Meer controle en toezicht op handcarwashes in Belgische Genk

De gemeente Genk heeft vanaf 1 juli een nieuw reglement voor handcarwashes. Er komt vooraf meer controle op de vergunningen en de sector wordt ook daarna vaker gecontroleerd. De stad wil criminaliteit in de sector structureel aanpakken.

Rondom handcarwashes hangt in België een zweem van illegaliteit. Handcarwashes in het land hoeven niet aan dezelfde eisen te voldoen als de moderne wasstraat. Zolang er niet meer dan tien auto’s per dag worden gewassen, kan een handcarwash zich overal vestigingen, bijvoorbeeld zonder de milieu-eisen waar de wasstraat wel aan moet voldoen. Vaak blijft het niet bij de tien auto’s per dag en wordt er gebruik gemaakt van arbeid van bijvoorbeeld mensen zonder verblijfsvergunning.

Het nieuwe reglement in Genk wordt ingevoerd om betrouwbare carwashes te ondersteunen en de anderen juist streng aan te pakken.

Professionele carwash blijft overeind

De Belgische beroepsvereniging BBRV pleit er al lange tijd voor om het moeilijker te maken een handcarwash te starten. Bestuurder Diederik De Roeck verklaarde eerder tegenover CarwashPro: “Maak het onmogelijk om vrijwel overal een handcarwash te kunnen starten met dat maximum van tien auto’s per dag zonder vergunningen voor milieu of arbeid. De professionele wasstraat zal zonder problemen aan alle eisen voldoen en overeind blijven.”

Het reglement is opgesteld door de lokale besturen samen met het ARIEC Limburg en het EURIEC, een Europese instelling om criminaliteit tegen te gaan.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer controle en toezicht op handcarwashes in Belgische Genk | CarwashPro

Meer controle en toezicht op handcarwashes in Belgische Genk

De gemeente Genk heeft vanaf 1 juli een nieuw reglement voor handcarwashes. Er komt vooraf meer controle op de vergunningen en de sector wordt ook daarna vaker gecontroleerd. De stad wil criminaliteit in de sector structureel aanpakken.

Rondom handcarwashes hangt in België een zweem van illegaliteit. Handcarwashes in het land hoeven niet aan dezelfde eisen te voldoen als de moderne wasstraat. Zolang er niet meer dan tien auto’s per dag worden gewassen, kan een handcarwash zich overal vestigingen, bijvoorbeeld zonder de milieu-eisen waar de wasstraat wel aan moet voldoen. Vaak blijft het niet bij de tien auto’s per dag en wordt er gebruik gemaakt van arbeid van bijvoorbeeld mensen zonder verblijfsvergunning.

Het nieuwe reglement in Genk wordt ingevoerd om betrouwbare carwashes te ondersteunen en de anderen juist streng aan te pakken.

Professionele carwash blijft overeind

De Belgische beroepsvereniging BBRV pleit er al lange tijd voor om het moeilijker te maken een handcarwash te starten. Bestuurder Diederik De Roeck verklaarde eerder tegenover CarwashPro: “Maak het onmogelijk om vrijwel overal een handcarwash te kunnen starten met dat maximum van tien auto’s per dag zonder vergunningen voor milieu of arbeid. De professionele wasstraat zal zonder problemen aan alle eisen voldoen en overeind blijven.”

Het reglement is opgesteld door de lokale besturen samen met het ARIEC Limburg en het EURIEC, een Europese instelling om criminaliteit tegen te gaan.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.