CarwashProTV: ‘Laden wordt voor tankstations net zo belangrijk als de carwash’

Met de eerste wasstraat die eind jaren ’60 bij Shell Peelland van VGB Tankstations werd geïnstalleerd, werd geen geld verdiend. De carwash groeide echter uit tot een van de belangrijkste pijlers onder het bedrijf. Willemjan van Golstein Brouwers van VGB voorspelt dat het met laden ook zo zal lopen. Laadpalen vragen om een flinke investering, maar zijn bij een full service station wel noodzakelijk om klanten te behouden. Van Golstein Brouwers was te gast tijdens de thema-uitzending over laden van TankPro- en CarwashProTV. Andere gasten waren John Dijkman (Hamer), Arie Bal (TSG Charge), Patrick Roozeman (MultiTankcard) en Arie Schippers (Schippersstop). 

Willemjan van Golstein Brouwers van Shell Peelland in Asten wil niet wachten totdat hij de laatste druppel benzine of diesel heeft verkocht en zet in op elektriciteit als brandstof. Hij verwacht dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren flink toe gaat nemen, waardoor ook meer laadpunten nodig zijn. “We zijn centraal gelegen en we hebben veel klanten. Die willen we in de toekomst behouden door ook elektrisch laden te bieden.” Bij het station staat vier AC laadpalen en één DC laadpaal. “We zien dat het vooral goed wordt benut door mensen uit de buurt die geen eigen plek voor de deur hebben.”

Marnix Koopmans van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) schoof woensdag aan om te vertellen over de ontwikkeling van elektrisch laden bij tankstations. Partijen die zich hebben aangesloten bij de branchevereniging, zoals Shell en Total, zetten volop in op laadvoorzieningen. Volgens Koopmans liggen er langs de snelweg bovendien volop kansen om laadpalen voor vrachtwagens te realiseren. “De koek is groot genoeg.”

Laadgedrag

Dat het aantal elektrische auto’s explosief groeit, ziet ook Arie Bal van TSG Charge. Tijdens de XL-uitzending legde hij uit welke typen laadpalen er zijn en waar je deze het best kunt plaatsen. ”Het allerbelangrijkste voor de klant is: waar wil ik wat gaan neerzetten? En wat is er mogelijk? Dat bepaalt namelijk of je de juiste verzwaring kunt krijgen.” Volgens Bal bevinden we ons in een leerproces, waarin het belangrijk is dat ondernemers alvast experimenteren met laders. ”Snelladen gaat juíst bij de tankstations gebeuren.”

Patrick Roozeman van MultiTankcard ging daarna in op het laadgedrag van klanten. De meeste laadbeurten gebeuren thuis of op een publieke locatie. Zo’n 4 tot 5 procent van alle laadtransacties vindt plaats bij een snellader. Gemiddeld wordt er tussen de 13 en 23 KwH per laadbeurt geladen. Wat locaties betreft is er een duidelijke parallel te zien tussen tankgedrag en laadgedrag. Gebruikers rijden hoofdzakelijk woonwerkverkeer en hebben drie voorkeursstations, waarvan eentje dichtbij huis.

Kosten en baten

John Dijkman, commercieel directeur van familiebedrijf Hamer, belde in tijdens de XL-uitzending om te vertellen over de kosten die gepaard gaan met het plaatsen van laadpalen. ”Als jij de eerste bent in een bepaald gebied met een snellader, en je hebt een goed retailconcept, kun je meer berijders van elektrische voertuigen bereiken.” Een mogelijkheid zou volgens Dijkman zijn om te kiezen voor opschaling van de laadpaal. “Opschalen zou een goede manier zijn om nu alvast te investeren, maar goedkoper uit te zijn.”

Ook liet Arie Schippers van SchippersStop op locatie zien wat zij doen met laden. Onder de noemer Schippers Clean Energy hebben ze zo’n tachtig laadpalen op semi-openbare plekken geplaatst. “Wij denken dat het nieuwe rijden en opladen anders is dan even tanken en volgooien”, zegt Schippers. “Je laadt je auto daar waar je minimaal een paar uur gaat verblijven, zoals bij de sportschool of een goed restaurant.”

