ook al is een verzekering tegen schade onderdeel van elk bedrijf, de verzekering zal goed checken waar de kosten terecht komen. “De beste manier om onderhandelingen aan te gaan, is met competente juridische vertegenwoordiging. Een advocaat zonder specialistische kennis loopt hier snel tegen zijn grenzen aan. Geschikte contacten zijn bijvoorbeeld heel gemakkelijk te vinden via brancheverenigingen”, zegt Salvetat.

Videobewaking

In veel gevallen is blijkt videobewaking nuttig. Hoe beter het ongeval is vastgelegd, des te duidelijker moet de juridische situatie bij een geschil zijn. Vergelijkende opnames van een voertuig dat de wasstraat inrijdt, bieden ook uitkomst in meningsverschillen met een klant wanneer wordt beweerd dat de wasstraat schade aan het voertuig heeft veroorzaakt.

Lees ook: 

 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wat te doen bij schade in de wasstraat? | CarwashPro

Wat te doen bij schade in de wasstraat?

Het recente ongeval met de 80-jarige chauffeur die twee auto’s door een wasstraat in het Duitse Lindau duwde, laat maar weer eens zien hoe snel een carwash te maken kan hebben met schade. CarwashPro sprak met Raymond Salvetat, verkoopmanager bij WashTec, over wat te doen bij schadegevallen.

“We hebben aan alle eisen voldaan en toch zijn we niet immuun voor dergelijke schade.” De exploitant van de wasstraat in Lindau keek wanhopig naar de defecte wasstraat. Dit is geen dagelijks gevalletje van schade, maar toch zoiets altijd gebeuren. Ook de omvang van de schade is nooit voorspelbaar.

Eerste maatregelen

Als er toch een ongeluk gebeurt in een wasstraat, gaan de meeste operators rechtstreeks naar het betrokken voertuig. En dat is ook precies wat de eerste stap zou moeten zijn: check of er gewonden zijn. Daarna inventariseer je de schade aan het voertuig en aan de wasstraat. Wees gewaarschuwd om de wasstraat niet te snel in gebruik te nemen, zegt Salvetat.

Niet zomaar verder wassen

Zelfs als de zichtbare schade binnen de perken lijkt te blijven en de installatie zou kunnen draaien zonder de beschadigde onderdelen, raadt Raymond Salvetat van WashTec aan om niet zomaar verder te gaan wassen. Salvetat is verkoopmanager voor wereldwijde fabrieksengineering. Een vaak onzichtbaar gevaar komt van beschadigde onderdelen die indirect bij het ongeval betrokken waren. Zo kunnen bijvoorbeeld beugels of lasnaden instabiel zijn geworden en kunnen onderdelen in het vervolg tot gevolgschade leiden. Hier ligt de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor een zeer groot deel bij de exploitant. “In zo’n geval wil ik liever een grondige servicecheck om geen risico’s te nemen. Eventuele kosten als gevolg van het uitvallen van het systeem kunnen als gevolg van het ongeval in rekening worden gebracht.”

Rechtszaken

De gruwel van elke operator zijn de juridische geschillen na een ongeval. Ook al is een verzekering tegen schade onderdeel van elk bedrijf, de verzekering zal goed checken waar de kosten terecht komen. “De beste manier om onderhandelingen aan te gaan, is met competente juridische vertegenwoordiging. Een advocaat zonder specialistische kennis loopt hier snel tegen zijn grenzen aan. Geschikte contacten zijn bijvoorbeeld heel gemakkelijk te vinden via brancheverenigingen”, zegt Salvetat.

Videobewaking

In veel gevallen is blijkt videobewaking nuttig. Hoe beter het ongeval is vastgelegd, des te duidelijker moet de juridische situatie bij een geschil zijn. Vergelijkende opnames van een voertuig dat de wasstraat inrijdt, bieden ook uitkomst in meningsverschillen met een klant wanneer wordt beweerd dat de wasstraat schade aan het voertuig heeft veroorzaakt.

Lees ook: 

 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.