‘Tankstations en carwashes moeten geen tussenstop, maar bestemming zijn’

Gemiddeld gaat er 23 kWh bij een laadbeurt in een auto en slechts vijf procent van alle laadbeurten wordt gedaan bij een tankstation. Patrick Roozeman van MultiTankcard deelde zijn inzichten in het laadgedrag van klanten tijdens de thema-uitzending over laden van Tank- en CarwashProTV. 

MultiTankcard is eigenlijk meer een IT-platform dan een brandstoffenplatform. Met de pas kan je betalen voor een tankbeurt, wasbeurt, reizen met het OV en meer. “We autoriseren, verwerken en factureren alles rondom zakelijke mobiliteit. Dat is het hele pakket waar de zakelijke reiziger een factuur voor krijgt.”

Wie zijn de klanten van MultiTankcard?
Voorheen richtten we ons vooral op de lease maatschappijen, nu zijn het ook de zzp’ers en mensen uit het MKB.

En laden die zakelijke rijders hun auto’s op bij het tankstation?
Ik kan alleen wat zeggen op basis van onze eigen cijfers, wellicht dat het in de volledige breedte net anders ligt. Wij zien dat zo’n 38 procent van de mensen laadt bij de eigen voordeur. Daarnaast is publiek laden by far het meest belangrijk, dat is ongeveer 60 procent van alle transacties. Snelladers, wat je bij meeste tankstations ziet, is zo’n 4 tot 5 procent van het totaal.

Is de consument een gewoontedier en laadt hij vaak op dezelfde plek?
Zeker. De parallel met het gedrag van degene die nog fossiele brandstoffen tanken is duidelijk aanwezig. Mensen hebben een voorkeur voor gemiddeld drie laadstations en dat is dan weer afhankelijk van de woon-werkafstand. Ze laden thuis, bij kantoor en eigenlijk bij uitzondering ook nog eens onderweg. Het gros van onze gebruikers legt vooral woon-werkverkeer af en die laden dus thuis en bij de werkplek. Bij fossiele brandstoffen tankt 80 procent steeds bij het zelfde station en 15 procent heeft daar een tweede station bij.

Fossiele rijders gooien de auto nog wel eens vol als ze langs de pomp komen, dat doen elektrische rijders niet.

Verschilt laadgedrag van tankgedrag?
Nou, het is vooral een hele andere beleving. Voor tanken kan je overal wel terecht, dat plan je niet op voorhand. Laden doe je alleen als het nodig is voor de reis die je op dat moment maakt. Het idee dat laden de hele tijd nodig is en dat we dat veel onderweg doen, stamt uit de tijd dat er vooral met hybride auto’s werd gereden met een kleinere capaciteit. De full electric rijder weet dat hij wel thuiskomt met 60 kilometer aan energie en die zal dus niet onderweg laden. Bij fossiele brandstof gooi je de auto nog wel eens vol als je langs de pomp komt, dat doen elektrische rijders niet.

Hoe kunnen tankstations er voor zorgen dat er op hun locatie wordt geladen?
Het aanbod bij tankstations is nog in ontwikkeling. Ik denk dat zij zich in de eerste plaats moeten afvragen of ze beginnen met de infrastructuur voor laden of dat ze zich eerst focussen op de retail en horeca bij een station. Zorg dat je een bestemming wordt en niet een tussenstop. Wil je je profileren als brandstofleverancier of wil je je ook profileren met laden? Vraag je af hoe je ervoor kunt zorgen dat de mensen die nu komen tanken, straks in hun elektrische auto ook bij je komen laden.

Hoeveel kWh wordt er gemiddeld per sessie geladen?
Drie jaar geleden was het 13 kWh uur per sessie, nu is het 23. Als je ergens ’s avonds aankomt en ’s ochtends weggaat maakt het niet uit hoe lang je daar over doet. Maar als je onderweg bent wil je dat de kWh er sneller inzitten. Je wilt wel doorrijden zodra je je emails en whatsappjes hebt bekeken.
Bij snelladers wordt er overigens minder kWh’s per sessie geladen. Daar zien we dat er echt alleen dat wordt geladen wat er nodig is om op de bestemming te komen.

Tankstationhouders moeten een noodzaak creëren om het laden bij hun op het terrein te laten plaatsvinden.