Het volledige programma is hieronder terug te kijken. De reportage over Schippers start rond minuut 24, Van Golstein Brouwers schuift rond de 48 aan.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CarwashProTV: ‘Laden wordt voor tankstations net zo belangrijk als de carwash’ | CarwashPro

CarwashProTV: ‘Laden wordt voor tankstations net zo belangrijk als de carwash’

Met de eerste wasstraat die eind jaren ’60 bij Shell Peelland van VGB Tankstations werd geïnstalleerd, werd geen geld verdiend. De carwash groeide echter uit tot een van de belangrijkste pijlers onder het bedrijf. Willemjan van Golstein Brouwers van VGB voorspelt dat het met laden ook zo zal lopen. Laadpalen vragen om een flinke investering, maar zijn bij een full service station wel noodzakelijk om klanten te behouden. Van Golstein Brouwers was te gast tijdens de thema-uitzending over laden van TankPro- en CarwashProTV. Andere gasten waren John Dijkman (Hamer), Arie Bal (TSG Charge), Patrick Roozeman (MultiTankcard) en Arie Schippers (Schippersstop). 

Willemjan van Golstein Brouwers van Shell Peelland in Asten wil niet wachten totdat hij de laatste druppel benzine of diesel heeft verkocht en zet in op elektriciteit als brandstof. Hij verwacht dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren flink toe gaat nemen, waardoor ook meer laadpunten nodig zijn. “We zijn centraal gelegen en we hebben veel klanten. Die willen we in de toekomst behouden door ook elektrisch laden te bieden.” Bij het station staat vier AC laadpalen en één DC laadpaal. “We zien dat het vooral goed wordt benut door mensen uit de buurt die geen eigen plek voor de deur hebben.”

Marnix Koopmans van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) schoof woensdag aan om te vertellen over de ontwikkeling van elektrisch laden bij tankstations. Partijen die zich hebben aangesloten bij de branchevereniging, zoals Shell en Total, zetten volop in op laadvoorzieningen. Volgens Koopmans liggen er langs de snelweg bovendien volop kansen om laadpalen voor vrachtwagens te realiseren. “De koek is groot genoeg.”

Laadgedrag

Dat het aantal elektrische auto’s explosief groeit, ziet ook Arie Bal van TSG Charge. Tijdens de XL-uitzending legde hij uit welke typen laadpalen er zijn en waar je deze het best kunt plaatsen. ”Het allerbelangrijkste voor de klant is: waar wil ik wat gaan neerzetten? En wat is er mogelijk? Dat bepaalt namelijk of je de juiste verzwaring kunt krijgen.” Volgens Bal bevinden we ons in een leerproces, waarin het belangrijk is dat ondernemers alvast experimenteren met laders. ”Snelladen gaat juíst bij de tankstations gebeuren.”

Patrick Roozeman van MultiTankcard ging daarna in op het laadgedrag van klanten. De meeste laadbeurten gebeuren thuis of op een publieke locatie. Zo’n 4 tot 5 procent van alle laadtransacties vindt plaats bij een snellader. Gemiddeld wordt er tussen de 13 en 23 KwH per laadbeurt geladen. Wat locaties betreft is er een duidelijke parallel te zien tussen tankgedrag en laadgedrag. Gebruikers rijden hoofdzakelijk woonwerkverkeer en hebben drie voorkeursstations, waarvan eentje dichtbij huis.

Kosten en baten

John Dijkman, commercieel directeur van familiebedrijf Hamer, belde in tijdens de XL-uitzending om te vertellen over de kosten die gepaard gaan met het plaatsen van laadpalen. ”Als jij de eerste bent in een bepaald gebied met een snellader, en je hebt een goed retailconcept, kun je meer berijders van elektrische voertuigen bereiken.” Een mogelijkheid zou volgens Dijkman zijn om te kiezen voor opschaling van de laadpaal. “Opschalen zou een goede manier zijn om nu alvast te investeren, maar goedkoper uit te zijn.”

Ook liet Arie Schippers van SchippersStop op locatie zien wat zij doen met laden. Onder de noemer Schippers Clean Energy hebben ze zo’n tachtig laadpalen op semi-openbare plekken geplaatst. “Wij denken dat het nieuwe rijden en opladen anders is dan even tanken en volgooien”, zegt Schippers. “Je laadt je auto daar waar je minimaal een paar uur gaat verblijven, zoals bij de sportschool of een goed restaurant.”

Het volledige programma is hieronder terug te kijken. De reportage over Schippers start rond minuut 24, Van Golstein Brouwers schuift rond de 48 aan.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.