‘Laadpalen worden voor tankstations net zo belangrijk als de carwash’

“Ik wil niet afwachten tot ik de laatste druppel benzine heb verkocht”, zegt Willemjan van Golstein Brouwers van VGB Tankstations over het inrichten van een laadplein naast zijn tankstation en carwash. Hij verwacht klanten binnenboord te houden door laadpunten aan te bieden.

Met de eerste wasstraat die eind jaren ’60 bij Shell Peelland van VGB Tankstations werd geïnstalleerd, werd geen geld verdiend. De carwash groeide echter uit tot een van de belangrijkste pijlers onder het bedrijf. Willemjan van Golstein Brouwers van VGB voorspelt dat het met laden ook zo zal lopen. Laadpalen vragen om een flinke investering, maar zijn bij een full service station wel noodzakelijk om klanten te behouden.

VGB Tankstations heeft twee locaties: Shell Peelland en een Greenpoint, beiden gelegen in het Brabantse Asten. Van Golstein Brouwers was te gast tijdens de thema-uitzending over laden van TankPro- en CarwashProTV. Bekijk hieronder het gehele interview.

Wat is er allemaal te vinden bij Shell Peelland?
Behalve het Shell tankstation hebben we een redelijke grote shop van 120 vierkante meter met allerlei benodigdheden. We hebben een carwash, dat zijn twee rollovers van WashTec. Ook verhuren we aanhangers, hebben een textielwasmachine en een eigen bandenservice waarbij we banden omleggen en opslaan. En sinds kort is er dus een laadplein.

Is dat laadplein een essentieel onderdeel van het terrein?
VGB Tankstations bestaat nu 125 jaar en we zijn al die jaren al bezig met energietransitie. We begonnen ooit met stookhout en kolen. Wij zien de eindigheid van fossiele brandstoffen. Naar verwachting groeit het Nederlandse wagenpark uit tot twee miljoen elektrische auto’s in een paar jaar. We willen niet wachten totdat we de laatste druppel benzine hebben verkocht.

De hamvraag is: waar gaat de klant laden?

Gaat laden bij tankstations een grotere rol spelen dan andere alternatieve brandstoffen?
Ja, ik denk het wel. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de nieuwste auto’s van Volkswagen en Audi, dan zie ik de stap naar waterstof niet op korte termijn gebeuren. Doorsnee klanten rijden niet meer dan 500 kilometer per dag en kunnen goed uit de voeten met de actieradius van elektrisch. De hamvraag is: waar gaan zij laden? Daar willen wij als VGB een antwoord op geven: bij ons. We zijn er niet zeker van dat klanten bij ons komen om te laden, maar als je het niet probeert speel je sowieso niet mee.

Waarom komen klanten bij jou laden en niet bijvoorbeeld voor de eigen deur?
Het tankstation ligt centraal. We hebben veel klanten nu en die proberen we te behouden door laden aan te bieden. Momenteel zijn er vier laadpalen en één snellader en die worden allemaal goed benut. De laders zijn vooral mensen die in de buurt wonen en die dus niet op de eigen oprit een aansluiting hebben.
Je kunt redeneren dat deze groep mensen in de eigen wijk kan laden. In de praktijk zijn die plekken echter vaak bezet, zeker als je wat later thuiskomt. Ik denk dat wij daar een rol in hebben als lokaal tankstation.
Een aantekening die ik daarbij wil maken is dat deze mensen niet veel in de shop komen, zo’n 95 procent komt niet in die shop. Zij zetten de auto neer en gaan thuis een boterham eten. We hopen dan dat ze wel binnen een half uurtje of uur terug zijn. We overwegen nu om fietsen te plaatsen zodat klanten sneller terug kunnen komen en dat ook klanten van verder weg bij ons uitkomen.

Ik wil klanten geen reden geven om naar een andere plek te gaan om te laden

Hoe zit het met laadgedrag van klanten?
Ik zie dat weinig auto’s meer dan 100 kWh vragen tijdens het laden. Gemiddeld nemen ze zo’n 30 tot 40 kWh per sessie mee. Een klein gedeelte vult de accu tussen de 40 en 60 procent. Ik hoop altijd dat ze niet langer blijven staan dan 90 procent vullen, want die laatste 10 procenten duren het langst om te laden. Om niet met laadpaalklevers te maken te krijgen, heb ik een aanduiding op de paal gemaakt met het verzoekje de auto ook weer op te halen.

Het laadplein is recent geopend. Denk je al aan uitbreiding?
Ja, zeker. Ik wil meer snelladers. Eén is geen, zeg ik wel eens. Als er iemand staat, dan heb je dus meteen geen plaats meer daar. We hebben inmiddels al een tweede aangeschaft. Ik wilde eerst kijken hoe het zou verlopen, maar de belangstelling is nu al zodanig dat we voor meer plekken gaan. Ik heb er een hekel aan om klanten te laten wachten. Als die tweede dus ook stevig bezet is, dan moeten we door naar een derde. Ik wil klanten geen reden geven om naar een andere plek te gaan om te laden.