Verwacht je dat het aantal kW-uren per sessies verder zal toenemen?
Er is de laatste jaren een verschuiving geweest van hybrid auto’s naar full electric auto’s. De hybrids minder capaciteit in de accu. Nu de batterijen groter worden, vragen de transacties meer energie. Maar ook: als je kijkt naar de actieradius in Nederland, dan is dat eigenlijk nooit groter dan 500 kilometer. Dus met die 23 kWh van nu kom je Nederland wel door.

Veel elektrische rijders laden thuis. Is er dan nog wel een rol voor de tankstations weggelegd?
Niet iedereen kan thuisladen. Dus het laden bij een laadplein of tankstation heeft zeker ook een rol. Makkelijk en snel laden en ondertussen nog iets anders doen, heeft toekomst – zoals je bij SchippersStop ziet waar horeca, een congrescentrum en shop te vinden is. Dat kan ook bij een winkeloutlet of een sportschool zijn. Tankstationhouders zullen een noodzaak moeten creëren om het laden bij hun op het terrein te laten plaatsvinden.

Kan je iets zeggen over de prijzen die gevraagd worden voor laden?
Dat is een ontzettende brede discussie. De pas-paalcombinatie maakt het lastig om transparant te zijn over de prijzen. Als ik met een pasje van aanbieder A bij laadpaal B kom, krijg ik een andere prijs op de factuur dan met pasje C bij paal D. Als retailer moet je veel meer de regie pakken over wat er uit de paal komt en voor welke prijs dat gebeurt. Forecourts rekenenen af bij de beheerder en dat is niet per se hetzelfde bedrag als wat er bij de lader op de factuur staat. Dat vind ik haaks staan op de retailervaring die de ondernemer wil neerleggen op dat forecourt. Laden kan een onderdeel worden van je propositie. Daar zijn wij zeker mee bezig achter de schermen.

Hoe maak je de laadprijs onderdeel van je propositie?
Je kunt klanten laten zien wat ze laden, tegen welke prijs en of ze daar bijvoorbeeld een gratis ontbijtje bij krijgen. Als pomphouder kan je daarmee sturen op gedrag. Dan kan je in daluren mensen op de been krijgen of bijvoorbeeld ’s nachts mensen op jouw parkeerdek laten laden zodat je in slapende uren toch nog marge kan maken.

Bekijk hier het gehele interview met Patrick Roozeman tijdens de thema-uitzending van CarwashProTV over laden.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Tankstations en carwashes moeten geen tussenstop, maar bestemming zijn’ | CarwashPro

‘Tankstations en carwashes moeten geen tussenstop, maar bestemming zijn’

Gemiddeld gaat er 23 kWh bij een laadbeurt in een auto en slechts vijf procent van alle laadbeurten wordt gedaan bij een tankstation. Patrick Roozeman van MultiTankcard deelde zijn inzichten in het laadgedrag van klanten tijdens de thema-uitzending over laden van Tank- en CarwashProTV. 

MultiTankcard is eigenlijk meer een IT-platform dan een brandstoffenplatform. Met de pas kan je betalen voor een tankbeurt, wasbeurt, reizen met het OV en meer. “We autoriseren, verwerken en factureren alles rondom zakelijke mobiliteit. Dat is het hele pakket waar de zakelijke reiziger een factuur voor krijgt.”

Wie zijn de klanten van MultiTankcard?
Voorheen richtten we ons vooral op de lease maatschappijen, nu zijn het ook de zzp’ers en mensen uit het MKB.

En laden die zakelijke rijders hun auto’s op bij het tankstation?
Ik kan alleen wat zeggen op basis van onze eigen cijfers, wellicht dat het in de volledige breedte net anders ligt. Wij zien dat zo’n 38 procent van de mensen laadt bij de eigen voordeur. Daarnaast is publiek laden by far het meest belangrijk, dat is ongeveer 60 procent van alle transacties. Snelladers, wat je bij meeste tankstations ziet, is zo’n 4 tot 5 procent van het totaal.

Is de consument een gewoontedier en laadt hij vaak op dezelfde plek?
Zeker. De parallel met het gedrag van degene die nog fossiele brandstoffen tanken is duidelijk aanwezig. Mensen hebben een voorkeur voor gemiddeld drie laadstations en dat is dan weer afhankelijk van de woon-werkafstand. Ze laden thuis, bij kantoor en eigenlijk bij uitzondering ook nog eens onderweg. Het gros van onze gebruikers legt vooral woon-werkverkeer af en die laden dus thuis en bij de werkplek. Bij fossiele brandstoffen tankt 80 procent steeds bij het zelfde station en 15 procent heeft daar een tweede station bij.

Fossiele rijders gooien de auto nog wel eens vol als ze langs de pomp komen, dat doen elektrische rijders niet.

Verschilt laadgedrag van tankgedrag?
Nou, het is vooral een hele andere beleving. Voor tanken kan je overal wel terecht, dat plan je niet op voorhand. Laden doe je alleen als het nodig is voor de reis die je op dat moment maakt. Het idee dat laden de hele tijd nodig is en dat we dat veel onderweg doen, stamt uit de tijd dat er vooral met hybride auto’s werd gereden met een kleinere capaciteit. De full electric rijder weet dat hij wel thuiskomt met 60 kilometer aan energie en die zal dus niet onderweg laden. Bij fossiele brandstof gooi je de auto nog wel eens vol als je langs de pomp komt, dat doen elektrische rijders niet.

Hoe kunnen tankstations er voor zorgen dat er op hun locatie wordt geladen?
Het aanbod bij tankstations is nog in ontwikkeling. Ik denk dat zij zich in de eerste plaats moeten afvragen of ze beginnen met de infrastructuur voor laden of dat ze zich eerst focussen op de retail en horeca bij een station. Zorg dat je een bestemming wordt en niet een tussenstop. Wil je je profileren als brandstofleverancier of wil je je ook profileren met laden? Vraag je af hoe je ervoor kunt zorgen dat de mensen die nu komen tanken, straks in hun elektrische auto ook bij je komen laden.

Hoeveel kWh wordt er gemiddeld per sessie geladen?
Drie jaar geleden was het 13 kWh uur per sessie, nu is het 23. Als je ergens ’s avonds aankomt en ’s ochtends weggaat maakt het niet uit hoe lang je daar over doet. Maar als je onderweg bent wil je dat de kWh er sneller inzitten. Je wilt wel doorrijden zodra je je emails en whatsappjes hebt bekeken.
Bij snelladers wordt er overigens minder kWh’s per sessie geladen. Daar zien we dat er echt alleen dat wordt geladen wat er nodig is om op de bestemming te komen.

Tankstationhouders moeten een noodzaak creëren om het laden bij hun op het terrein te laten plaatsvinden.

Verwacht je dat het aantal kW-uren per sessies verder zal toenemen?
Er is de laatste jaren een verschuiving geweest van hybrid auto’s naar full electric auto’s. De hybrids minder capaciteit in de accu. Nu de batterijen groter worden, vragen de transacties meer energie. Maar ook: als je kijkt naar de actieradius in Nederland, dan is dat eigenlijk nooit groter dan 500 kilometer. Dus met die 23 kWh van nu kom je Nederland wel door.

Veel elektrische rijders laden thuis. Is er dan nog wel een rol voor de tankstations weggelegd?
Niet iedereen kan thuisladen. Dus het laden bij een laadplein of tankstation heeft zeker ook een rol. Makkelijk en snel laden en ondertussen nog iets anders doen, heeft toekomst – zoals je bij SchippersStop ziet waar horeca, een congrescentrum en shop te vinden is. Dat kan ook bij een winkeloutlet of een sportschool zijn. Tankstationhouders zullen een noodzaak moeten creëren om het laden bij hun op het terrein te laten plaatsvinden.

Kan je iets zeggen over de prijzen die gevraagd worden voor laden?
Dat is een ontzettende brede discussie. De pas-paalcombinatie maakt het lastig om transparant te zijn over de prijzen. Als ik met een pasje van aanbieder A bij laadpaal B kom, krijg ik een andere prijs op de factuur dan met pasje C bij paal D. Als retailer moet je veel meer de regie pakken over wat er uit de paal komt en voor welke prijs dat gebeurt. Forecourts rekenenen af bij de beheerder en dat is niet per se hetzelfde bedrag als wat er bij de lader op de factuur staat. Dat vind ik haaks staan op de retailervaring die de ondernemer wil neerleggen op dat forecourt. Laden kan een onderdeel worden van je propositie. Daar zijn wij zeker mee bezig achter de schermen.

Hoe maak je de laadprijs onderdeel van je propositie?
Je kunt klanten laten zien wat ze laden, tegen welke prijs en of ze daar bijvoorbeeld een gratis ontbijtje bij krijgen. Als pomphouder kan je daarmee sturen op gedrag. Dan kan je in daluren mensen op de been krijgen of bijvoorbeeld ’s nachts mensen op jouw parkeerdek laten laden zodat je in slapende uren toch nog marge kan maken.

Bekijk hier het gehele interview met Patrick Roozeman tijdens de thema-uitzending van CarwashProTV over laden.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.