Welke overwegingen zijn er aan dit laadplein voorafgegaan?
Het hangt eigenlijk van toevalligheden aan elkaar. De eerste toevalligheid was: we hadden een te lichte trafo en we hadden een toewijzing voor subsidie op zonnepanelen. Dus moesten we een zwaardere trafo. Uiteindelijk kozen we voor een zware om ook te voorzien in groei. Laden wordt simpelweg belangrijker vanwege dat groeiende elektrische wagenpark.

Ik lig wakker van de vraag hoe ik klanten binnenhoud

Waarom heb je voor samenwerking met TSG gekozen?
Het is voor mij een vertrouwde partij. Dat is prettig als je bezig bent met iets waar je zelf nog weinig kennis van hebt. Het hele proces was een goede ervaring, van aankoop tot plaatsen.

Het terrein van Shell Peelland wordt nu opnieuw ingericht. Wat wordt er anders?
We willen de routing aanpassen, ook vanwege die uitbreiding met laden. Rondom die trafo willen we laadplekken, want de kabels zijn het kostbaarst. We hebben nu het terrein van de buurman gekocht zodat er ruimte is en zodat ook de vulpunten en de wasstraat goed bereikbaar blijven.

Hoe zit het met het rendement op de laadpalen?
Mijn vader kocht eind jaren ’60 de eerste wasstraat, ik heb niet het idee dat er met die eerste geld is verdiend. Met de tweede denk ik ook niet. Maar we zijn nu bezig aan de zevende. De wasstraat is sindsdien uitgegroeid tot een van de belangrijkste pijlers onder het bedrijf. Als we met laden een vergelijkbaar traject kunnen doorlopen, lig ik niet wakker van de kosten. Ik lig wel wakker van de vraag hoe ik de klanten binnenhoud. Als we die kunnen binnenhouden dan weet ik zeker dat we over tien jaar geld verdienen met laden.

Bekijk hieronder het gehele interview met Willemjan van Golstein Brouwers. Het gesprek was onderdeel van de thema-uitzending over laden van TankPro- en CarwashProTV.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Laadpalen worden voor tankstations net zo belangrijk als de carwash’ | CarwashPro

‘Laadpalen worden voor tankstations net zo belangrijk als de carwash’

“Ik wil niet afwachten tot ik de laatste druppel benzine heb verkocht”, zegt Willemjan van Golstein Brouwers van VGB Tankstations over het inrichten van een laadplein naast zijn tankstation en carwash. Hij verwacht klanten binnenboord te houden door laadpunten aan te bieden.

Met de eerste wasstraat die eind jaren ’60 bij Shell Peelland van VGB Tankstations werd geïnstalleerd, werd geen geld verdiend. De carwash groeide echter uit tot een van de belangrijkste pijlers onder het bedrijf. Willemjan van Golstein Brouwers van VGB voorspelt dat het met laden ook zo zal lopen. Laadpalen vragen om een flinke investering, maar zijn bij een full service station wel noodzakelijk om klanten te behouden.

VGB Tankstations heeft twee locaties: Shell Peelland en een Greenpoint, beiden gelegen in het Brabantse Asten. Van Golstein Brouwers was te gast tijdens de thema-uitzending over laden van TankPro- en CarwashProTV. Bekijk hieronder het gehele interview.

Wat is er allemaal te vinden bij Shell Peelland?
Behalve het Shell tankstation hebben we een redelijke grote shop van 120 vierkante meter met allerlei benodigdheden. We hebben een carwash, dat zijn twee rollovers van WashTec. Ook verhuren we aanhangers, hebben een textielwasmachine en een eigen bandenservice waarbij we banden omleggen en opslaan. En sinds kort is er dus een laadplein.

Is dat laadplein een essentieel onderdeel van het terrein?
VGB Tankstations bestaat nu 125 jaar en we zijn al die jaren al bezig met energietransitie. We begonnen ooit met stookhout en kolen. Wij zien de eindigheid van fossiele brandstoffen. Naar verwachting groeit het Nederlandse wagenpark uit tot twee miljoen elektrische auto’s in een paar jaar. We willen niet wachten totdat we de laatste druppel benzine hebben verkocht.

De hamvraag is: waar gaat de klant laden?

Gaat laden bij tankstations een grotere rol spelen dan andere alternatieve brandstoffen?
Ja, ik denk het wel. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de nieuwste auto’s van Volkswagen en Audi, dan zie ik de stap naar waterstof niet op korte termijn gebeuren. Doorsnee klanten rijden niet meer dan 500 kilometer per dag en kunnen goed uit de voeten met de actieradius van elektrisch. De hamvraag is: waar gaan zij laden? Daar willen wij als VGB een antwoord op geven: bij ons. We zijn er niet zeker van dat klanten bij ons komen om te laden, maar als je het niet probeert speel je sowieso niet mee.

Waarom komen klanten bij jou laden en niet bijvoorbeeld voor de eigen deur?
Het tankstation ligt centraal. We hebben veel klanten nu en die proberen we te behouden door laden aan te bieden. Momenteel zijn er vier laadpalen en één snellader en die worden allemaal goed benut. De laders zijn vooral mensen die in de buurt wonen en die dus niet op de eigen oprit een aansluiting hebben.
Je kunt redeneren dat deze groep mensen in de eigen wijk kan laden. In de praktijk zijn die plekken echter vaak bezet, zeker als je wat later thuiskomt. Ik denk dat wij daar een rol in hebben als lokaal tankstation.
Een aantekening die ik daarbij wil maken is dat deze mensen niet veel in de shop komen, zo’n 95 procent komt niet in die shop. Zij zetten de auto neer en gaan thuis een boterham eten. We hopen dan dat ze wel binnen een half uurtje of uur terug zijn. We overwegen nu om fietsen te plaatsen zodat klanten sneller terug kunnen komen en dat ook klanten van verder weg bij ons uitkomen.

Ik wil klanten geen reden geven om naar een andere plek te gaan om te laden

Hoe zit het met laadgedrag van klanten?
Ik zie dat weinig auto’s meer dan 100 kWh vragen tijdens het laden. Gemiddeld nemen ze zo’n 30 tot 40 kWh per sessie mee. Een klein gedeelte vult de accu tussen de 40 en 60 procent. Ik hoop altijd dat ze niet langer blijven staan dan 90 procent vullen, want die laatste 10 procenten duren het langst om te laden. Om niet met laadpaalklevers te maken te krijgen, heb ik een aanduiding op de paal gemaakt met het verzoekje de auto ook weer op te halen.

Het laadplein is recent geopend. Denk je al aan uitbreiding?
Ja, zeker. Ik wil meer snelladers. Eén is geen, zeg ik wel eens. Als er iemand staat, dan heb je dus meteen geen plaats meer daar. We hebben inmiddels al een tweede aangeschaft. Ik wilde eerst kijken hoe het zou verlopen, maar de belangstelling is nu al zodanig dat we voor meer plekken gaan. Ik heb er een hekel aan om klanten te laten wachten. Als die tweede dus ook stevig bezet is, dan moeten we door naar een derde. Ik wil klanten geen reden geven om naar een andere plek te gaan om te laden.

Welke overwegingen zijn er aan dit laadplein voorafgegaan?
Het hangt eigenlijk van toevalligheden aan elkaar. De eerste toevalligheid was: we hadden een te lichte trafo en we hadden een toewijzing voor subsidie op zonnepanelen. Dus moesten we een zwaardere trafo. Uiteindelijk kozen we voor een zware om ook te voorzien in groei. Laden wordt simpelweg belangrijker vanwege dat groeiende elektrische wagenpark.

Ik lig wakker van de vraag hoe ik klanten binnenhoud

Waarom heb je voor samenwerking met TSG gekozen?
Het is voor mij een vertrouwde partij. Dat is prettig als je bezig bent met iets waar je zelf nog weinig kennis van hebt. Het hele proces was een goede ervaring, van aankoop tot plaatsen.

Het terrein van Shell Peelland wordt nu opnieuw ingericht. Wat wordt er anders?
We willen de routing aanpassen, ook vanwege die uitbreiding met laden. Rondom die trafo willen we laadplekken, want de kabels zijn het kostbaarst. We hebben nu het terrein van de buurman gekocht zodat er ruimte is en zodat ook de vulpunten en de wasstraat goed bereikbaar blijven.

Hoe zit het met het rendement op de laadpalen?
Mijn vader kocht eind jaren ’60 de eerste wasstraat, ik heb niet het idee dat er met die eerste geld is verdiend. Met de tweede denk ik ook niet. Maar we zijn nu bezig aan de zevende. De wasstraat is sindsdien uitgegroeid tot een van de belangrijkste pijlers onder het bedrijf. Als we met laden een vergelijkbaar traject kunnen doorlopen, lig ik niet wakker van de kosten. Ik lig wel wakker van de vraag hoe ik de klanten binnenhoud. Als we die kunnen binnenhouden dan weet ik zeker dat we over tien jaar geld verdienen met laden.

Bekijk hieronder het gehele interview met Willemjan van Golstein Brouwers. Het gesprek was onderdeel van de thema-uitzending over laden van TankPro- en CarwashProTV.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.